تاکید واشنگتن بر نقش ابوطالبی در تسخیر سفارت آمریکا
گروه دیپلماسی- حمید ابوطالبی، نماینده پیشنهادی ایران برای سازمان ملل، همچنان محل اختلاف میان جمهوری اسلامی ایران و آمریکا است. کاخ سفید هفته گذشته اعلام کرد که برای ابوطالبی ویزا صادر نخواهد کرد و «انتخاب او مناسب نیست.» اما این بار مقامات آمریکایی از ادبیات تندتری در قبال ایران استفاده کردند. آمریکا با تند کردن لحن خود، انتخاب حمید ابوطالبی به‌عنوان سفیر ایران در سازمان ملل را غیرقابل‌پذیرش خواند و دلیل صادر نشدن ویزا برای او را «شرکت در تسخیر سفارت آمریکا» عنوان کرد. این در شرایطی است که ابوطالبی می‌گوید در آن زمان مترجم بوده است. در ابتدا مقامات آمریکایی با لحنی آرام‌تر تنها گفته بودند که انتخاب ابوطالبی مناسب نیست.
گروه دیپلماسی- حمید ابوطالبی، نماینده پیشنهادی ایران برای سازمان ملل، همچنان محل اختلاف میان جمهوری اسلامی ایران و آمریکا است. کاخ سفید هفته گذشته اعلام کرد که برای ابوطالبی ویزا صادر نخواهد کرد و «انتخاب او مناسب نیست.» اما این بار مقامات آمریکایی از ادبیات تندتری در قبال ایران استفاده کردند. آمریکا با تند کردن لحن خود، انتخاب حمید ابوطالبی به‌عنوان سفیر ایران در سازمان ملل را غیرقابل‌پذیرش خواند و دلیل صادر نشدن ویزا برای او را «شرکت در تسخیر سفارت آمریکا» عنوان کرد. این در شرایطی است که ابوطالبی می‌گوید در آن زمان مترجم بوده است. در ابتدا مقامات آمریکایی با لحنی آرام‌تر تنها گفته بودند که انتخاب ابوطالبی مناسب نیست.
صدای مخالفت با حضور ابوطالبی در نیویورک، نخست از سوی برخی گروگان‌های پیشین و سناتورهای جمهوری‌خواه بلند شد و سپس به کنگره و کاخ سفید رسید. ابوطالبی متهم به مشارکت در تسخیر سفارت آمریکا در سال ۱۹۷۹ و گروگانگیری ۴۴۴ روزه ۵۲ تن از کارکنان این سفارت‌خانه در تهران شده است.
به گزارش «ایسنا»، خبرگزاری رویترز در این باره نوشت: «وزارت امور خارجه آمریکا بدون اینکه به‌طور جزئی مشخص کند حمید ابوطالبی دیپلمات با سابقه ایرانی در جریان تسخیر سفارت این کشور در تهران در سال 1979 میلادی و گروگانگیری 52 شهروند آمریکایی چه نقشی داشته است، اولین بار است که تصمیم گرفته برای نماینده معرفی شده ایران در سازمان ملل ویزا صادر نکند.»
همچنین جن ساکی سخنگوی کاخ سفید در گفت‌وگوی روزانه خود با خبرنگاران در این باره گفت: «او خود می‌گوید که در این جریان مشارکت داشته و نقش خود را در حوادث سال 1979 مشخص کرده است و این به‌طور آشکارا برای مردم آمریکا مهم است و آنها نمی‌توانند بپذیرند که کشورشان چنین ویزایی را صادر کند.»
حمید ابوطالبی که پیش از این به‌عنوان سفیر ایران در ایتالیا، بلژیک، استرالیا و اتحادیه اروپا فعالیت داشته از سوی رئیس‌جمهور ایران به‌عنوان نماینده جدید ایران در سازمان ملل انتخاب شده است. انتخاب او واکنش‌های غیرقابل پیش‌بینی تندی را در میان مقامات آمریکایی برانگیخته است. آمریکا روز جمعه اعلام کرد: به ایران گفته‌ایم که به ابوطالبی ویزا نخواهیم داد. ایران در پاسخ به این اقدام آمریکا به سازمان ملل شکایت برد و خواستار رسیدگی به این مساله شد. ایران این تصمیم را دارای پیامد‌های خطرناک دانست و اعلام کرد، این کار می‌تواند به دیپلماسی بین‌المللی آسیب بزند. رویترز در ادامه گزارش خود آورده است: «هیچ‌کس تاکنون به خاطر ندارد که آمریکا برای نمایندگان کشورهای عضو سازمان ملل ویزا صادر نکند.»
طبق توافق‌نامه سازمان ملل و آمریکا، این کشور به‌عنوان میزبان ملزم است به تمام دیپلمات‌های خارجی اجازه دسترسی به سازمان بدهد؛ اما واشنگتن به بهانه‌های امنیتی، نگرانی‌های تروریستی و سیاست خارجی می‌تواند ویزا صادر نکند. مقامات آمریکایی ابراز امیدواری کرده‌اند که اختلافات در مورد انتخاب حمید ابوطالبی از سوی ایران بر مذاکرات هسته‌ای میان ایران و گروه 1+5 تاثیرگذار نخواهد بود.
