مرکز آمار ایران در تازه‌ترین گزارش خود، ضریب جینی کل کشور در ۹ ماه ابتدایی سال ۹۱ را ۰/۳۶۵۹ اعلام کرد، این در حالی است که ضریب جینی در سال ۸۴ معادل ۴۲۴۸/۰بوده است. مرکز آمار ایران در گزارش خود طرح آمارگیری هزینه و درآمد خانوار را دارای قدمتی نزدیک به نیم قرن نامیده و از آن به عنوان مهم‌ترین طرح‌های آمارگیری این مرکز یاد‌ کرده است. به گفته مرکز آمار ایران، هدف کلی این طرح برآورد متوسط هزینه‌ها و درآمد یک خانوار شهری و یک خانوار روستایی در سطح کشور و استان‌ها است. در سال ۱۳۹۱ تعداد خانوارهای آمارگیری شده در این طرح ۱۸ هزار و ۵۳۵ خانوار نمونه در نقاط شهری و ۱۹ هزار و ۶۵۷ خانوار نمونه در نقاط روستایی کشور بوده است.

بر اساس گزارش مرکز آمار، یکی از کاربردهای مهم این طرح سنجش و ارزیابی اطلاعات آماری به دست آمده از هزینه و درآمد خانوارها و آگاهی از نحوه توزیع آن در بین طبقات مختلف هزینه و درآمد برای تصمیم‌گیری‌های اقتصادی، به منظور تامین حداقل معیشت و فراهم آوردن رفاه نسبی برای خانوارها است. یکی از شاخص‌های سنجش نابرابری درآمد جامعه ضریب جینی است.

نتایج این طرح نشان می‌دهد، در سال ۱۳۹۱ ضریب جینی در مناطق روستایی ۳۳۴۷/۰، در مناطق شهری ۳۵۴۲/۰ و در کل کشور ۳۶۵۹/۰بوده است.

در سال ۱۳۹۱ در مناطق روستایی استان ایلام (۱۹۹۳/۰) کمترین و استان مرکزی (۳۵۹۶/۰) بیشترین و در مناطق شهری استان ایلام (۲۳۳۰/۰) کمترین و استان همدان (۳۶۸۹/۰) بیشترین نابرابری را داشته است.

ضریب جینی که میان صفر تا یک تعیین می‌شود، نشان‌دهنده چگونگی توزیع ثروت میان شهروندان در یک کشور است. بالا بودن این ضریب نابرابر بودن توزیع سرمایه و درآمد را نشان می‌دهد. ضریب جینی از عدد ۴۳۰۴/۰در سال ۸۰ و عدد ۴۲۴۸/۰ در سال ۸۴ به عدد ۳۶۵۹/۰ در سال ۹۱ رسیده است. برخی کارشناسان، پرداخت یارانه نقدی در سال‌های اخیر و تغییر سبک زندگی مردم را از جمله عوامل کاهش ضریب جینی عنوان می‌کنند.