گروه دیپلماسی- شمار زیادی از ﻧﻬﺎد‌های ﻣﺪﻧﯽ آﻣﺮﯾﮑﺎیی در ﻧﺎﻣﻪ‌ای ﻣﺸﺘﺮک ﺑﻪ رﻫﺒﺮان ﮐﻨﮕﺮه این کشور ﺧﻮاﺳﺘﺎر اداﻣﻪ ﺗﻼش ﺑﺮای ﺑﻪ ﺳﺮاﻧﺠﺎم رﺳﯿﺪن ﻣﺬاﮐﺮات ﻫﺴﺘﻪ‌ای اﯾﺮان ﺷﺪند و ﺗﺎﮐﯿﺪ ﮐﺮدﻧﺪ ﮐﻪ آﻣﺮﯾﮑﺎ ﻧﻪ ﺗﻨﻬﺎ ﺑﺎﯾﺪ از ﻫﺮﮔﻮﻧﻪ اوﻟﺘﯿﻤﺎﺗﻮم و اﻗﺪاﻣﯽ ﮐﻪ ﺗﻮاﻓﻖ اوﻟﯿﻪ را ﻧﻘﺾ ﻣﯽ‌ﮐﻨﺪ ﺑﭙﺮﻫﯿﺰد؛ ﺑﻠﮑﻪ ﺑﺎﯾﺪ ﺑﺎ ﻟﻐﻮ ﺑﯿﺸﺘﺮ ﺗﺤﺮﯾﻢ‌ﻫﺎ، ﭘﺎﯾﺒﻨﺪی ﺧﻮد را ﺑﻪ ﺗﻮاﻓﻖ ﺑﺎ اﯾﺮان ﻧﺸﺎن دﻫﺪ. ﺑﻪ ﮔﺰارش «اﯾﺮﻧﺎ»، ۳۸ ﺳﺎزﻣﺎن آﻣﺮﯾﮑﺎﯾﯽ در ﻧﺎﻣﻪ‌ای ﺑﻪ «ﻫﺮی رﯾﺪ» رﻫﺒﺮ اﮐﺜﺮﯾﺖ دموکرات ﺳﻨﺎ، «ﻣﯿﭻ ﻣﮏ ﮐﻮﻧﻞ»، رﻫﺒﺮ اﻗﻠﯿﺖ جمهوری‌خواه ﻣﺠﻠﺲ ﺳﻨﺎ، «ﺟﺎنﺑﯿﻨﺮ»، رئیس‌ جمهوری‌خواه ﻣﺠﻠﺲ ﻧﻤﺎﯾﻨﺪﮔﺎن و «ﻧﺎﻧﺴﯽ ﭘﻠﻮﺳﯽ» رﻫﺒﺮ اﻗﻠﯿﺖ دموکرات ﻣﺠﻠﺲ ﻧﻤﺎﯾﻨﺪﮔﺎن آﻣﺮﯾﮑﺎ، ﺧﻮاﻫﺎن ﭘﺎﯾﺒﻨﺪی ﮐﻨﮕﺮه ﺑﻪ ﻣﺘﻦ ﺗﻮاﻓﻖ اوﻟﯿﻪ ﺑﺎ اﯾﺮان و ﭘﺮﻫﯿﺰ از ﻫﺮﮔﻮﻧﻪ ﻧﻘﺾ ﻣﺘﻦ ﺗﻮاﻓﻖ ﺷﺪﻧﺪ و ﺗﺎﮐﯿﺪ ﮐﺮدﻧﺪ ﮐﻪ دوﻟﺖ و ﮐﻨﮕﺮه آﻣﺮﯾﮑﺎ ﺑﺎﯾﺪ ﺑﻪ گفت‌وگوی ﺻﻠﺢ‌آﻣﯿﺰ و دﯾﭙﻠﻤﺎﺗﯿﮏ اداﻣﻪ دهند و از ﻫﺮﮔﻮﻧﻪ ﺗﺤﺮﯾﮏ ﺟﻨﮓ‌ﻃﻠﺒﺎﻧﻪ ﺧﻮدداری کنند.

