سنای آمریکا طرح منع ورود ابوطالبی را تصویب کرد

گروه دیپلماسی- سنای آمریکا طرحی را تصویب کرد که به موجب آن حمید ابوطالبی نامزد ایران برای نمایندگی این کشور در سازمان ملل، از ورود به آمریکا منع خواهد شد؛ این طرح بعدازظهر دوشنبه طی یک رای‌گیری شفاهی به اتفاق آرا تصویب شد. پیش از این سناتور تد کروز، نماینده جمهوری‌خواه، پیش‌نویس قانونی را به کنگره ارائه کرد که به دولت اجازه می‌دهد مانع ورود هر شخصی به خاک آمریکا که «اقدامات خصمانه‌ آشکاری علیه آمریکا» انجام داده باشد، شود. تد کروز از چهره‎های جنجالی در سنای آمریکا است و به اظهارات تند در مورد مخالفانش شهرت دارد. این در شرایطی است که چند روز پیش از تصویب این طرح، ۲۹ سناتور جمهوری‌خواه نیز طی نامه‎ای از باراک اوباما خواستند به حمید ابوطالبی روادید و اجازه ورود به آمریکا داده نشود.

حمید ابوطالبی معاون سیاسی دفتر رئیس‌جمهوری ایران است و ایران هنوز نامزدی او را رسما اعلام نکرده است. پیش از این برخی مقام‎های وزارت خارجه آمریکا و سناتورها انتصاب احتمالی او به سمت نماینده جدید جمهوری اسلامی در مقر سازمان ملل متحد در نیویورک را مایه نگرانی خوانده بودند.

۲۹ سناتور آمریکایی روز پنج‌شنبه در نامه خود به باراک اوباما از دولت آمریکا خواستند به فردی که به گفته آنها در اقدامات تروریستی علیه آمریکا و شهروندانش مشارکت داشته، اجازه ورود ندهد.

بلومبرگ در گزارشی در این زمینه ادعا کرد ابوطالبی یکی از دانشجویان خط امام است که مدت کوتاهی پس از انقلاب اسلامی، ۵۲ آمریکایی را در سفارت آمریکا در تهران به مدت ۴۴۴ روز گروگان گرفتند. البته ابوطالبی می‏گوید که با گروه دانشجویان پیرو خط امام کار می‏کرده، اما نقش مستقیمی در گروگان‌گیری نداشته و مترجم گروه بوده است.

دولت آمریکا گفته که نگرانی‎اش از ماموریت احتمالی ابوطالبی را با ایران در میان گذاشته است. همچنین روزنامه واشنگتن‌پست گزارش می‏دهد که دولت آمریکا در ماه‎های اخیر از پیش بردن روند صدور ویزا برای ابوطالبی خودداری کرده است. آمریکا از حق صدور ویزا یا خودداری از صدور آن برخوردار است و تاکنون نیز ابوطالبی ویزای آمریکا را برای سفر به نیویورک دریافت نکرده است. پیش از این ماری هارف، سخنگوی معاون وزارت خارجه آمریکا در این باره گفته بود: «ما معمولا در مورد درخواست‏های ویزا اظهارنظر نمی‏کنیم. برای درخواست ویزا محدودیتی وجود ندارد، اما بررسی این درخواست بر عهده آمریکا است.» دولت آمریکا به عنوان میزبان سازمان ملل، به جز در موارد بسیار استثنایی، به نمایندگانی که کشورهای عضو سازمان ملل نامزد می‌کنند، ویزا می‌دهد. البته هرچند دولت آمریکا ظاهرا روند صدور ویزا برای ابوطالبی را پیش نبرده اما هنوز ویزای او را رد نکرده است. طرح سنا اکنون باید به تصویب مجلس نمایندگان و بعد برای اجرا به امضای رئیس‌جمهور آمریکا برسد. نمایندگی ایران در سازمان ملل تنها هیات دیپلماتیک در خاک ایالات‌متحده است و دیپلمات‌های ایرانی مانند هیات‌های کره‌شمالی و سوریه، نمی‌توانند از شعاع ۴۰ کیلومتری مرکز منهتن در نیویورک خارج شوند.

