راز صعود به رتبه اول
«دنیای اقتصاد» چگونه توانست در صدر رده‌بندی روزنامه‌های کشور قرار گیرد؟ صاحب‌نظران به هفته‌نامه تجارت فردا پاسخ دادند
راز صعود «دنیای اقتصاد» به رتبه اول

گروه خبر: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی چندی پیش جدیدترین فهرست رتبه‌بندی روزنامه‌های سراسر کشور را منتشر کرد.
معاونت مطبوعاتی این وزارتخانه 84 روزنامه را با سنجش برخی شاخص‌های مهم از جمله تیراژ، ضریب کیفی، تعداد صفحات، سابقه و ترتیب انتشار رتبه‌بندی کرده که بر اساس آن روزنامه دنیای اقتصاد در کنار روزنامه دولتی ایران توانست با 104 امتیاز رتبه نخست را به دست آورد.
از این رو هفته‌نامه تجارت فردا با انجام یک نظرخواهی از فعالان سیاسی و اقتصادی کشور، رمز و راز این موفقیت را جویا شده است که متن خلاصه شده برخی از این اظهارات را تقدیم مخاطبان روزنامه می‌کنیم.

موضع‌گیری منطقی در اقتصاد

آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی/ رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام
زمانی که ما در دولت توسعه اقتصادی را آغاز کردیم، رسانه اقتصادی جدی در کشور منتشر نمی‌شد و رسانه‌ها خیلی با برنامه‌های ما مخالفت می‌کردند. این مخالفت‌ها بیشتر ناشی از ناآگاهی بود و اگر رسانه‌های اقتصادی مثل «دنیای اقتصاد» حضور داشتند تا سیاست‌ها را به‌درستی تحلیل کنند، شاید نتیجه کار ما هم بهتر می‌شد. روزنامه «دنیای اقتصاد» روزنامه‌ای موفق در عرصه اقتصادی است که موضع‌گیری‌های منطقی دارد.

رسانه بدون رقیب

یحیی آل‌اسحاق/ رئیس‌ اتاق بازرگانی تهران
با توجه به اینکه روزنامه دنیای اقتصاد از ابزار حرفه‌ای و علمی برخوردار است، توانسته در بین عموم روزنامه‌های کشور در رتبه برتر قرار گیرد. این روزنامه در عرصه اقتصادی بدون رقیب است و دیگر روزنامه‌های اقتصادی با فاصله با این روزنامه قرار گرفته‌اند البته این مساله به این معنا نیست که این روزنامه جای تلاش بیشتر و پرواز ندارد. فضای اقتصادی کشور به‌گونه‌ای است که هر اندازه موفق‌تر عمل کنیم باز هم می‌توان عملکرد بهتری داشت. این روزنامه با نگاه جامع در عرصه‌های مختلف اقتصادی کشور و تیم حرفه‌ای خود توانسته جایگاه خاصی در بین مخاطبان خود بیابد که کمتر رسانه تخصصی مکتوب در کشور می‌تواند این جایگاه را از آن خود کند.

بانک اطلاعاتی اقتصاد با دنیای اقتصاد

مسعود کرباسیان/ رئیس‌کل گمرک کشور
انتخاب دنیای اقتصاد به‌عنوان یکی از نشریات برتر در رتبه‌بندی روزنامه‌های کشور توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انتخاب صحیح و مناسبی بوده است. چرا که این روزنامه سعی کرده سبک متفاوتی را در فضای رسانه‌ای کشور ایجاد کند. دنیای اقتصاد به سمتی حرکت کرده است که نشان می‌دهد به دنبال ایجاد بانک اطلاعاتی در عرصه اقتصاد کشور است. پوشش کامل اخبار، انتشار گزارش‌های تحلیلی از اقتصاد ایران و اقتصاد جهان و مقایسه‌هایی که در این زمینه انجام می‌شود و همچنین نشان دادن افق پیش روی اقتصاد و چالش‌هایی که در عرصه اقتصاد کشور وجود دارد سبب شده مخاطبان این نشریه بتوانند هر آنچه نیاز دارند با مطالعه آن به دست آورند.

وفاداری به اصول و سبک

فرهاد نیلی/ رئیس پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی
«دنیای اقتصاد» همواره تلاش کرده است یک روزنامه اصولگرا به معنی درست کلمه باقی بماند. اگر اصولگرا به این بیان معنا شود که رسالت خود را در حفظ اصول جهان‌بینی پذیرفته‌شده بپذیریم، پس مهم‌ترین کار یک اصولگرا، شناخت و تبیین اصول و دفاع منطقی از آن است. دنیای اقتصاد در دوره‌ای که منتشر شده از این منظر اصولگرا است، اما به‌واسطه آنکه این معنا با مفاهیم سیاسی خلط نشود می‌توان از داشتن خط و خطوط نیز برای مشی روزنامه استفاده کرد. در ایران روزنامه‌های سیاسی دارای سبک و اصول خود هستند و بر این مبنا هم تقسیم‌بندی می‌شوند اما در اقتصاد تجربه گذشته نشان می‌دهد با وجود آنکه عناوین زیادی روزنامه در این حوزه منتشر شده هیچ کدام مسیر دنیای اقتصاد را به صورت تمام طی نکرده‌اند. دنیای اقتصاد شاید تنها نمونه‌ای است که در عرصه غیرسیاسی دارای اصول و سبک بوده و در طول دوره انتشار به این سبک وفادار مانده است.

