گروه خبر: محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت روز گذشته در واکنش به سخنان احمد خاتمی، امام جمعه موقت تهران اعلام کرد: «نظر رئیس‌جمهوری بسیار شفاف و روشن است، پیامبر اکرم(ص) که بشیر و نذیر است کسی را به ضرب شمشیر به سمت بهشت نبرده است، بلکه با ارائه منطق افراد به اسلام گرویدند و اساسا پیامبر از راه قلوب اسلام را گسترش داد.» او در تفسیر سخنان امام جمعه تهران، نظر حسن روحانی رئیس‌جمهوری ایران را نزدیک به سخنان احمد خاتمی دانست و گفت که نظر رئیس‌جمهوری همین است و آن بیانی که خطیب محترم جمعه بیان کردند، قصدشان به صحبت‌های آقای رئیس‌جمهوری نبوده است. اولین واکنش‌ها به سخنان رئیس‌جمهور

به گزارش «ایسنا»، حسن روحانی رئیس دولت یازدهم سوم خرداد و همزمان با سالروز آزاد سازی خرمشهر در همایش بیمه همگانی، گفت: « این قدر در زندگی مردم مداخله نکنیم، ولو به خاطر دلسوزی، بگذاریم مردم خودشان راه بهشت را انتخاب کنند، نمی‌توان به زور و شلاق مردم را به بهشت برد.» روحانی همچنین در سخنانش خطاب به مسوولان گفت که همه باید کاری کنیم که آرامش در جامعه حاکم باشد.

برخی مراجع در واکنش به سخنان رئیس‌جمهور اعلام موضع کرده و به انتقاد از سخنان او پرداختند. به گزارش خبرآنلاین، آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی، مرجع تقلید شیعه اولین مرجع تقلیدی بود که به سخنان حسن روحانی واکنش نشان داد. او در درس خارج فقه خود و پس از گذشت چهار روز از بیان این سخنان از سوی روحانی، با بیان اینکه «تضعیف دولت در شرایط کنونی به ضرر نظام است و ما هم از دولت حمایت می‌کنیم؛ ولی در عین حال تذکر هم می‌دهیم» گفت: «برخی مسوولان که گفته بودند به زور شلاق نمی‌توان مردم را به بهشت فرستاد ما هم می‌گوییم این حرف درست است؛ ولی با دست خودمان نباید درهای جهنم را به روی مردم باز کنیم.» مکارم شیرازی در ادامه درس خارج فقه خود با انتقاد از عملکرد فرهنگی دولت، متذکر شد که اگر بگوییم تمام قید و بندها را برداریم و همه چیز به روی مردم باز باشد در واقع باز کردن در جهنم همین است.

جاده جهنم را صاف نکنید

علاوه بر مکارم شیرازی، روحانی میانه رو حوزه علمیه قم، احمد خاتمی، امام جمعه موقت تهران نیز به سخنان رئیس‌جمهوری واکنش نشان داد. به گزارش خبرگزاری فارس، خاتمی در انتقاد به سخنان رئیس‌جمهوری گفت: «می‌گویند بگذارید مردم به حال خودشان باشند و به زور به‌بهشت نبرید، چشم امر به معروف و نهی از منکر را تعطیل می‌کنیم و به آقای دزد و دختر و پسر بدحجاب می‌گوییم بچه خوبی باش! آیا این اسلام است یا دغدغه اجرای دین داشتن است؟ ما باید از نظام دینی خود پاسداری کنیم و نمی‌خواهیم کسی را به زور به بهشت بفرستیم؛ ولی شما با اظهارات خود جاده جهنم را برای کسی صاف نکنید؛ بنابراین این حرف امروز ما نیست، این سخنان را در دولت گذشته هم گفته‌ایم.» خاتمی که از جمله روحانیون تاثیرگذار در فضای سیاسی کشور است، به‌واسطه اظهارنظرهای خود همواره مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفته و به‌نظر می‌رسد واکنش سخنگوی دولت به سخنان او به‌واسطه جایگاه و نفوذ سیاسی این عضو اصولگرای مجلس خبرگان باشد.

به گزارش «ایرنا»، محمدرضا نوبخت، در آخرین جلسه هیات دولت که صبح روز گذشته در ساختمان نهاد ریاست‌جمهوری در پاستور تشکیل شد، در پاسخ به پرسش خبرنگاران درخصوص انتقاد امام جمعه تهران از سخنان اخیر رئیس‌جمهوری، به تشریح سخنان حسن روحانی پرداخت و تاکید کرد که نظر رئیس‌جمهوری بسیار شفاف و روشن است و قصد امام جمعه موقت تهران از آنچه بیان کرده‌اند، صحبت‌های رئیس‌جمهور نبوده است.

فرهنگ؛ وجه اشتراک انتقادات

آنچه در بین سخنان این دو مرجع تقلید جلب توجه می‌کند، تاکید بر لزوم حفظ ارزش‌های انقلاب و اسلام در عملکرد فرهنگی دولت و انتقاد از آن است. هم در سخنان آیت‌الله مکارم شیرازی و هم در سخنان حجت الاسلام احمد خاتمی، نقد به عملکرد فرهنگی دولت دیده می‌شود. آیت‌الله مکارم شیرازی در انتقاد به اظهارنظر یکی از وزرا درخصوص ممیزی کتاب نیز روز گذشته گفت:« مردم دو گروه هستند؛ گروهی خبرگان و نخبگان که بیدارند و آگاه که اگر برنامه مراقبتی هم نباشد، راهشان را می‌روند؛ ولی بیشتر مردم نیاز به راهنمایی دارند؛ برخی وزرا گفته بودند ممیزی در کتاب لازم نیست و مردم خودشان ممیزی می‌کنند، سوال اینجاست که چرا اداره بهداشت به هتل‌ها و رستوران‌ها می‌رود و بررسی لازم را انجام می‌دهد تا غذای ناسالم به دست مردم نرسد؟ کتاب هم همین‌طور است.» احمد خاتمی نیز در سخنانی مشابه، برگزاری کنسرت‌های موسیقی را قهر با خدا توصیف کرد و گفت که اقدامی ضد فرهنگی است. او هشدار داد که صبر حزب‌الله برای مقابله با نمونه‌های ضدفرهنگی مدت دارد. حال آنکه، واکنش سخنگوی دولت به انتقادات این‌چنینی حاکی از تلاش دولت برای کاستن از اختلافات در کشور است.