اختلاف بر سر ابوطالبی تاثیری بر مذاکرات ندارد

گروه دیپلماسی- موضوع انتخاب حمید ابوطالبی به عنوان نماینده جدید ایران در سازمان ملل و جنجال‌هایی که طی روزهای اخیر بر سر ویزای او به‌وجود آمد، همچنان خبر اول بسیاری از روزنامه‌ها و خبرگزاری‌های داخلی و خارجی است. این موضوع به انتقادها و در نهایت تصویب لایحه علیه صدور ویزا برای ابوطالبی در کنگره آمریکا انجامید. واشنگتن مدعی است که به‌دلیل دست داشتن ابوطالبی در ماجرای گروگانگیری برای او ویزا صادر نخواهدکرد، اما در مقابل ابوطالبی نقش خود را در گروگانگیری رد کرده است و سخنگوی وزارت خارجه ایران نیز اعلام کرده که تهران از ایالات‌متحده به‌دلیل صادر نکردن ویزا برای ابوطالبی شکایت خواهد کرد. آنچه در این میان می‌تواند حائز اهمیت باشد، تاثیر این موضوع بر مذاکرات هسته‌ای ایران و ۱+۵ است که در این خصوص نماینده آمریکا در سازمان ملل گفته است که این موضوع تاثیری بر مذاکرات هسته‌ای ندارد. سامانتا پاور، نماینده ایالات‌متحده در سازمان ملل متحد، در گفت‌وگویی تلویزیونی گفته است «کماکان هیچ چیز در اختلاف عمومی پیش‌آمده بر سر ویزای حمیدابوطالبی تاثیری بر گفت‌وگوهای اتمی با ایران ندارد.»سامانتا پاور، ۲۴ فروردین، در مصاحبه‌ای با شبکه ای‌بی‌سی در آمریکا، گفت که واشنگتن بر ادامه مذاکرات میان ۶ کشور طرف گفت‌وگو و ایران متمرکز است. به گفته او طرف‌ها «هفته گذشته مذاکره کرده‌اند و گفت‌وگوهایی بیشتر در سطح مقام‌های عالی‌رتبه در ماه آینده برگزار می‌شود.»سفیر آمریکا در سازمان ملل می‌گوید، کارشناسان هر روز دیدار می‌کنند و ما موردی ندیده‌ایم که بتواند به هر شکل ممکن تاثیری بر مذاکرات داشته باشد. البته ضرورت‌ها در این مساله بر همه آشکار است. سامانتا پاور در مصاحبه تلویزیونی خود گفته است توقع آمریکا این است که ایران منافع خود را در رها شدن از تحریم‌های اقتصادی بداند. منافع ایالات‌متحده نیز اطمینان از این موضوع است که تهران به‌دنبال سلاح اتمی نیست. این موضوع اکنون برتری دارد.

شکایت از آمریکا به سازمان ملل

همزمان سخنگوی وزارت امور خارجه ایران روز یکشنبه، ۲۴ فروردین، اعلام کرد که ایران از آمریکا به‌دلیل صادر نشدن ویزا برای حمید ابوطالبی، سفیر جدید خود در سازمان ملل شکایت می‌کند. به گزارش «ایرنا» مرضیه افخم در بیانیه‌ای گفت که «سازوکارهای رسمی موجود برای رسیدگی به این موضوع فعال شده و در دست اقدام است.» سخنگوی وزارت خارجه، اقدام آمریکا در زمینه صادر نکردن ویزا برای ابوطالبی را «نقض مقررات بین‎المللی» و «برخلاف قرارداد مقر بین سازمان ملل متحد و دولت آمریکا» دانسته است.سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد: «ساز و کارهای موجود در سازمان‌ملل شامل رجوع موضوع به کمیته ارتباط با دولت میزبان را که وظیفه نظارت بر اجرای قرارداد مقر دارد در دستور کار است و دستورالعمل لازم در این زمینه به نمایندگی ایران در نیویورک داده شده که از فردا و متعاقب شروع هفته کاری اقدامات لازم از سوی نمایندگی ایران انجام و با جدیت و حساسیت روند دنبال شود.»پیش‌تر جی کارنی، سخنگوی کاخ سفید، روز ۲۲ فروردین ماه اعلام کرده بود که به ایران و سازمان ملل خبر داده شده که برای حمید ابوطالبی به عنوان سفیر جدید ایران در سازمان ملل ویزای ورود به خاک آمریکا صادر نخواهد شد.

