فینال هسته‌ای به وقت اضافه می‌کشد؟

ظریف: سعی کردیم راه‌حل مبتکرانه برای رفع موانع پیدا کنیم جان کری پس‌از دیدار با ظریف:

مذاکرات فوق‌العاده‌ای داشتیم

گروه دیپلماسی: ۶ روز مانده به ۲۹ تیر (۲۰ ژوئیه)پایان ضرب‌الاجل ۶ ماهه توافق هسته‌ای ایران و ۱+۵، راهروهای هتل کوبورگ وین، محل رایزنی‌های فشرده و البته داغ دوجانبه و چندجانبه هیات‌های مذاکره‌کننده برای دستیابی به توافق است. در سیزدهمین روز مذاکرات وین ۶ موسوم به یکشنبه بزرگ، وزیران خارجه آمریکا، بریتانیا، فرانسه و آلمان به این مذاکرات پیوستند تا درباره موضوعات اختلافی در سطح وزرای خارجه تصمیم‌گیری کنند. حضور جان کری وزیر خارجه آمریکا و سه دور مذاکره دوجانبه با محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران در دو روز گذشته، روند گفت وگوها در روزهای پایانی را شتاب بیشتری بخشیده است. حضور پر انعکاس کری و همچنین حسین فریدون برادر و مشاور ویژه حسن روحانی در هتل کوبورگ، ترک سریع محل مذاکرات از سوی وزرای خارجه آلمان و فرانسه و حضور نیافتن وزرای خارجه چین و روسیه در این دور از گفت وگوها نشان از آن دارد که همچون گذشته آمریکا نقش تعیین‌کننده در هدایت مذاکرات با ایران را عهده‌دار است و در تلاش است تا به یک چارچوب قابل اتکا برای برون رفت از وضعیت پیچیده کنونی در دقایق آخر برسد که در همین خصوص وزیر امور خارجه آمریکا دیروز پس از دیدار با ظریف در وین گفت که مذاکرات فوق‌العاده‌ای داشته‌ایم. به گزارش «ایسنا»، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، جان کری وزیر امور خارجه آمریکا که به منظور شرکت در نشست وزرای ۱+۵ روز یکشنبه به وین سفر کرده بود، پس از دیدار با وزیر امور خارجه ایران گفت:‌ «مذاکرات فوق‌العاده‌ای داشتیم. ما تلاش می‌کنیم، اما این تازه شروع کار است.» جان کری پیش از دیدار دوجانبه با کاترین اشتون، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفته بود که اختلافات عمیقی میان طرف‌های مذاکره‌کننده بر سر مساله هسته‌ای ایران وجود دارد. بر اساس این گزارش وزیر امور خارجه آمریکا دیروز دوشنبه نیز در پایتخت اتریش ماند تا به تلاش‌های دیپلماتیک برای به موفقیت رسیدن مذاکرات هسته‌ای ایران ادامه دهد. کری و ظریف دیروز در دو نوبت صبح و بعد از ظهر گفت‌وگوهای خود را ادامه دادند.

از سوی دیگر و در ارتباط با مذاکرات دوجانبه هیات‌های ایران و آمریکا، وزیر خارجه ایران گفت که با حضور وزیران خارجه ۴ کشور غربی (آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان) در وین سعی کردیم راه‌حل مبتکرانه و قابل‌توجهی برای حل‌ورفع موانع پیدا کنیم. به گزارش «ایسنا»، ظریف در پایان روز کاری یازدهمین روز از مذاکرات هسته‌ای ایران و ۱+۵ در جمع خبرنگاران مقابل هتل کوبورگ گفت: «عصر روز یکشنبه با همه اعضای گروه ۱+۵ دیدار داشتم و با وزیر خارجه آمریکا نیز دیدار طولانی داشتم.»

