وظیفه بزرگ ما شکستن رکود است

گروه خبر: رئیس‌جمهوری شامگاه یکشنبه در سومین نشست مشترک دولت و مجلس شورای اسلامی که در نهاد ریاست‌جمهوری برگزار شد از انتشار بسته پیشنهادی و لایحه دولت برای شکستن رکود و رونق اقتصادی به زودی خبر داد؛ موضوعی که حسن روحانی پیش از این و هفته گذشته، در دیدار کارگزاران نظام با مقام معظم رهبری به آن اشاره کرده بود. روحانی در دیدار با حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی، دولت خود را مصمم به شکستن رکود بر مبنای سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی توصیف کرده و گفته بود: برنامه‌های خروج از رکود به‌زودی به اطلاع عموم مردم خواهد رسید. این بسته روز یکشنبه منتشر شد که گزارش مشروح آن را می‌توانید در صفحه ۶ امروز بخوانید. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، روحانی این بار در جمع نمایندگان مردم در قوه مقننه، با اشاره به این موضوع گفت: «اکنون وظیفه بزرگ ما شکستن رکود است.

ما لایحه‌ای برای ایجاد رونق اقتصادی طراحی کرده‌ایم که به زودی در اختیار نمایندگان قرار خواهیم داد و بسته آن نیز برای شکستن رکود به زودی اعلام می‌شود.» او دولت را برای ادامه راه به حمایت مجلس شورای اسلامی نیازمند خواند و در عین حال تاکید کرد: «اقتصاد ایران به دلایل مختلفی نظیر تحریم‌ها و سوءمدیریت‌ها دچار مشکل شده و باید در مسیر درمان اقتصاد کشورمان حرکت کنیم.» روحانی در شرایطی به تحریم‌ها اشاره کرده است که تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران به ریاست وزیر امور خارجه، هم‌اکنون در وین درحال رایزنی‌های جدی با کشورهای ۱+۵، برای تدوین توافق جامع هسته‌ای هستند؛ موضوعی که می‌تواند درصورت حصول توافق، پیامدهای مثبتی را برای شرایط اقتصادی ایران به‌ویژه لغو تحریم‌ها به وجود آورد. رئیس‌جمهوری همچنین در دیدار خود با نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی از موفقیت دولت در کنترل نرخ تورم سخن گفت و تاکید کرد: «مهار تورم در اقتصاد بیمار ما به منزله جلوگیری از خونریزی به منظور نجات بیمار از مرگ حتمی بود.»

حمایت از دولت؛ بزرگ‌ترین «معروف»

روحانی در ادامه این دیدار به مساله امر به معروف و نهی از منکر اشاره کرد و با تاکید بر اینکه این مساله از بزرگ‌ترین وظایف اجتماعی است که باید در جامعه اجرا شود، گفت: «امروز متاسفانه از امر ‌به ‌معروف و نهی‌از‌منکر طوری تفسیر می‌شود که گویا امر به معروف فقط در خیابان‌ها و برای برخورد با عده‌ای بدحجاب است. حال آنکه این فریضه بزرگ‌ترین وظیفه اجتماعی ما است.» رئیس‌جمهوری امربه‌معروف را به معنای امر به‌عمل صالح و آنچه شایسته است خواند و در تعریف نهی از منکر آن را به معنای ایستادگی و مقاومت در برابر هر آنچه به ضرر جامعه و مردم است، تعبیر کرد.