ﻧﺎﻣﻪ اﯾﻦ ﻧﻬﺎدﻫﺎی ﻣﺪﻧﯽ اضافه می‌ﮐﻨﺪ ﮐﻪ ﺗﻮاﻓﻖ موقت با تهران، ﻧﻪ‌ﺗﻨﻬﺎ ﺧﻮاﻫﺎن ﭘﺎﯾﺒﻨﺪی اﯾﺮان ﺑﻪ ﺗﻌﻬﺪاﺗﺶ است؛ ﺑﻠﮑﻪ از طرف دﯾﮕﺮ آﻣﺮﯾﮑﺎ را ﻣﻠﺰم ﺑﻪ ﭘﺎﯾﺒﻨﺪی ﺑﻪ ﺑﻨﺪﻫﺎی آن ﻧﯿﺰ ﻣﯽ‌ﮐﻨﺪ و ﮐﻨﮕﺮه آﻣﺮﯾﮑﺎ ﺑﺎﯾﺪ از ﻫﺮﮔﻮﻧﻪ ﺗﺼﻤﯿﻤﯽ ﮐﻪ ﺗﻌﻬﺪات آن را ﻧﻘﺾ ﮐﺮده و بخت ﺗﻮاﻓﻖ دﯾﭙﻠﻤﺎﺗﯿﮏ را از ﺑﯿﻦ ﺑﺒﺮد، ﺑﭙﺮﻫﯿﺰد.

اﯾﻦ ﻧﺎﻣﻪ ﻣﯽ‌اﻓﺰاﯾﺪ: «ﺑﺴﯿﺎر ﻣﻬﻢ اﺳﺖ ﮐﻪ ﮐﻨﮕﺮه، همان‌طور ﮐﻪ ﮐﻤﯿﺘﻪ ﺳﺎزﻣﺎن اﻃﻼﻋﺎﺗﯽ ﻣﯽ‌ﮔﻮﯾﺪ ﺗﺤﺮﯾﻤﯽ وﺿﻊ ﻧﮑﻨﺪ ﮐﻪ اﻣﮑﺎن رﺳﯿﺪن ﺑﻪ ﺗﻮاﻓﻖ ﻧﻬﺎﯾﯽ ﺑﺎ اﯾﺮان را به‌هم ﺑﺰﻧﺪ.»

اﯾﻦ ﻧﺎﻣﻪ اضافه می‌کند که ﻫﺮﮔﻮﻧﻪ ﺧﻮاﺳﺘﻪ‌ای ﻣﺎﻧﻨﺪ «ﻏﻨﯽ‌ﺳﺎزی ﺻﻔﺮ» ﺗﻮاﻓﻖ ژنو ۳ را زﯾﺮ ﺳﻮال ﻣﯽ‌ﺑﺮد و ﺑﺎ آن ﻣﻐﺎﯾﺮ ﺧﻮاﻫﺪ ﺑﻮد و ﺑﺎﯾﺪ از هرﮔﻮﻧﻪ اوﻟﺘﯿﻤﺎﺗﻮﻣﯽ ﮐﻪ ﻫﺪف آن ﭼﯿﺰی ﺑﻪ ﻏﯿﺮ از ﺗﻮﻗﻒ اﯾﺮان از دﺳﺘﺮﺳﯽ ﺑﻪ ﺳﻼح ﻫﺴﺘﻪ‌ای ﺑﺎﺷﺪ، اﺟﺘﻨﺎب ﺷﻮد.

این در شرایطی است که ایران همواره اعلام کرده‌است هدفش از برنامه اتمی تنها صلح‌آمیز و برای تولید انرژی و موارد پزشکی و دارویی است.

ﻧﻬﺎدﻫﺎی ﻣﺪﻧﯽ و ﮔﺮوه‌ﻫﺎی ﺿﺪ ﺟﻨﮓ از ﺟﻤﻠﻪ ﮐﺪ ﭘﯿﻨﮏ، ﻣﺮﮐﺰ سیاست‌گذاری ﺑﯿﻦ‌اﻟﻤﻠﻠﯽ، ﮐﻠﯿﺴﺎی اوﻧﺠﻠﯿﮑﺎل ﻟﻮﺗﺮن در آﻣﺮﯾﮑﺎ و ﺷﺒﮑﻪ ﺟﺎﻣﻌﻪ ﻣﺪﻧﯽ ﺑﯿﻦ‌اﻟﻤﻠﻠﯽ از ﺟﻤﻠﻪ اﻣﻀﺎ‌ﮐﻨﻨﺪﮔﺎن اﯾﻦ ﻧﺎﻣﻪ ﻫﺴﺘﻨﺪ.