او گفت: «با حضور وزیران خارجه ما سعی کردیم راه‌حل مبتکرانه و قابل‌توجهی برای حل و رفع موانع پیدا کنیم.» ظریف تاکید کرد که هدف ما ادامه برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای و پرداختن به همه نگرانی‌ها است.» وزیر خارجه ایران ادامه داد: «در آخرین ملاقات ما سعی کردیم راه‌های جدیدی را در نظر بگیریم، اما هنوز نتوانسته‌ایم به یک توافق دست پیدا کنیم. ما مباحث خیلی خوبی داشتیم و من احساس می‌کنم همه طرف‌ها علاقه‌مند به‌دنبال کردن راه‌های جدید هستند.» ظریف گفت: «گفت‌وگوها ادامه خواهد یافت و حضور وزیران خارجه بخشی از کار است.» رئیس هیات مذاکره‌کننده ایران با بیان اینکه ما یک هفته سنگین کاری را پیش‌رو داریم، افزود: «من باور دارم اگر با همدیگر فکر کنیم به جای اینکه خطوط قرمز را نشان دهیم، می‌توانیم به یک نتیجه برسیم.»

گفت‌وگوهای ظریف و کری

محمدجواد ظریف و جان کری وزیران خارجه ایران و آمریکا روزهای یکشنبه و دوشنبه در دو نوبت صبح و بعد از ظهر سه نوبت با یکدیگر گفت‌وگو کردند. در همین حال یک دیپلمات ایرانی مذاکرات میان ایران و آمریکا را «فشرده، مفصل و محتوایی» خواند و گفت: هنوز زود است بتوان قضاوت کرد که تا ۲۰ جولای (۲۹ تیرماه) به توافق می‌رسیم.

این دیپلمات ایرانی که خواست نامش فاش نشود، عصر روز دوشنبه در گفت‌وگو با «ایرنا» درباره آخرین وضعیت مذاکرات ایران و گروه ۱+۵ به‌ویژه مذاکرات با هیات آمریکایی افزود: «مذاکرات فشرده ادامه دارد و بحث‌های مفصل و محتوایی در حال انجام است.» این دیپلمات در پاسخ به این سوال که با توجه به مذاکرات رو در روی محمدجواد ظریف و جان کری وزیران امور خارجه ایران و آمریکا از روز گذشته، آیا نشانه‌هایی مبنی بر رسیدن به توافق شکل گرفته است؟ گفت: «هنوز برای جمع بندی زود است.» وزیران امور خارجه اروپایی بلافاصله بعد از دیدار گروهی و همچنین برگزاری دیدارهای دوجانبه با ظریف و دیگر همتایان خود وین را ترک کردند و راهی پایتخت‌های خود شدند، اما کری در هتل ماریوت وین اقامت دارد، چرا که بخش مهمی از موضوعات اختلافی از جمله جدول زمان بندی لغو تحریم‌ها مربوط به آمریکا است. ظریف شب یکشنبه بعد از رایزنی‌های ۵ ساعته با همتایان آمریکایی و اروپایی خود و همچنین دیدار با اعضای هیات‌های مذاکره‌کننده روسیه و چین در گفت و گو با خبرنگاران تاکید کرد: «در مذاکرات هسته‌ای هنوز به نتیجه نرسیده‌ایم، اما هفت روز سخت و سنگین را برای ادامه مذاکرات پیش‌رو داریم.» در دیدار ظریف و کری، مجید تخت‌روانچی و سید‌عباس عراقچی معاونان وزیر امور خارجه ایران و حسین فریدون دستیار ویژه رئیس‌جمهوری و ویلیام جوزف برنز معاون ارشد و قائم‌مقام وزارت خارجه آمریکا و نیز وندی شرمن نماینده این کشور در گروه ۱+۵ و مدیر کل سیاسی وزارت خارجه آمریکا حضور دارند. حالا وزیران خارجه ایران و آمریکا همچنان مذاکرات و رایزنی‌های سخت و فشرده و در عین حال فنی و پیچیده خود را ادامه می‌دهند تا دنیا ببیند آیا طرف‌های اصلی مذاکره در هفت روز آینده، «تاریخ‌ساز» می‌شوند.

یک مقام ارشد وزارت امور خارجه آمریکا پیش از این اعلام کرد جان کری برای بحث مفصل با وزیر خارجه ایران وقت گذاشته است. او گفت در ارتباط با این مذاکرات هنوز موضوعات زیادی برای بحث وجود دارد به‌ویژه اینکه مهلت بیستم ژوئیه نیز به زودی فرا می‌رسد. این مقام آمریکایی یکی از اهداف سفر کری به وین را «انجام بحث‌هایی دقیق با ظریف و سنجش میزان آمادگی ایران برای انتخاب‌های اساسی لازم» عنوان کرد.

