نشست مفید در نیویورک

دنیای اقتصاد: مذاکرات کارشناسی ایران و گروه ۱+۵ در شرایطی در نیویورک پایان یافت که دو طرف نسبت به مذاکرات و گفت‌وگوهای انجام شده ابراز رضایت کردند و آن را «مفید» خواندند. حمید بعیدی‌نژاد، رئیس هیات کارشناسی مذاکره‌کننده هسته‎ای ایران، با مفید ارزیابی کردن این دور از مذاکرات گفت: «در این مذاکرات، آخرین دیدگاه‎های کارشناسی درباره موضوعات فنی هسته‏ای پیش از برگزاری دور جدید مذاکرات وین بررسی شد.» همچنین یک سخنگوی اتحادیه اروپا نیز پس از برگزاری این نشست گفت ایران و ۶ قدرت جهانی گفت‌وگوهای مفیدتری را درخصوص برنامه هسته‌ای ایران انجام دادند. از دیگر سو سوزان رایس، مشاور امنیت ملی آمریکا، هفته گذشته در سفر به فلسطین اشغالی و در دیدار با مقامات رژیم صهیونیستی با تکرار ادعاهای پیشین آمریکا و غرب مبنی‌بر تلاش ایران برای دستیابی به سلاح هسته‌ای گفت: «واشنگتن اطمینان می‌دهد که به تعهد خود برای جلوگیری از توسعه سلاح‌های هسته‌ای ایران پایبند است.» همزمان بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی نیز پس از دیدارش با مقامات آمریکایی ادعا کرد که دولتش نگران یک «توافق بد» با ایران است؛ چون چنین توافقی به ایران اجازه می‌دهد که توانایی تولید سلاح هسته‌ای خود را حفظ کند. ایران و اتحادیه اروپا ارزیابی کردند

مذاکرات هسته‌ای مفید درنیویورک

گروه دیپلماسی: جلسات دوروزه کارشناسی میان ایران و گروه ۱+۵ که در حاشیه نشست ان‌پی‌تی در نیویورک برگزار شد، در شرایطی پایان یافت که هر دو طرف آن را «مفید» خواندند. حمید بعیدی‌نژاد، رئیس هیات کارشناسی مذاکره‌کننده هسته‎ای ایران، بعد از پایان مذاکرات کارشناسی و بحث‎های تخصصی بین دو طرف، مذاکرات نیویورک را «مفید» ارزیابی کرد و گفت: «در این مذاکرات، آخرین دیدگاه‎های کارشناسی درباره موضوعات فنی هسته‏ای پیش از برگزاری دور جدید مذاکرات وین بررسی شد.»

بعیدی‌نژاد پیش از برگزاری دور جدید مذاکرات کارشناسی به «ایرنا» گفت: «طرفین بحث‌های کارشناسی و فنی خود را ادامه می‎دهند تا موضوعات فنی و کارشناسی را برای دور آتی مذاکرات سیاسی که هفته آینده در وین اتریش برگزار می‎شود، آماده‌سازی کنند.» یک سخنگوی اتحادیه اروپا نیز پس از برگزاری این نشست گفت، ایران و ۶ قدرت جهانی گفت‌وگوهای مفیدتری را درباره برنامه هسته‌ای ایران انجام دادند. به گزارش خبرگزاری رویترز، او افزود: «این نشست با هدف عمیق‌تر شدن آگاهی درباره این مسائل و ادامه همکاری با هدف آماده شدن برای دور جدید مذاکرات که قرار است هفته آینده در وین در سطح وزرا برگزار شود، انجام شد.» دلیل برگزاری این دور از مذاکرات در نیویورک همزمانی آن با سومین نشست کمیته مقدماتی کنفرانس بازنگری در معاهده ان‌پی‌تی ۲۰۱۵ بود که از هشتم اردیبهشت (۲۸ آوریل) تا ۱۹ اردیبهشت (۹ مه) در مقر سازمان ملل در نیویورک برگزار شد. اعضای تیم ایران نیز برای شرکت در این کنفرانس به نیویورک سفر کردند. ریاست هیات ایرانی را حمید بعیدی‌نژاد مدیرکل سیاسی و امنیت بین‌الملل وزارت امور خارجه و ریاست هیات ۱+۵ را استفان کلمنت، دستیار ویژه مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا برعهده داشتند.

دور چهارم مذاکرات هسته‎ای ایران و پنج عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل (ایالات‌متحده، بریتانیا، فرانسه روسیه و چین) به علاوه آلمان (گروه ۱+۵) از روز ۲۳ اردیبهشت در شهر وین برگزار می‎شود. این دور از مذاکرات با حضور محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه و کاترین اشتون، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و نمایندگان گروه ۱+۵ برگزار می‎شود. در مذاکرات پیش‌رو، دو طرف بر سر پیش‌نویس توافق جامع بحث و گفت‌و‌گو می‎کنند. ظریف، وزیر امورخارجه ایران، روز دوشنبه (۱۵ اردیبهشت ماه) در جمع خبرنگاران با بیان اینکه مذاکرات سیاسی برای نگارش متن جامع توافق با گروه ۱+۵ از هفته آینده آغاز می‌شود، گفت: «رسیدن به نتیجه بستگی به حسن‌نیت طرف غربی دارد.» از سوی دیگر ماری‌هارف، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا نیز در روزهای گذشته اعلام کرد: «از نظر دولت متبوعش و با توجه به توافقات انجام شده، ایران و گروه ۱+۵ آماده تدوین پیش‌نویس قرارداد نهایی توافقات هسته‎ای هستند.» او ابراز امیدواری کرد که قرارداد نهایی در ۲۰ جولای آماده شود.