سفر نتانیاهو به آمریکا

نامه ۳۸ نهاد مدنی به کنگره در شرایطی منتشر می‌شود که کاخ سفید اعلام کرد باراک اوباما، رئیس‌جمهور ایالات‌متحده، روز دوشنبه-فردا- در دیدار با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی درباره مذاکرات غرب با ایران گفت‌و‌گو خواهد کرد. جی کارنی، مسوول رسانه‌ای کاخ سفید در گفت‌وگو با خبرنگاران گفت که اوباما مایل است در دیدار با نخست‌وزیر اسرائیل درباره مذکرات صلح فلسطینی- اسرائیلی، تحولات ایران و دیگر اولویت‌های منطقه‌ای گفت‌وگو کند.

رژیم صهیونیستی از سر‌سخت‌ترین دشمنان برنامه هسته‌ای تهران به‌شمار می‌رود و خواستار برچیده شدن کامل تاسیسات اتمی ایران است، موضوعی که به نظر می‌رسد بر اساس توافق ژنو ۳ و پذیرش حق غنی‌سازی ایران به‌شدت در آن ناکام مانده است.

انتقال یک میلیارد دلار از درآمدهای نفتی به حساب بانک مرکزی

همزمان معاون حقوقی و امور بین‌الملل وزیر امور خارجه در گفت‌و‌گو با «ایرنا» گفت: «بر اساس جدول زمانی تعیین شده برای آزادسازی ۲/۴ میلیارد دلار از درآمدهای نفتی محدود شده ایران طبق توافق ژنو، دو قسط اول و هفتم مارس (۱۰ و ۱۶ اسفندماه جاری) به ترتیب ۴۵۰ و ۵۵۰ میلیون دلار بوده که ترتیبات لازم برای انتقال این اقساط انجام شده‌است.

این عضو بلند‌پایه تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای تاکید کرد: «جدول پرداخت اقساط مشخص است و تا امروز مشکلی در این زمینه وجود ندارد.»

براساس توافق ژنو یا همان «برنامه اقدام مشترک ایران و ۱+۵» که طرفین سوم آذر ماه درباره آن به توافق رسیدند و از ۳۰ دی ماه اجرایی کردند، ۲/۴ میلیارد دلار از دارایی‌های محدود شده ایران حاصل از درآمدهای نفتی، بر اساس جدول زمان‌بندی مشخص‌شده‌ای در هشت قسط آزاد خواهد شد.

بر این اساس، نخستین قسط در اول فوریه (۱۲ بهمن) به مبلغ ۵۵۰ میلیون دلار به حساب مربوطه در سوئیس واریز شده‌است. قسط دوم در اول مارس (۱۰ اسفند) به مبلغ ۴۵۰ میلیون دلار، قسط سوم در ۷ مارس (۱۶ اسفند)به مبلغ ۵۵۰ میلیون دلار، قسط چهارم در ۱۰ آوریل (۲۱ فروردین ۹۳) به مبلغ ۵۵۰ میلیون دلار، قسط پنجم ۱۵ آوریل (۲۶ فروردین)۴۵۰ میلیون دلار و قسط‌های ششم، هفتم و هشتم به‌ترتیب در تاریخ‌های ۱۴ مه ‌(۲۴ اردیبهشت)، ۱۷ ژوئن (۲۷ خرداد) و ۲۰ ژوئیه (۲۰ تیر ۹۳) هر یک به مبلغ ۵۵۰ میلیون دلار پرداخت خواهد شد.

عراقچی درباره زمان برگزاری مذاکرات کارشناسی ایران و گروه ۱+۵ گفت: «این مذاکرات قرار است هفته جاری در حاشیه نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی طی روزهای ۱۴ تا ۱۸ اسفندماه جاری در وین برگزار شود.»

این عضو تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای اضافه کرد: «طرفین در حال هماهنگی با یکدیگر برای تشکیل این جلسه هستند و نتیجه مباحث نشست کارشناسی به مدیران سیاسی گزارش خواهد شد.»

