شکست مذاکرات NPT را به خطر می‌اندازد

یک عضو پیشین تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران گفت که توافق ۱+۵ و ایران موجب عاری‌سازی منطقه از سلاح‌های هسته‌ای می‌شود. به گزارش «ایسنا»، حسین موسویان در مقاله‌ای که دیروز در مجله بین‌المللی «قاهره‌ریویو» منتشر شده، آورده است که قدرت‌های جهانی باید «مسوولیت‌اخلاقی» رسیدن به توافق با ایران به منظور جلوگیری از گسترش سلاح هسته‌ای را بپذیرند. او با هشدار نسبت به اینکه شکست (در این باره) می‌تواند عواقب وخیمی به دنبال داشته باشد گفت؛ این عواقب می‌تواند مانند مجبور کردن ایران به عقب نشستن از توافق منع اشاعه سلاح هسته‌ای یا حتی جنگ باشد.

بنابر گزارش روزنامه‌ الوفد، موسویان گفت که رسیدن به یک راه‌حل در مساله‌ هسته‌ای ایران می‌تواند به نمونه‌ای برای تعامل با دیگر کشورها بدون احتمال شکست تبدیل شود و این گام مهمی درجهت رسیدن به منطقه عاری از سلاح هسته‌ای و سلاح‌های کشتار جمعی در خاورمیانه است. او در این مقاله آورده است که به محض دستیابی جامعه جهانی به توافق با ایران «باید در آن زمان اسرائیل به امضای توافق منع تکثیر سلاح هسته‌ای و از بین بردن زرادخانه‌هایش مجبور شود.» این مذاکره‌کننده پیشین ایران افزود: چالش‌هایی که دستیابی به توافق نهایی با ایران با آن مواجه است، شامل اختلافات درباره نیروگاه آب سنگین اراک، توان برنامه غنی‌سازی ایران و میزان شفاف‌سازی است.

او ادامه داد: یکی از مهم‌ترین چالش‌ها، اصرار آمریکا به امتیازدهی‌های فراتر از توافق منع تکثیر سلاح هسته‌ای از سوی تهران است و این در شرایطی است که تهران این تبعیض‌های تعمدی را نخواهد پذیرفت.

موسویان درباره اطمینان از مسالمت‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران گفت: ایران بر سر یک جدول زمان‌بندی مشخص که به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی «اجازه ورود برنامه‌ریزی شده و سیستماتیک» را بدهد، موافقت کرده‌است.

او ادامه داد که در توافق اخیر، ایران برخی مرزها را در برنامه‌ غنی‌سازی می‌پذیرد و اجازه انجام برخی بازرسی‌های جدی را نیز می‌دهد. قدرت‌های جهانی نیز به لغو تحریم‌ها و احترام به حق ایران در استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌‌ای از جمله غنی‌سازی خواهند پرداخت.

موسویان گفت که «آینده عاری‌سازی منطقه از سلاح‌های هسته‌ای و بعد از آن در خطر است و اگر دیپلماسی و توافق موقتی که در نوامبر ۲۰۱۳ برای رسیدن به یک راه‌حل دائم حاصل شده، به شکست بینجامد، این مساله موجب تشدید اختلافات، احتمال وقوع جنگی فراگیر و همچنین اجبار تهران به عقب‌نشینی از توافق منع تکثیر سلاح هسته‌ای (NPT )خواهد شد.»