سازمان ملل: مساله ابوطالبی در حال بررسی است
جمهوری اسلامی ایران همچنان‌که اعلام کرده بود با جدیت پیگیر مساله صادر نشدن ویزا برای نماینده پیشنهادی در سازمان ملل است. در همین راستا سفیر و سرپرست نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد در دیدار با میگوئل سوارز، معاون حقوقی دبیرکل سازمان ملل به اقدام غیر‌قانونی و نامتعارف دولت آمریکا در امتناع از صدور روادید برای حمید ابوطالبی اعتراض کرد. غلامحسین دهقانی در این دیدار با تاکید بر این نکته که سازمان ملل به‌عنوان نهادی بین‌المللی پذیرای نمایندگان دولت‎های مستقل و دارای حاکمیت است، گفت: «هر کشوری سفیر و نماینده دائم خود را بر اساس مقررات داخلی خود انتخاب می‎کند و جمهوری اسلامی ایران نیز بر همین اساس یکی از دیپلمات‎های حرفه‌ای و با تجربه خود را برای تصدی این پست معرفی کرد که متاسفانه دولت میزبان، با اتخاذ تصمیمی سیاسی و نامتعارف بدون در نظر گرفتن تعهدات حقوقی خود و به بهانه‎های واهی از صدور روادید او خودداری و رسما اعلام کرد که برای ابوطالبی روادید صادر نخواهد شد.» به گفته دهقانی، این اقدام خلاف تعهدات دولت میزبان براساس قرارداد مقر با سازمان ملل متحد و دیگر مقررات حقوق دیپلماتیک است و بدون تردید در کار سازمان ملل و فعالیت کشورهای عضو تاثیر نامطلوب خواهد داشت و به تضعیف جایگاه سازمان ملل منجر خواهد شد. سفیر ایران خطاب به میگوئل سوارز افزود: « از آنجا که یک طرف قضیه خود سازمان ملل است و حیثیت و اعتبار این سازمان جهانی نیز مطرح است، اکنون همه نگاه‌ها به سوی شما است تا به‌عنوان طرف قرارداد با دولت میزبان در مقابل این تخلف آشکار چه عکس العملی از خود نشان خواهید داد.» در این دیدار معاون دبیرکل سازمان ملل نیز گفت: «نامه ارسالی نمایندگی جمهوری اسلامی ایران را مطالعه کرده و با توجه به ابعاد حقوقی موضوع، این مساله در دست بررسی است.» میگوئل سوارز تاکید کرد این معاونت بر اساس نتایج بررسی‎ها، اقدامات لازم را صورت خواهد داد و با نمایندگی ایران حداکثر همکاری را خواهد کرد. غلامحسین دهقانی در مصاحبه با خبرنگار واحد مرکزی خبر در نیویورک تاکید کرد جمهوری اسلامی ایران از همه ظرفیت‏های در اختیار برای اعلام اعتراض خود و پیگیری اقدام غیرقانونی دولت آمریکا استفاده خواهد کرد. همچنین دهقانی از ارسال نامه دیگری از سوی نمایندگی ایران نزد سازمان ملل به بان کی مون خبر داد و گفت: «در این نامه نیز از دبیرکل سازمان ملل متحد خواسته‏‎ایم تا نامه اعتراض آمیز جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان سند رسمی مجمع عمومی میان همه اعضای سازمان ملل متحد منتشر شود.»
نشست ویژه؛ 2 اردیبهشت
از دیگر سو، یک مقام سازمان ملل اعلام کرد، کمیته مشاوره حقوقی سازمان ملل به‌منظور رسیدگی به نتایج تصمیم اخیر دولت آمریکا مبنی بر صادر نشدن ویزا برای نماینده‌ معرفی شده‌ ایران در سازمان ملل با هیات ایرانی دیدار خواهد کرد. به گزارش «ایسنا»، ایران پیش‌تر از این از کمیته سازمان ملل خواسته بود تا هر چه فوری به مساله رد درخواست ویزا برای حمید ابوطالبی رسیدگی کند. نیکولاس امیلیو نماینده‌ قبرس در سازمان ملل که ریاست این کمیته را به عهده دارد از احتمال تشکیل جلسه‌ این کمیته در هفته آینده خبر داد. بر اساس گزارش پایگاه خبری داون، حسین دهقانی معاون نماینده‌ ایران در سازمان ملل روز دوشنبه در نامه‌ای خطاب به بان‌کی‌مون دبیرکل سازمان ملل از کمیته روابط با کشور میزبان خواسته بود تا به‌صورت فوری به این موضوع رسیدگی کند.
همچنین استیفان دوجاریک سخنگوی سازمان ملل اعلام کرد کمیته روابط با کشور میزبان از هیات دائمی ایران در سازمان ملل درخصوص امتناع دولت آمریکا از ارائه ویزا به نماینده‌ جدید معرفی شده، درخواستی دریافت کرده است و این کمیته هفته آتی درخصوص این مساله نشست ویژه‌ای تشکیل خواهد داد. دوجاریک گفت: «بر اساس اطلاعاتی که دریافت کرده‌ام کمیته روابط با کشور میزبان در تاریخ 22 آوریل (دوم اردیبهشت) نشستی را برای بررسی این موضوع تشکیل خواهد داد.» کمیته روابط با کشور میزبان سازمان ملل در سال 1971 در بیست و ششمین مجمع عمومی سازمان ملل تشکیل شد تا به مسائل مرتبط با روابط بین کشور میزبان و اعضای سازمان ملل رسیدگی کند. این کمیته دارای 19 عضو شامل آمریکا است که به‌طور مداوم تحت ریاست قبرس قرار داشته است.