تصمیم کاخ سفید پس از آن اتخاذ شد که کنگره آمریکا شامل مجلس نمایندگان و سنا با اکثریت آرا طرحی را به تصویب رساند که در آن از دولت خواسته شده، برای سفیر جدید ایران به‌دلیل مشارکت در گروگانگیری دیپلمات‌های آمریکایی ویزا صادر نکند. همچنین سید عباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه ایران گفت که «گزینه جایگزینی» برای حمید ابوطالبی وجود ندارد و تهران از طریق مکانیزم‌های حقوقی پیش‌بینی شده در سازمان ملل در حال پیگیری این موضوع است.ایران در حالی قرار است به سازمان ملل شکایت کند که ماری هارف، معاون سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، روز ۱۳ فروردین گفته بود، استثنائاتی وجود دارد که آمریکا می‌تواند با سفیر پیشنهادی کشوری موافقت نکند. سفیر جدید ایران قرار است جایگزین محمد خزائی شود که تیرماه ۱۳۸۶ به این سمت منصوب شد.

تخت‌روانچی: وزارت خارجه از ابوطالبی حمایت می‌کند

مجید تخت روانچی، معاون وزیر امور خارجه هم با بیان اینکه صادر نشدن روادید برای «حمید ابوطالبی را با جدیت دنبال می‌کنیم، گفت: «از کمیته روابط با میزبان سازمان ملل درخواست کرده‌ایم که در این باره تصمیم‌گیری کند.»

روانچی دیروز در گفت‌و‌گو با «ایرنا» درباره آخرین اقدامات وزارت امور خارجه درباره موضوع ابوطالبی گفت: «وزارت امور خارجه موضوع را از مسیرهای قانونی پیگیری می‌کند و تمرکز خود را بر حل موضوع متوجه کرده است.»او با بیان اینکه در ساختار سازمان ملل مکانیزم‌هایی برای پیگیری مواردی از این دست پیش‌بینی شده است و در حال بررسی آنها هستیم، گفت: «از نمایندگان خود در نیویورک خواسته‌ایم تا با دبیرخانه سازمان‌ملل تماس بگیرند و اعتراض ایران را اعلام کنند.»

این مقام ارشد وزارت امور خارجه با بیان اینکه در سازمان ملل کمیته‌ای به عنوان «کمیته روابط با میزبان» وجود دارد که در اینجا میزبان کشور ایالات‌متحده آمریکا است، تاکید کرد: «این کمیته به اعتراض‌های مشابه مورد ابوطالبی رسیدگی می‌کند و از این کمیته درخواست کرده‌ایم، تشکیل جلسه داده و دراین مورد تصمیم‌گیری کند.»

معاون وزیر امور خارجه در پاسخ به این پرسش که نظر شما درباره توصیه برخی افراد که گفته‌اند برای حل مساله ابوطالبی از سفیر شدن در سازمان ملل انصراف دهد، چیست؟ گفت: «این نظر آنها است. وزارت امور خارجه از نماینده‌ای که معرفی کرده با جدیت حمایت می‌کند و او را فردی شایسته، باتجربه و کارآمد برای این سمت می‌داند و قصد ندارد فرد جدیدی را معرفی کند.»

تخت روانچی اضافه کرد: «سازمان ملل باید این موضوع را دنبال کند، زیرا سفیر ایران در سازمان ملل مستقر می‌شود و نیویورک به عنوان مقر سازمان ملل متحد مطرح است.» معاون اروپا و آمریکای وزیر امور خارجه همچنین گفت: «از بان‌کی‌مون دبیر کل سازمان ملل متحد می‌خواهیم به این موضوع ورود کند و اقدامات لازم را برای حل این مساله انجام دهد.»

نگرانی مقامات سازمان ملل از دخالت‌های آمریکا

از سوی دیگر مقامات سازمان ملل نسبت به تصمیم دولت آمریکا در صادرنشدن ویزا، برای سفیر پیشنهادی ایران در سازمان ملل ابراز نگرانی کرده و اعلام کردند که آمریکا به نقش خود به عنوان میزبان یک سازمان بین‌المللی به اندازه لازم متعهد نیست.به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از بلومبرگ؛ سه دیپلمات و دو مقام سازمان ملل با اشاره به اعتراض ایران درباره تصمیم آمریکا برای صادر نکردن ویزا برای حمید ابوطالبی، اعلام کردند که موضوع ابوطالبی ممکن است، مسیر را برای دخالت‌های بیشتر آمریکا در امور دیپلماتیک سازمان ملل هموار کند. بسیاری از دیپلمات‌ها اعلام کردند این اقدام موضع بی‌طرف سازمان ملل و حق کشورهای عضو در انتخاب نماینده خود در سازمان ملل را زیر سوال برده است.به اعتقاد این دو مقام سازمان ملل، موضوع ابوطالبی مربوط به دو دهه گذشته بوده و به نظر نمی‌رسد در حال حاضر تهدیدی برای آمریکا تلقی شود. یکی از این مقامات اعلام کرد که اگر ایران درباره این موضوع به‌طور رسمی به دبیرکل سازمان ملل شکایت کند، بان‌کی‌مون اقدامی جدی را در دستور کار قرار خواهد داد تا از تبدیل شدن این موضوع به یک روال برای آمریکا جلوگیری کند.