حرف و حدیث‏‎ها درباره هویت مسافران هواپیمای آمریکایی متعلق به بانک یوتا که هفته گذشته در فرودگاه مهرآباد ایران فرود آمده بود، ادامه دارد. مرضیه افخم، سخنگوی دستگاه دیپلماسی ایران چند روز پس از انتشار این اخبار گفته بود که هواپیمای مذکور حامل یک هیات غنایی بوده است؛ همچنین روز گذشته نیز بانک یوتا تایید کرد که این هواپیمای آمریکایی در اجاره یک شرکت معدن غنایی بوده است، اما همزمان غنا سفر مقاماتش به ایران را تکذیب کرد.

به گزارش «ایسنا» روزنامه نیویورک‌تایمز، سه‌شنبه هفته گذشته خبری را منتشر کرد مبنی‌بر اینکه یک هواپیما که روی بال آن پرچم آمریکا نصب شده بود در تهران فرود آمده است که می‌توانست تحریم‌های بین‌المللی اقتصادی علیه ایران را نقض کند. در پی انتشار این خبر، مقامات ایرانی با استناد به سوابق هواپیمایی، اعلام کردند که این هواپیما حامل یک هیات اقتصادی غنایی بوده و هواپیما تنها متعلق به خطوط هواپیمایی آمریکا بوده است. همچنین مقامات آمریکا نیز اعلام کردند که این هواپیما در اجاره یک شرکت غنایی بوده و از این رو حضور آن در فرودگاه مهرآباد تهران هیچ‌یک از قوانین بین‌المللی را نقض نکرده است. اسکات پارکینسون، سخنگوی بانک یوتا روز سه‌شنبه تایید کرد که یک شرکت معدن غنایی این هواپیما را در اجاره داشته است. او همچنین گفت: این بانک از زمان انتشار خبر حضور یک هواپیمای آمریکایی در ایران با وزارت امور خارجه آمریکا و خزانه‌داری این کشور همکاری کرده است. بر اساس گزارش آسوشیتدپرس، مدیرعامل این شرکت غنایی برادر رئیس‌جمهور این کشور است؛ از این رو شایعاتی منتشرشده بود مبنی‌بر اینکه این هواپیما حامل یک هیات دولتی بوده است، اما مقامات این کشور تاکید کردند که این هیات تنها تجاری بوده و آنها به غنا بازگشته‌اند. اما همزمان با انتشار خبر، غنا سفر مقاماتش به ایران را تکذیب کرد؛ «غناوب» نوشت: «فلیکس کواکیه افوسو، معاون وزارت اطلاع‌رسانی غنا گفت: آنچه به‌عنوان هدایت یک هیات دولتی به رهبری ابراهیم مهاما مدیرعامل کمپانی «ای‌پی» و برادر رئیس‌جمهور غنا به ایران اعلام شده، حقیقت ندارد.» به گزارش انتخاب، او تاکید کرد که رئیس‌جمهور غنا نیز هرگز با این هواپیما که در ایران فرود آمده، سفر نکرده است. این مقام دولت غنا اضافه کرد: «ابراهیم مهاما عضو دولت نیست؛ بنابراین امکان ندارد که او هیاتی دولتی را رهبری کند.»

معاون وزیر اطلاع‌رسانی غنا با بیان اینکه دولت غنا هیچ هیاتی را به ایران با هواپیمای مورد اشاره اعزام نکرده است و شخص رئیس‌جمهور نیز با آن هواپیما به لندن یا داووس سفر نکرده است، گفت: «من نمی‎توانم از جانب وزارت خارجه ایران اظهارنظر کنم و معتقدم که وزارت خارجه ایران نیز از جانب دولت غنا سخن نمی‎گوید.»