گروه دیپلماسی: در بحبوحه بحران عراق و درگیری نیروهای ارتش با گروهک تروریستی داعش، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا همکاری تهران و واشنگتن در ارتباط با بحران عراق را منتفی نمی‎داند. این در شرایطی است که پیش از این برخی مقامات بلند‌پایه ایرانی، احتمال هرگونه مذاکره با آمریکا درباره عراق را رد کرده بودند. روز گذشته ژنرال مارتین دمپسی، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا، احتمال همکاری با ایران درباره عراق را دور از ذهن ندانست، ولی تاکید کرد که برای این همکاری احتمالی «راه درازی» در پیش خواهد بود. پیش‌تر جان کری، وزیر خارجه آمریکا احتمال همکاری با ایران درباره بحران عراق را منتفی دانسته بود، اما درعین‌حال احتمال داده بود که واشنگتن با تهران دراین‌مورد تبادل اطلاعات داشته باشد. مارتین دمپسی، در گفت‌وگویی با رادیوی آمریکایی ان‌پی‌آر، از رد کامل همکاری با ایران و نیروهای موردحمایت آن کشور در عراق پرهیز کرد؛ با وجود این با تاکید بر تردیدها گفت برای چنین همکاری احتمالی راه درازی در پیش خواهد بود. دمپسی می‌گوید یکی از چیزهایی که لازم است آمریکا بداند، این است که آیا ایران از نیروهای امنیتی عراق حمایت می‌کند و به آنها مشاوره می‌دهد یا خیر. این مقام بلندپایه نظامی می‎گوید: «بسیار مهم است پیش از آنکه درباره موضعی تصمیم بگیریم، واقعیت‌ها را در صحنه بدانیم.» به گزارش «ایلنا»، به گفته ژنرال دمپسی، ایالات متحده به این موضوع که کجا و چه زمانی لازم دارد تا در فضایی مشترک و برای دستیابی به هدف احتمالی مشترک علیه دولت اسلامی عراق و شام (داعش)، با ایران همکاری کند، نگاهی منطقی خواهد داشت. او افزوده است: «ولی من می‌توانم این را با اطمینانی نسبی اعلام کنم که اهداف آنها در عراق، کاملا با اهداف ما موازی نخواهد شد و ما در این مورد یقین داریم.» این مقام ارتش آمریکا در شرایطی که همکاری احتمالی با ایران را در نقطه‌ای غیرممکن و محال نمی‌داند، اما تاکید دوباره دارد که راه درازی برای چنین چیزی در پیش خواهد بود. ژنرال دمپسی در عین حال گفته است یکی از کارهایی که ممکن است ایالات متحده به آن دست بزند، حمله هوایی به چهره‌های مهم شورشیان در عراق است. آمریکا اکنون گروهی از مشاوران نظامی خود را برای حمایت از ارتش عراق به آن کشور فرستاده و با وجود آنکه گزارش‌هایی درمورد علاقه نداشتن واشنگتن به دخالت هوایی در آن کشور منتشر شده، اما کاخ سفید گزینه‌ای را رد نکرده است.

با وجود اینکه پس از انقلاب اسلامی، ایران و آمریکا، مناسبات رسمی با یکدیگر نداشتند، اما در جریان حمله آمریکا به عراق و افغانستان، طرفین مذاکراتی را با موضوع راه‌های برقراری امنیت برگزار کردند. به‌خصوص در رابطه با عراق، مذاکره‌کنندگان تهران و واشنگتن مذاکراتی برای برقراری صلح در این کشور داشتند که البته به نتیجه خاصی منتهی نشد. بنابراین همکاری‌های امنیتی ایران و آمریکا با وجود قطع مناسبات دو طرف در ۳ دهه گذشته، مسبوق به سابقه است. همچنین پس از روی کار آمدن دولت حسن روحانی و جدی‌شدن حل پرونده هسته‎ای ایران، تاکنون بارها شاهد مذاکرات دوجانبه ایران و آمریکا بودیم. در این شرایط و همزمان با حمله نیروهای داعش به عراق، اکنون مجددا بحث همکاری‏های امنیتی تهران-واشنگتن بر سر عراق مطرح است. به عقیده بسیاری از کارشناسان در حال حاضر ایجاد ثبات و امنیت در عراق، هم برای ایران و هم برای آمریکا اهمیت دارد و به همین خاطر بار دیگر دو طرف را به سمت همکاری‎های امنیتی سوق خواهد داد.

استقبال عراق از همکاری سه‌جانبه تهران-بغداد-واشنگتن

از دیگر سو، لقمان فیلی، سفیر عراق در آمریکا در گفت‌وگو با المانیتور می‎گوید که ترجیح کشورش اتکا به همکاری با ارتش آمریکا برای مبارزه با گروه تروریستی داعش است. به گزارش انتخاب، او گفت: «ما به‌شدت به حملات هوایی علیه داعش نیازمندیم، زیرا تاثیر زیادی دارد و از نگاه ما ورق را برمی‎گرداند.» سفیر عراق در آمریکا در پاسخ به این سوال که آیا از ایران انتظار دارید که حمایت بیشتری از عراق کند، گفت: «ما می‎دانیم که ایرانی‎ها نگران هستند. آنها خودشان هم مضطرب هستند، زیرا برای مدتی داعش در استان دیاله و در مرز ایران بود. بنابراین از نگاه آنها این مساله تهدید امنیت ملی به شمار می‏آید.» او اضافه کرد: «ما معتقدیم که مبارزه مشترک علیه تروریسم باید منطقه‎ای و جهانی باشد. آمریکا و عراق می‎توانند با یکدیگر همکاری کنند و ما از همکاری سه‌جانبه (تهران - بغداد - واشنگتن) علیه تروریسم استقبال می‌کنیم.»