برگزاری مذاکرات کارشناسی

در همین ارتباط سخنگوی کاترین اشتون، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت که نشست کارشناسان ایران و ۱+۵ همزمان با مذاکرات کری و ظریف در وین در حال برگزاری است. به گزارش «ایسنا»، مایکل مان، سخنگوی اشتون در صفحه توییتر خود نوشت: «نشست کارشناسان ایران و گروه ۱+۵ در وین در حال انجام شدن است و این نشست با دیدار جان کری، وزیر امور خارجه ایران و ظریف همتای ایرانی‌اش برگزار می‌شود.»

حضور برادر روحانی نشانه تمایل برای توافق

همزمان پایگاه خبری بلومبرگ در یادداشتی به حضور برادر رئیس‌جمهور ایران در مذاکرات هسته‌ای وین پرداخت. به گزارش خبرگزاری تسنیم، حضور حسین فریدون، دستیار ویژه و برادر «حسن روحانی»، رئیس‌جمهور ایران در مذاکرات هسته‌ای وین پس از انتشار عکسی از او در کنار محمد جواد ظریف، مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفت. علی واعظ، کارشناس امور ایران در گروه بین‌المللی بحران به بلومبرگ می‌گوید: «او چشم و گوش رئیس‌جمهور ایران است.»

موضع روسیه

از سوی دیگر سرگئی ریابکوف معاون وزیر امور خارجه و مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای روسیه با تاکید بر ضرورت موزون بودن توافق نهایی هسته‌ای اعلام کرد کشورش از وحدت نظر گروه ۱+۵ در مذاکرات هسته‌ای با ایران حمایت می‌کند، اما معتقد است که این امر نباید به منافع ملی روسیه ضربه بزند. به گزارش «ایرنا» به نقل از ریانووستی، ریابکوف روز دوشنبه گفت: «می‌خواهیم به توافق موزونی کمک کنیم که منافع هیچ طرفی در آن تضییع نشود.»

موضع فرانسه

وزیر خارجه فرانسه پس از مذاکرات روز یکشنبه خود و پیش از ترک وین گفت که دیدارها مفید بوده، ولی تاکید کرد که به توافق نرسیده‌اند. به گزارش خبرگزاری تسنیم، لوران فابیوس گفت که گفت‌وگوها ادامه پیدا می‌کند.

موضع آلمان و چین

وزیر خارجه آلمان نیز که همزمان با فابیوس محل مذاکرات را ترک کرد، گفت که توپ در زمین ایران است، این در شرایطی است که معاون وزیر خارجه چین خواستار انعطاف همه طرف‌ها شد.

موضع بریتانیا

همزمان وزیر امور خارجه بریتانیا که در وین پایتخت اتریش به سر می‌برد گفت: «بسیار مهم است که ایران درباره آنچه برای دستیابی به توافق هسته‌ای با قدرت‌های بزرگ ضروری است، واقع‌گراتر باشد.» وزیر امور خارجه بریتانیا همچنین پس از دیدارش با جان کری وزیر امور خارجه آمریکا در جمع خبرنگاران تاکید کرد که هیچ پیشرفتی در مذاکرات هسته‌ای ایران صورت نگرفته و دیپلمات‌ها در وین خواهند ماند و از هفته باقیمانده پیش از ضرب‌الاجل ۲۰ جولای برای پیشرفت در مذاکرات استفاده می‌کنند. او با بیان اینکه شکاف‌های چشمگیری میان دو طرف وجود دارد، افزود: «خیلی زود است که تمدید مذاکرات را بررسی کنیم. باید ببینیم چه چشم‌اندازی برای پیشرفت تا پیش از ۲۰ جولای وجود دارد.» او همچنین گفته است با ظریف درباره اوضاع عراق و طرح انگلیس برای بازگشایی سفارت در ایران صحبت کرده است.

فینال هسته‌ای به وقت اضافه می‌کشد؟