آمریکا آماده همکاری با ایران بر سر عراق

گروه خبر: وزیر خارجه آمریکا اعلام کرد آمریکا آماده گفت‌وگو با ایران درباره موضوع عراق است. این خبر از سوی «خبرگزاری فرانسه» در شرایطی مطرح می‌شود که دبیر شورای‌عالی امنیت ملی و معاون وزیر امور خارجه ایران دو مقام ایرانی هستند که هرگونه اقدام به مذاکره با آمریکا درباره مساله عراق را رد می‌کنند. این اظهارنظرها پس از آن مطرح می‌شود که تاخت‌و‌تاز بنیادگرایان«داعش» در برخی مناطق عراق و نیاز این کشور به برخی دولت‌ها برای مقابله با این گروه شبه‌نظامی، شایعه همکاری جمهوری اسلامی ایران با آمریکا را قوت بخشید؛ موضوعی که برخی آن را بی‌ارتباط با مذاکرات هسته‌ای ایران و ۱+۵ ندیده و این شایعات را تا آنجا گستراندند که از احتمال مذاکره مستقیم ایران و آمریکا نیز سخن گفته‌اند. صحت این موضوع و مطرح شدن آن در مذاکرات ایران و ۱+۵ اما از سوی عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران سیدعباس عراقچی نیز مورد تردید قرار گرفت.

مذاکرات هسته‌ای منهای عراق

سیدعباس عراقچی با تاکید بر اینکه به جز گفت‌وگو درباره موضوع هسته‌ای هیچ موضوع دیگری در دستور کار مذاکرات وین قرار ندارد، اعلام کرد: «در مذاکرات وین صرفا به موضوع فعالیت‌های هسته‌ای ایران پرداخته می‌شود.» او درباره ابهامات مطرح شده درباره حضور ویلیام برنز، معاون وزیر خارجه آمریکا در این مذاکرات با هدف پرداختن به بحران عراق، حضور معاون وزیر خارجه آمریکا را بی‌ارتباط با تحولات عراق خواند و تاکید کرد که حضور او فقط برای «ادامه گفت‌وگو‌ها در رابطه با موضوع هسته‌ای» است.

ایران، بی‌نیاز از همکاری با آمریکا

از سوی دیگر دو مقام ایرانی دیگر نیز مذاکره با آمریکا درباره مساله عراق را رد کرده‌اند. حسین امیرعبداللهیان معاون وزیر امور خارجه که دیروز، «جمهوری اسلامی ایران» را «بی‌نیاز» از این موضوع خواند که بخواهد با آمریکا درباره حوادث عراق همکاری کند، تاکید کرد ما هیچ مذاکره‌ای با آمریکا درباره حادثه اخیر در عراق نداشته‌ایم. به گزارش «ایسنا» امیر عبداللهیان گفت: «جمهوری اسلامی ایران بر این باور است که مردم عراق، ارتش و نیروهای مسلح این کشور به تنهایی قادر هستند با این بحران ساختگی که در کشورشان ایجاد شده است مبارزه کنند.»

علی شمخانی دبیر شورای‌عالی امنیت ملی نیز که پیش از این حضور «داعش» در عراق را زنگ خطری برای منطقه خواند، خبر احتمال همکاری ایران و آمریکا در بحران عراق را اخباری کاملا «غیرواقعی» خواند که تنها کارکرد «جنگ روانی» دارند. نماینده مقام معظم رهبری در شورای‌عالی امنیت ملی که به‌طور کلی آمریکا را به‌عنوان «بستر شکل‌گیری و رشد گروه‌های مسلح تروریستی مشابه داعش» معرفی می‌کند بر این باور است که این کشور «در چارچوب اجرای سیاست ایجاد ارتش‌های باز» به شکل‌گیری این گروه‌ها کمک کرده است. به گزارش خبرگزاری مهر، شمخانی همچنین ایجاد رعب، بی‌ثباتی و مقابله مسلحانه و خشن با خواست و اراده مردم که در قالب انتخابات آزاد برای تعیین سرنوشت کشورها رقم می‌خورد از اهداف اصلی آمریکا در پیگیری سیاست ارتش‌های باز خواند.

این اظهارات در شرایطی مطرح شده است که «وال استریت ژورنال» به نقل از یک مقام رسمی آمریکا از تصمیم واشنگتن برای مذاکره مستقیم با تهران برای کمک به عراق خبر داده است.

آمادگی آمریکا برای همکاری با ایران

پیش از آنکه خبرگزاری فرانسه به نقل از جان ‌کری وزیر خارجه آمریکا اعلام کند که آمریکا آماده گفت‌وگو با ایران درباره موضوع عراق است، «وال استریت ژورنال» به نقل از یک مقام رسمی آمریکا از تصمیم واشنگتن برای مذاکره مستقیم با تهران برای کمک به عراق خبر داد. این روزنامه آمریکایی، ایران و آمریکا را از «پیشروی تروریست‌های داعش (دولت اسلامی عراق و شام) در عراق»، ناخشنود خوانده که حوادث عراق را با نگرانی دنبال می‌کنند.

«وال استریت ژورنال» در شرایطی از احتمال آغاز مذاکره ایران و آمریکا درباره بحران عراق در ابتدای هفته جاری خبر داد که به آغاز مذاکرات هسته‌ای ایران با نمایندگان گروه ۱+۵ در وین که از دیروز آغاز شده بود اشاره کرد اما نوشت: «هنوز روشن نیست آمریکا از کدام کانال‌های دیپلماتیک برای گفت‌وگوها با ایران پیرامون بحران عراق بهره خواهد گرفت.» این موضوعی است که به نظر می‌رسد به انتشار اخبار متعدد از سوی رسانه‌های غربی درباره گفت‌وگوی مستقیم ایران و آمریکا درخصوص آمریکا، در حاشیه مذاکرات هسته‌ای موسوم به وین۵ مربوط است.

همچنین دیلی تلگراف به نقل از لیندسی گراهام سناتور ارشد جمهوریخواه نوشت: «آمریکا باید بنشیند و با ایران بر سر بحران عراق مذاکره کند.»

این در حالی است که عراقچی مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای ایران، موضوع هسته‌ای را تنها محور مذاکرات وین ۵ معرفی کرده است.

همکاری با آمریکا؟

با این همه دیروز، جان ‌کری وزیر خارجه آمریکا رسما اعلام کرد آمریکا آماده گفت‌وگو با ایران درباره موضوع عراق است و فرستادن هواپیمای بدون سرنشین به‌عنوان یکی از کمک‌های ایالات‌متحده به عراق برای مبارزه با گروه داعش محتمل است.

پیش از این حسن روحانی شنبه گذشته در کنفرانس خبری در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره احتمال همکاری ایران و آمریکا برای مبارزه با داعش اعلام کرده بود که تاکنون جز دولت و ملت عراق کس دیگری علیه داعش وارد عمل نشده، اما «هرگاه آمریکا علیه داعش اقدامی کرد، می‌شود درباره همکاری با این کشور فکر کرد».

حالا با این اعلام آمادگی آمریکا با ایران درباره بحران عراق، باید دید اقدام جمهوری اسلامی ایران در این باره چیست.

مقابله با شبه‌نظامیان داعش که با عنوان تشکیل دولت اسلامی عراق و شام، کنترل برخی مناطق عراق را به دست گرفته‌اند، موضوعی است که کشورهای منطقه خاورمیانه را برای درنظر گرفتن گزینه‌های مناسب، به تکاپو وا داشته است.