روحانی این سخنان را در شرایطی مطرح کرد که پیش از سخنان او، احمد سالک، رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس، با طرح دیدگاه‌های خود درباره حجاب، امر به معروف و نهی از منکر و کاهش جمعیت از دولت خواست تا با تدوین برنامه‌های عملی در رفع دغدغه‌های فرهنگی متدینین جامعه گام بردارد. حسن روحانی پیش از این، علاوه بر آنکه چند ماه پیش درباره دخالت در زندگی مردم و دین دولتی سخن گفته و با اعتراضات متعددی روبه‌رو شده بود، سوم خردادماه امسال نیز در سخنرانی خود گفته بود که «نمی‌شود مردم را با زور و شلاق به بهشت فرستاد.» با این همه روحانی در جمع نمایندگان مجلس، بر ضرورت این موضوع که همه روزنامه‌ها، رسانه‌ها و تریبون‌ها در کشور باید آمر به معروف باشند، تاکید کرد و در ادامه حمایت از دولت در شرایطی راکه در مسیر درستی حرکت ‌کند بزرگ‌ترین معروف خواند. پیش از این رهبر معظم انقلاب در دیدار کارگزاران نظام علاوه بر آنکه از اعتماد خود به دولت حسن روحانی سخن گفتند، تاکید کردند که با همه توان خود از دولت حمایت خواهندکرد. ایشان درباره نقد به دولت یازدهم نیز فرمودند: درباره دولت کنونی، هرگونه نقدی، باید منصفانه و محترمانه و دلسوزانه و به دور از هرگونه مچ‌گیری و اذیت رساندن به دولت باشد.

اگر سه قوه مچ‌گیری کنند، کار مردم بر زمین می‌ماند

لزوم همکاری سه قوه، اما بخش دیگری از سخنان روحانی را در نشست مشترک با نمایندگان مجلس به خود اختصاص داد؛ رئیس‌جمهوری با بیان اینکه اگر سه قوه بخواهند علیه یکدیگر مچ‌گیری کنند، کار مردم بر زمین می‌ماند، تاکید کرد: «دولت و مجلس باید کاری کنند تا مردم از اقدامات‌شان احساس جناحی عمل کردن، نداشته باشند.» روحانی با اشاره به اینکه در قانون اساسی مترقی ما وظایف سه قوه مشخص شده است، توضیح داد: «رئیس‌جمهوری مسوول اجرای قانون اساسی است و همه ما باید به وظایف‌مان درعین همکاری و هماهنگی عمل کنیم.» روحانی اصطلاح «مچ‌گیری» قوا علیه یکدیگر را در حالی مطرح کرده است که تاکنون پنج وزیر کابینه‌اش از قوه مقننه، کارت زرد دریافت کرده‌اند. از سوی دیگر زمزمه‌ها درباره استیضاح چند وزیر دولت او از سوی نمایندگان مطرح است. در این میان اما طرح استیضاح رضا فرجی‌دانا وزیر علوم با تحرکات جدی نمایندگان مجلس، بیش از پیش قوت یافته است، هرچند که با رایزنی‌های مختلف این استیضاح برای یک ماه به حالت تعلیق درآمده است؛ این استیضاح پس از برگزاری جلسه بین استیضاح‌کنندگان و وزیر علوم فعلا متوقف شده است.

قدردانی لاریجانی از دولت

علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی نیز در این دیدار، برگزاری جلسات مشترک میان دولت و مجلس را در حل‌وفصل چالش‌های اساسی پیش‌روی کشور و نظام اسلامی مهم و موثر دانست و ابراز امیدواری کرد: «این جلسات موجب وفاق و همدلی مجلس و دولت در حل معضلات اساسی مردم شود.» او ضمن قدردانی از دولت تدبیر و امید برای آرامشی که در بحث تورم ایجاد کرده، توجه دولت را به مساله رکود معطوف کرد و خواستار همفکری و استفاده از تمامی ظرفیت‌ها برای حل این مشکل و ایجاد ثبات و نشاط در عرصه اقتصادی کشور شد. از سوی دیگر، حجت‌الاسلام والمسلمین مجید انصاری معاون پارلمانی رئیس‌جمهور نیز از تلاش در راستای ایجاد تعامل حداکثری بین دولت و مجلس به‌عنوان یک سیاست راهبردی مورد توجه رئیس‌جمهور و دولت نام برد وگفت: «جلسات دولت و مجلس منحصر به این جلسات عمومی نبوده و در ۱۱ ماه گذشته بیش از ۲۱ مجمع استانی نمایندگان استان‌های مختلف با رئیس‌جمهور دیدار داشتند.»