کروز پیش‌تر با تغییراتی در این طرح موافقت کرد که براساس آن فقط افرادی از ویزا محروم خواهند شد که معلوم شود در فعالیت‎های تروریستی، جاسوسی یا تهدید علیه امنیت ملی دست داشته‎اند.براساس گزارش شبکه خبری سی‌ان ان این قانون در حقیقت با هدف مقابله با ایران به‌دلیل انتخاب حمید ابوطالبی به عنوان نماینده جدید ایران در سازمان ملل تصویب شده است. به گزارش «ایسنا» سناتور تد کروز در گفت‌وگو با شبکه خبری سی‎ان‏‎ان در اظهاراتی بی‌اساس حمید ابوطالبی را تروریست خواند و گفت او یکی از کسانی است که در ماجرای گروگان‌گیری شهروندان آمریکا در تهران دست داشته است؛ از این رو انتخابش با هدف اهانت به آمریکا انجام شده است. ابوطالبی، دیپلماتی کارآزموده است که در اغلب کشورهای کلیدی قاره اروپا مانند ایتالیا و بلژیک سفیر بوده است، همچنین او سفیر ایران در استرالیا بود. حمید ابوطالبی ۵۶ ساله که در دولت حسن روحانی به سمت معاون سیاسی دفتر ریاست‌جمهوری برگزیده شده بود، فعالیت دیپلماتیک خود را در سال‌های آغازین انقلاب شروع کرده است. او دارای دکترای جامعه‌شناسی تاریخی از دانشگاه لورن فرانسه است.

واکنش افخم به اقدام سنا علیه سفیر جدید ایران

به‌دنبال تصویب این طرح جنجالی سنای آمریکا برای ندادن ویزا به حمید ابوطالبی، دستگاه دیپلماسی ایران نسبت به آن واکنش نشان داد. مرضیه افخم، سخنگوی وزارت خارجه گفت: «از نظر ما ابوطالبی، شایستگی حضور در سازمان ملل را دارد.» به گزارش «ایسنا»، مرضیه افخم در نشست هفتگی خود با خبرنگاران درخصوص تصویب قانونی در سنای آمریکا برای ممانعت از حضور حمید ابوطالبی به عنوان نماینده ایران در سازمان ملل گفت: «ما سفیرمان را انتخاب کرده‎ایم. مقر سازمان ملل در آمریکا است و برای صدور روادید مکاتباتی با مجاری و مسوولان مرتبط در آمریکا انجام داده‎ایم.» به گفته افخم، ابوطالبی دارای پست‎های مهم و دیپلماتیک در اروپا و استرالیا بوده و فعالیت‏های موثری داشته است. همچنین سخنگوی وزارت خارجه گفت: «در عین حال ما به پیگیری‎هایمان در این زمینه از طریق کانال‎های دیپلماتیک ادامه می‎دهیم و هرگونه پاسخ رسمی از مجاری رسمی ملاک تصمیم و اقدام بعدی ماست.»

حقیقت پور: مقر سازمان ملل باید تغییر کند

از دیگر سو نایب رئیس کمیسیون امنیت‌ملی و سیاست‌خارجی مجلس، با بیان اینکه محل سازمان‌ملل باید تغییر کند، گفت: «دولت از اعزام ابوطالبی به سازمان‌ملل عقب‌نشینی نکند.» منصور حقیقت‌پور در گفت‌وگو با خانه ملت، در واکنش به تصویب طرحی در سنای آمریکا مبنی‌بر منع صدور ویزا برای حمید ابوطالبی نماینده ایران در سازمان ملل، گفت این طرح سنای آمریکا در ادامه اقدامات دیگر آن، وقیحانه و دخالت در امور کشورها است. او با بیان اینکه سازمان ملل در شرایط کنونی به نهادی بی‌تاثیر و بدون استقلال مدیریتی تبدیل شده است، افزود‌: «هم‌اکنون تمام امور این سازمان با تایید و صلاحدید آمریکا انجام می‌شود که این رویکرد طبعا نقض‌کننده استقلال تمام کشورهای عضو سازمان ملل است.» حقیقت پور بر لزوم تغییر مکان و ساختار سازمان ملل از نیویورک آمریکا به یک کشور دیگر تاکید کرد و گفت هم‌اکنون عملکرد این سازمان بر اساس برآوردها و جمع‌بندی‌های دستگاه‌های سیاسی و امنیتی آمریکا انجام می‌شود و این موضوع خاصیت این سازمان را به‌عنوان نهاد فراگیر بین‌المللی زیر سوال می‌برد.