نمی‌توان از دنیای اقتصاد بی‌نیاز بود

بهروز هادی‌زنوز/ اقتصاددان
روزنامه دنیای اقتصاد با انتشار مقالات اقتصادی و انعکاس دید‌گاه‌های صاحب‌نظران و مسوولان دولتی و تشکل‌های بخش خصوصی سعی کرده به‌عنوان نشریه تخصصی در محافل دانشگاهی و تخصصی جایگاه ویژه‌ای پیدا کند. این روزنامه با رعایت مشی اعتدال و انتشار بی‌طرفانه اخبار در حوزه‌های مختلف مورد وثوق و اطمینان قرار گرفته است. از طرفی دنیای اقتصاد با اقبال عمومی مواجه است. هم مخاطبان عمومی دارد و هم متخصصان و صاحب‌نظران اقتصادی و حتی مدیران بخش‌های مختلف دولتی و خصوصی را به سمت خود جلب کرده است. به نظرم کمتر اقتصاددانی است که اگر بخواهد از تحولات اقتصادی روز آگاه شود از روزنامه دنیای اقتصاد بی‌نیاز باشد یا کمتر مدیر یا صاحب کسب‌وکاری است که بخواهد از اوضاع و احوال اقتصاد کشور در حوزه‌های مختلف چون بورس و بازرگانی مطلع شود یا از سیاست‌های اقتصادی دولت اطلاع پیدا کند و روزنامه دنیای اقتصاد را نشناسد.

انتخاب شایسته

مهدی کرباسیان/ معاون وزیر صنعت
بنده به‌عنوان مدیری که سال‌ها در اقتصاد کشور فعالیت دارم و به عرصه رسانه‌ها نیز آشنا هستم این انتخاب را مثبت تلقی می‌کنم. دنیای اقتصاد از آغاز فعالیت خود تا به امروز با افزوده شدن بر تیراژش با کارهای خلاقانه‌ای که انجام داده و می‌دهد توانسته به هر شکلی نه‌تنها مخاطبان خود را حفظ کند بلکه مخاطبان جدیدی را به سمت خود جلب کرده است. دنیای اقتصاد نه‌تنها اخبار تخصصی در عرصه اقتصاد کشور را پوشش می‌دهد بلکه با پرداختن به موضوعاتی چون هنر و ورزش توانسته سلایق دیگر مخاطبان خود را نیز تامین کند. این امر بسیار حائز اهمیت است که یک روزنامه اقتصادی علاوه بر مخاطبان علاقه‌مند به اقتصاد یا فعالان اقتصادی در جلب مخاطبان عرصه‌های سیاسی و فرهنگی نیز موفق عمل کند. شاید داشتن پکیج متنوع از پاورقی‌ها و صفحات لایی که به موضوعات گزارشی و تحلیلی در تمامی حوزه‌ها می‌پردازد در کنار پرداختن به تمامی حوزه‌های اقتصادی، از دلایل موفقیت این روزنامه باشد.

اولین نهاد رسانه‌ای موفق بخش خصوصی

سعید لیلاز/ روزنامه‌نگار و تحلیلگر مسائل اقتصادی
هنر بزرگ روزنامه دنیای اقتصاد این است که توانسته از میان توفان حوادث که در سال‌های گذشته بر مطبوعات بخش خصوصی و اپوزیسیون دولت رفته است با استفاده از استراتژی بقا و پرهیز از ورود به مسائل جناحی و سیاسی گذر کند. این روزنامه بزرگ اقتصادی کشور نه‌تنها توانسته در این سال‌ها به‌خوبی خود را حفظ کند و ماندگار شود بلکه به نهاد رسانه‌ای در بخش خصوصی تبدیل شده است. این امر موفقیت بزرگی برای یک روزنامه محسوب می‌شود. اگرچه اگر بنده بودم با توجه به اعتقاداتی که دارم چنین کاری را انجام نمی‌دادم اما از آقای بختیاری مدیر مسوول روزنامه دنیای اقتصاد برای اینکه این روزنامه را به نهادی در بخش خصوصی تبدیل کرده است، تشکر می‌کنم.

