«احمد زی» به جای «کرزی»

اشرف غنی احمدزی ۵۶/۵ درصد آرا را به خود اختصاص داد خبر

براساس نتیجه اولیه مشخص شد:

احمد‌زی، برنده انتخابات ریاست‌جمهوری افغانستان

دنیای اقتصاد: کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان در اوج جنجال‌های انتخاباتی، نتیجه اولیه دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری را اعلام کرد.

به گزارش بی.‌بی.‌سی، یوسف نورستانی، رئیس کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان هنگام اعلام نتایج ابتدایی انتخابات بیست و چهارم خرداد گفت: «از مجموع حدود ۸ میلیون رای، اشرف غنی احمدزی، چهار میلیون و ۴۸۵ هزار و ۸۸۸ رای یا ۴۴/۵۶ درصد و عبدالله عبدالله سه میلیون و ۴۶۱ هزار و ۶۳۹ رای یا ۵۶/۴۳ درصد آرا را به‌دست آوردند.» نتایج ابتدایی دور دوم انتخابات در وضعیتی اعلام می‌شود که عبدالله عبدالله یکی از دو نامزد این دور گفته تا «آرای پاک از ناپاک جدا نشود»، نتیجه دور دوم انتخابات را نخواهد پذیرفت. عبدالله تیم رقیب خود را به «تقلب گسترده و سازمان یافته» در دور دوم انتخابات متهم کرده و خواسته که آرای مراکز مشکوک (محلات با بیش از ۵۹۵ رای و محلاتی که آرای زنان نسبت به مردان در آن زیاد است) که شامل بیش از دومیلیون رای است، تفتیش و بازشماری شود تا نتایج انتخابات را قبول کند. گروه انتخاباتی اشرف‌غنی احمدزی، اما گفته که آرای آنها پاک است و برای اعلام نتایج دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری لحظه شماری می‌کنند. در دور اول انتخابات ریاست‌جمهوری که در شانزدهم اردیبهشت امسال برگزار شد، عبدالله عبدالله با ۴۵ درصد رای و اشرف‌غنی احمدزی با ۵۶/۳۱ درصد رای به دور دوم راه یافتند.

احمدزی کیست؟

احمدزی۶۴ ساله که یک اقتصاددان و دانش‌آموخته دانشگاه آمریکایی بیروت است، بین سال‌های ۲۰۰۴ تا ۲۰۰۸ به‌عنوان وزیر اقتصاد افغانستان انجام وظیفه کرده‌ است. او پس از فارغ‌التحصیلی در سال ۱۹۸۳ برای تدریس در دانشگاه برکلی کالیفرنیا دعوت شد و از سال ۱۹۸۳ تا ۱۹۹۱ مدرس دانشگاه جانز هاپکینز آمریکا بود و در این دوره معمولا به‌عنوان کارشناس در برنامه‌های بخش فارسی و پشتوی رادیو بی‌بی‌سی حضور پیدا می‌کرد.

او از سال ۱۹۹۱ به‌عنوان مردم‌شناس راهنما به کار در بانک جهانی مشغول شد. کار او مشاوره درمورد ابعاد انسانی برنامه‌های اقتصادی بود و در برنامه‌های بانک جهانی در آسیای شرقی، جنوب آسیا، روسیه، چین و هند شرکت داشت. در سال ۲۰۱۰، مجله فارن پالیسی اشرف غنی را در فهرست یکصد متفکر سال جهان و ماهنامه پروسپکت نیز در سال ۲۰۱۳، وی را در رتبه دوم فهرست متفکران دنیا قرار داد.