گروه خبر- کتاب نظرات ۴۸ اقتصاددان درباره نحوه اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها با عنوان «مدلی برای آینده اقتصاد ایران» توسط انتشارات نورعلم منتشر شد. این کتاب حاوی نظرات جامع و مبسوط ۴۸ اقتصاددان برجسته کشور در مورد آینده هدفمندی یارانه‌ها در ایران است که به نقد و بررسی فاز نخست هدفمندی و ارائه راهکارهایی برای ادامه هدفمندی در فازهای بعدی پرداخته است.

به گزارش مشرق، کتاب مذکور که توسط مهدی مهرپور تدوین و گردآوری شده است، دارای ۴۷۴ صفحه بوده و اقتصاددانانی همچون ابراهیم شیبانی، محمد جواد ایروانی، فرهاد دژپسند، اکبر کمیجانی، حسین صمصامی، مسعود نیلی، محسن رضایی، حمید شهرستانی، رویا طباطبایی یزدی، موسی غنی نژاد، مهدی عسلی، حسین راغفر، فرشاد مومنی، بهروز هادی زنوز، محمد جواد محقق‌نیا، مرتضی عزتی، کوروش پرویزیان، محمد جلیلی و... نظرات و پاسخ‌های خود را در باب مساله هدفمندی، بایدها و نبایدها، اشکالات مرحله اول و بهترین روش‌ها برای ادامه هدفمندی به صورت مفصل بیان داشته‌اند.» در این کتاب تمام ۴۸ اقتصاددان مذکور به سوالاتی همچون آسیب‌شناسی فاز اول، تاثیر اجرای فاز دوم بر متغیرهای کلان اقتصادی، شیوه‌های شناسایی افراد آسیب‌پذیر، نحوه حمایت دولت در فاز دوم هدفمندی از تولید و پیش‌بینی تورم هدفمندی در فاز دوم هدفمندی و... پاسخ داده‌اند.

همچنین در کتاب مدلی برای آینده اقتصاد ایران، تمام ۴۸ اقتصاددان پاسخگوی هفده سوال یکسان بوده که هر سوال در یک فصل قرار گرفته و تمام صاحب‌نظران به آن سوال پاسخ گفته‌اند. این کتاب همان‌طور که در مقدمه آن نیز آمده است در وهله اول به‌عنوان یک بسته پیشنهادی برای اجرای هر چه بهتر فازهای بعدی هدفمندی و با هدف ایجاد کمترین پیامدهای اقتصادی و اجتماعی حاصل از ادامه این طرح، به دولت یازدهم ارائه می‌شود. ضمن اینکه امید است به‌دلیل عام بودن اکثر سوالات و تاثیر ادامه و چگونگی اجرای این طرح در زندگی روزمره مردم و پاسخ‌های سلیس و به دور از پیچیدگی‌های لغوی استادان اقتصاد، علاوه بر مردان اقتصادی دولت، برای عموم مردم و دانشجویان رشته اقتصاد نیز مفید واقع شود.