همچنین همزمان با پایان جلسات کارشناسی میان ایران و گروه ۱+۵ در نیویورک، در نخستین ساعات روز پنج‎شنبه بانک مرکزی اعلام کرد: اقساط چهارم و پنجم درآمدهای نفتی مسدودشده ایران که بر اساس توافق ژنو آزاد شده بود به حساب این بانک واریز شده است. بر اساس گزارش روابط عمومی بانک مرکزی، با مشخص شدن بانک و حساب مورد نظر ایران، مبلغ یک میلیارد دلار مربوط به اقساط چهارم و پنجم از پول‎های ایران به حساب بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران نزد بانک مرکزی امارات‌متحده‌عربی واریز شد و اکنون قابل استفاده است. بر اساس توافق ژنو، ایران و گروه ۱+۵ تعهداتی را برای مدت ۶ ماه پذیرفتند.

ایران به تعهدات خود عمل کرده است

در تحولی دیگر، کاترین اشتون، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا چهارشنبه شب در آستانه آغاز دور جدیدی از مذاکرات هسته‏ای گفت ایران تاکنون بر اساس توافق ژنو به تعهدات خود عمل کرده است. به گزارش خبرگزاری فارس، کاترین اشتون که در نشست موسسه «شورای امور جهانی شیکاگو» صحبت می‎کرد، با بیان اینکه به‌دنبال رسیدن به راهکاری جامع برای مناقشه هسته‎ای ایران است، گفت: «ایران به هر آنچه در توافق موقت وعده داده بود، عمل کرده است.» از دیگر سو، پرونده هسته‎ای ایران طی روزهای اخیر شاهد یک تحول دیگر نیز بود؛ اواسط هفته گذشته بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در چارچوب توافق هفت ماده‎ای ایران و آژانس به جمهوری اسلامی ایران آمدند. به گفته بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی، این بازرسان با هدف بازدید از معدن ساغند یزد و کارخانه تغلیظ اردکان به ایران سفر کردند. تیم بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به ریاست ماسیمو آپارو صبح دوشنبه (۱۵ اردیبهشت) وارد تهران شدند.

اطمینان دادن آمریکا به رژیم صهیونیستی

از دیگر سو، سوزان رایس، مشاور امنیت ملی آمریکا هفته گذشته برای گفت‌وگو با مسوولان اسرائیلی به بیت‌المقدس سفر کرد؛ این نخستین سفر رایس به فلسطین اشغالی از زمان انتصاب او به این سمت به‌شمار می‏رود. رایس در این سفر بار دیگر به هم‌پیمان آمریکا اطمینان خاطر داد که مذاکرات با ایران، منافع آنها را به خطر نمی‎اندازد. او در دیدار با مقامات رژیم صهیونیستی با تکرار ادعاهای پیشین آمریکا و غرب مبنی‌بر تلاش ایران برای دستیابی به سلاح هسته‌ای گفت: «واشنگتن اطمینان می‌دهد که به تعهد خود برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح‌های هسته‌ای پایبند است.» به گزارش «ایسنا»، در بیانیه کاخ سفید که پس از دیدار سوزان رایس با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی و دیگر مقامات هر دو طرف منتشر شده، براین ادعاها تاکید شده است. رایس در این دیدار تاکید کرد دولت آمریکا معتقد است که دیپلماسی بهترین راه برای متوقف کردن برنامه هسته‌ای ایران است. همچنین «ایسنا» گزارش داد: بنیامین نتانیاهو، پس از دیدارش با مقامات آمریکایی ادعا کرد دولتش نگران یک «توافق بد» با ایران است چون چنین توافقی به ایران اجازه می‌دهد که توانایی تولید سلاح هسته‌ای خود را حفظ کند. به نوشته روزنامه هاآرتص، نتانیاهو در ادامه با اشاره به دور جدید مذاکرات میان تهران و گروه ۱+۵ که هفته آینده در وین برگزار خواهد شد، مدعی شد بهترین راه مقابله با ایران هسته‌ای جلوگیری از گسترش چنین سلاح‌هایی در اولین قدم است. به عقیده نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی «نرسیدن به یک توافق، بسیار بهتر از رسیدن به توافق بد است.» رژیم صهیونیستی هم‌پیمان اصلی واشنگتن در خاورمیانه همواره از مخالفان اصلی مذاکرات هسته‎ای ایران و گروه ۱+۵ بوده و هست. مقامات این رژیم همیشه از دستیابی ایران به سلاح هسته‎ای ابراز نگرانی کرده‌اند در شرایطی که این رژیم تنها دارنده سلاح هسته‌ای در منطقه به‌شمار می‌آید اما دیپلمات‌های غربی می‌گویند متوقف کردن کامل غنی‌سازی اورانیوم در ایران غیر‌واقع‌بینانه است و راه‌حل دیپلماتیک بهترین روش برای پایان دادن به نگرانی‌های جامع بین‌الملل نسبت به فعالیت هسته‌ای این کشور است.