گروه مسکن- هاجر شادمانی: پیش‌بینی‌ها درباره وضعیت بازار مسکن در ایام منتهی به پایان امسال با توجه به انتظاری که برای بهبود معاملات مسکن در شب‌عید وجود دارد، حاکی است: بازار بدون آنکه صعودی در حجم معاملات تجربه کند به روند کنونی ادامه می‌دهد و در فاصله قبل تا حداقل یک فصل بعد از عید 93، قیمت مسکن شیب افزایشی به خود نخواهد گرفت.
با از سرگیری مراجعه طرفین عرضه و تقاضا به بنگاه‌های مسکن در اواخر تابستان امسال و شکل‌گیری نیمکره اول حلقه معاملات -مراجعه به بازار- این امیدواری در مشاوران‌املاک به وجود آمد که پرسش‌وپاسخ‌ آغاز شده در بازار بعد از حداکثر سه‌ماه تبدیل به خریدوفروش می‌شود و باعث تکمیل حلقه معاملات مسکن و در نتیجه رونق بازار می‌شود.
اما رئیس اتحادیه مشاوران‌املاک تهران روز گذشته با بیان اینکه انتظاراتی که از تغییرات اخیر در نسبت مراجعات می‌رفت هنوز محقق نشده است، اعلام کرد: بازار مسکن تهران آخرین جنب‌‌وجوش معاملاتی را در اردیبهشت‌۹۲ تجربه کرد و بعد از آن همواره درگیر رکود با اندازه‌های متفاوت بود.
حسام عقبایی با اشاره به اینکه «حجم خریدوفروش ماهانه آپارتمان در تهران طی ماه‌های اخیر اگر چه رشد کرده؛ اما هنوز به حد اردیبهشت‌ماه نرسیده است» افزود: توصیه می‌شود خریداران مصرفی در اسفندماه و بهار سال آینده وارد بازار شوند و پیش از آنکه وضعیت ثبات به نوسانات غیرقابل پیش‌بینی مبدل شود، خریدشان را انجام دهند.
وی با بیان اینکه انتظار می‌رفت با برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری در خرداد ماه بازار معاملات مسکن رونق بگیرد خاطرنشان کرد: به‌رغم این پیش‌بینی‌ها و با توجه به اینکه برگزاری انتخابات مصادف با فصل جابه جایی‌ها - تابستان - شد، اما باز هم بازار مسکن از حالت رکود خارج نشد این در حالی است که با افزایش تعداد مراجعات به بنگاه‌های مسکن در اوایل مهرماه این تصور به وجود آمد که ظرف یک تا سه ماه، این مراجعات تبدیل به معامله شده و بازار مسکن رونق می‌گیرد.
عقبایی افزود: اما با توافقی که در جریان مذاکرات هسته‌ای در ژنو صورت گرفت و تحت‌‌تاثیر کاهش قیمت طلا و ارز با ایجاد امیدواری برای کاهش بیشتر قیمت مسکن، عملا این مراجعات تبدیل به معامله نشد و انتظار موجود به دست نیامد. اکنون نیز کمترین زمان ممکن برای رونق معاملات، تابستان۹۳ می‌تواند باشد.
اکتفا به وام خرید چاره‌ساز نیست
رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران با بیان اینکه بازار مسکن در سال ۹۳ بستگی عمیقی با سیاست‌ها و مولفه‌های اقتصادی دولت در حوزه مسکن دارد، گفت: توقع ما از وزارت راه و شهرسازی این است که ظرف ۱۲ تا ۱۶ ماه از تصدی خود بر بخش مسکن، از طرح‌های جدید این بخش رونمایی کند و به این نکته توجه داشته باشد که باید علاوه‌بر ورود جدی به بازار اجاره برای خانه دار شدن مردم برنامه داشته باشد. وی با تاکید بر اینکه بخش قابل‌توجهی از متقاضیان مصرفی مسکن قدرت پس‌انداز ندارند، افزود: تامین مسکن برای کلیه اقشار تنها از راه اعطای تسهیلات امکان‌پذیر نیست.