مرکل و اعتراف به دستاور‌د‌های ایران در ژنو ۳

عراقچی همچنین در واکنش به سخنان هفته گذشته آنگلا مرکل صدراعظم آلمان در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی مبنی بر پذیرفتن غنی‌سازی ایران، گفت: «همه این‌گونه اظهارات، اعترافی به دستاوردهای توافق ژنو است، اعتراف به اینکه حق غنی‌سازی ایران پذیرفته شده و هم‌اکنون نیز جریان دارد و در آینده هم ادامه خواهد داشت.»

معاون وزیر امور خارجه اضافه کرد: «صهیونیست‌ها همه تلاش خود را برای جلوگیری از روند توافق‌ به‌کار گرفته‌اند و نمی‌خواهند که مذاکرات پیش برود.»

عراقچی ابراز امیدواری کرد که اعضای ۱+۵ با درک شرایط و حسن‌نیت وارد دور آتی مذاکرات شوند و با اراده سیاسی لازم، بتوان مذاکرات را به پیش برد.

معاون وزیر امور خارجه همچنین در گفت‌و‌گویی دیگر با «ایسنا» با بیان اینکه موضوعات پیچیده و دشواری در دستور کار مذاکرات ایران و ۱+۵ قرار دارد که به نتیجه رسیدن در آنها سخت است، گفت: «با توجه به بدبینی نهادینه شده‌ای که در ما نسبت به غربی‌ها وجود دارد، نمی‌توانم بگویم خوش‌بین هستیم.»

او اضافه کرد: «‌این بدبینی از یکسو و سختی موضوعات و پیچیدگی آنها از سوی دیگر باعث شده که به‌سختی بتوان در رابطه با به نتیجه رسیدن گفت‌وگوها خوش‌بین بود.»

این عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران با ۱+۵، با اشاره به برگزاری نشست کارشناسان ایران و ۱+۵ که در حاشیه برگزاری نشست شورای حکام برگزار می‌شود، گفت: «در این نشست در مورد موضوعاتی که در دستور کار جلسه‌بعدی در وین است، بحث و بررسی بیشتری می‌شود. آقای بعیدی‌نژاد و سایر اعضای تیم در این جلسه شرکت دارند و مذاکرات خود را با کارشناسان ۱+۵ انجام می‌دهند و نتیجه مباحث آن به دور بعدی مذاکرات مدیران که ۲۶ اسفندماه برگزار خواهد شد، ارائه می‌شود.»

عراقچی اضافه کرد: «امیدواریم در نشست ۲۶ تا ۲۹ اسفند در وین، مذاکرات را درباره موضوعاتی که در دستور کار داریم، جلو ببریم و مباحثش پیش رود تا درباره دستور کار جلسه‌بعدی تصمیم بگیریم.»

او با بیان اینکه موضوعات متعددی برای گفت‌وگو وجود دارد و در چند دور مذاکراتی که تا حدود تیر‌ماه داریم امیدواریم این بحث‌ها انجام شود و به راه‌حل‌هایی برسیم، افزود: «کار سخت و دشواری است و موضوعات پیچیده و دشواری در دستور کار قرار دارد که به نتیجه رسیدن آنها سخت است. با توجه به بدبینی نهادینه شده‌ای که در ما نسبت به غربی‌ها وجود دارد، نمی‌توانم بگویم خوش‌بین هستیم. این بدبینی از یک‌سو و سختی موضوعات و پیچیدگی آنها از سوی دیگر باعث شده که به‌سختی بتوان در رابطه با به نتیجه رسیدن گفت‌وگوها خوش‌بین بود.»

این عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ادامه داد: «ما مصمم هستیم و با حسن‌نیت وارد مذاکرات می‌شویم؛ از طرف مقابل هم‌چنین انتظاری داریم. اگر حسن‌نیت و اراده لازم در طرف مقابل وجود داشته باشد که همواره مورد تردید بوده است، امیدواریم به نتیجه برسیم.» عراقچی اضافه کرد: «یکی از موضوعات در دستور کار نشست بعدی در وین موضوع همکاری‌های هسته‌ای است که مورد بحث دو طرف قرار می‌گیرد و دو طرف درباره آن بحث خواهند کرد.»

عراقچی همچنین در پاسخ به این پرسش که این همکاری‌ها با تحریم هسته‌ای ایران چگونه قابل انجام است، گفت: «این مذاکرات مربوط به گام پایانی است که در این گام همه تحریم‌ها برداشته می‌شود و در راستای عادی‌سازی روابطی است که وعده‌ آن در پایان مسیر داده شده است.»