نقش دنیای اقتصاد در آزادسازی

کمال سیدعلی/ معاون پیشین ارزی بانک‌مرکزی
هنگامی که «دنیای اقتصاد» منتشر شد اتمسفر حاکم بر مطبوعات از جنس سیاست بود و حتی به مقوله‌های اقتصاد، رویکرد تخصصی و علمی وجود نداشت. معدود صفحات اقتصادی روزنامه به انعکاس دیدگاه رسمی مدیران می‌پرداخت و نقدها نیز اتفاقا از جنس سیاست بود. روزنامه «دنیای اقتصاد» در چنین فضایی منتشر شد. روزنامه «دنیای اقتصاد» متواضعانه برخی کم‌انصافی‌ها را پذیرفت و بر لبه‌ای حرکت کرد که اولین اشتباه می‌توانست آخرین باشد؛ بنابراین اگر امروز آزادسازی پذیرفته شده، اصلاح بازارها به‌خصوص بازار انرژی اولویت هر دولتی شده، محصول یک اجماع فکری است و «دنیای اقتصاد» در شکل‌گیری این اجماع سهم داشت.

ثبات مدیریت و نوآوری رمز موفقیت
0
مسعود نیلی/ مشاور اقتصادی رئیس‌جمهور
انتخاب روزنامه دنیای اقتصاد در رتبه اول به‌عنوان یکی از نشریات خوب و مفید کشور که تمرکز بر اقتصاد دارد حائز اهمیت است. این روزنامه با تمرکز بر مسائل اقتصادی و حرکت در مسیر تحلیلی در باب اقتصاد سعی کرده تا نیازها و خواسته‌های مخاطبان خود را به شکل مناسب پاسخ دهد. نوآوری و ابتکار از ویژگی‌های روزنامه دنیای اقتصاد است. شاید همین امر باعث شده تا این روزنامه هر دوره با اقبال بیشتری مواجه شود. مجموعه این عوامل که برشمردم و در کنار آن ثبات کادر مدیریت و بارور شدن تجربه در این روزنامه باعث شده تا دنیای اقتصاد به یکی از روزنامه‌های خوب کشور تبدیل شود. با توجه به مسیری که دنیای اقتصاد در نوآوری و انجام فعالیت‌های جدید در پیش گرفته است می‌توان چشم‌انداز روشنی برای آن متصور شد. از سوی دیگر روزنامه دنیای اقتصاد با منابع درآمدی خود اداره می‌شود و وابسته به نهاد و ارگانی نیست و از بودجه عمومی ارتزاق نمی‌کند.

خادم اقتصاد کشور
1
حمید حسینی/ عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی
روزنامه دنیای اقتصاد را می‌توان یکی از خادمان اقتصاد کشور قلمداد کرد. این روزنامه علاوه بر انجام صحیح وظایف اطلاع‌رسانی، در جهت توسعه فرهنگ اقتصاد و کارآفرینی در کشور کمک بزرگی کرده است. دنیای اقتصاد از معدود نشریاتی است که دارای دیدگاه و استراتژی در عرصه اقتصاد کشور است. معتقدم بار اصلی اشاعه فرهنگ آزادسازی در حوزه اقتصاد را روزنامه دنیای اقتصاد به دوش کشیده است. اگر امروز آزادسازی به یکی از سیاست‌های مهم اقتصادی ایران تبدیل شده بخشی از آن مرهون زحمات فعالان این روزنامه بوده است. دنیای اقتصاد اکنون دیگر به نشریه وزین و معتبری در کشور تبدیل شده است که کمتر روزنامه‌ای در عرصه تخصصی اقتصاد می‌تواند با آن رقابت کند. شاید به جرات بتوانیم بگوییم این روزنامه در این عرصه بدون رقیب است.

برند معتبر رسانه اقتصادی
2
سعید‌رضا عاملی/ استاد ارتباطات
روزنامه دنیای اقتصاد در حال حاضر به برند معتبری در عرصه اقتصادی کشور تبدیل شده و این نشریه در حوزه اقتصاد دامنه گسترده و عمیقی را ایجاد کرده است. از این جهت می‌توان گفت در بین رسانه‌های موضوعی و تخصصی کشور بدون رقیب است. از سوی دیگر به انتشار وقایع و اخبار جهانی اقتصاد در تمامی حوزه‌های مالی و تجارت می‌پردازد که این امر نیز نشان‌دهنده وجه تمایز این روزنامه است. مهم‌تر اینکه این روزنامه مشی مستقل دارد. مدیریتی که توانسته استقلال خود را در هر مقطعی حفظ کند و مسائل اقتصادی را با جریان سیاسی مخلوط نکند کار بزرگی را انجام داده است. شاید ماندگاری دنیای اقتصاد به همین علت باشد که هیچ‌گاه وارد عرصه سیاست نشده است و ترجیح داده نهاد مستقل رسانه‌ای باقی بماند و به وظایف خود در عرصه اطلاع‌رسانی عمل کند. این روزنامه هیچ‌گاه اصول حرفه‌ای روزنامه‌نگاری را زیر پا نگذاشته و همواره پایبند آن بوده است.

راز صعود به رتبه اول

راز صعود به رتبه اول

راز صعود به رتبه اول