امنیت امارات در گرو رابطه با ایران است

سخنگوی اسبق وزارت خارجه و سفیر پیشین ایران در امارات توافق ژنو را در بهبود روابط امروز ایران و امارات موثر می‌داند و می‌گوید: نباید درباره تاثیر توافق ژنو و ارتباط آن با کشورهای حاشیه خلیج‌فارس بزرگنمایی کرد. در عرصه سیاست خارجی باید نگاه مجزا به هر موضوعی داشت و درباره روابط با سایر کشورها نیز باید این نگاه مجزا را داشت. شیخ‌نشین‌های امارات در سال‌های اخیر رویکرد متفاوتی در قبال ایران داشته‌اند و تنها حاکم دبی همیشه خواستار بهبود روابط با ایران بوده است. هر چند نفوذ و قدرت سیاسی او موجب شده که صدای غالب در سیاست خارجی ایران به سطحی خصمانه نرسد. با این وجود ادعای اماراتی‌ها بر جزایر سه گانه ایرانی همیشه محل مناقشه و بزرگ‌ترین گره در روابط دو کشور بوده است. گرهی که حمیدرضا آصفی، سخنگوی پیشین وزارت خارجه و سفیر پیشین در امارات در گفت و گو با پایگاه خبری تدبیر معتقد است نقش آن در امارات بیشتر ادعایی برای مصرف داخلی است.

کشورهای حاشیه خلیج‌فارس، بدون اجازه عربستان سعودی به اصطلاح آب هم نمی‎خوردند. اما ما اکنون شاهد یک نوع واگرایی در این میان هستیم. یعنی این کشورها هم مستقل عمل می‌کنند و دیدشان به همه چیز تغییر کرده است. این مساله بسیار با اهمیت است وحتی به نظر من اهمیت آن از توافق ژنو هم مهم‌تر است.

او ادامه می‌دهد: «منظور من این است اگرچه توافق ژنو فضای بین‌المللی علیه ایران را بهبود داد، اما این‌گونه نیست که همه چیز تحت شعاع آن قرار بگیرد. اگر چه توافق ژنو نیز در ایجاد فضای مثبت ایران با دیگر کشورها، تاثیر بسزایی داشت اما کشورهای خلیج‌فارس از این قاعده یک مقداری مستثنی هستند. البته امارات در زمان جنگ تحمیلی نیز موضع خصمانه علیه ایران نداشت و حداقل بی‌طرف بود و وارد بازی غربی‌ها نشد و سیاست مستقلی را در قبال ایران پیش گرفت. مقامات این کشور به خوبی می‌دانند که منافع ملی، اقتصادی، سیاسی و امنیتی امارات در گرو رابطه با ایران است. البته ایران باید از علاقه امارات به رابطه با ما استقبال کند و روابط با امارات را بیش از گذشته گسترش دهد. مردم دو کشور ایران و امارات اشتراکات فرهنگی زیادی دارند. ایران بیشترین رابطه کنسولی را با اماراتی‌ها دارد و برعکس. حجم سفر ایرانیان و سرمایه‌گذاری‌های تجار ایرانی و اماراتی‌ها نیز موید این مطلب است که روابط این دو کشور در هم تنیده شده است. مقامات دستگاه دیپلماسی ایران نباید بگذارند حاشیه‌ها بر این روابط تاثیری بگذارد.» سخنگوی پیشین وزارت خارجه ادعاهای سران کشور امارات درباره جزایر ایرانی و ابوموسی را یکی از حاشیه‌های روابط دو کشور می‌داند و می‌گوید: «این حاشیه‌ها باعث ایجاد جنجال میان دو کشور می‌شود. درحالی که موضع‌گیری‌های آنها اصلا اهمیتی ندارد و مالکیت ایران در جزایر ایرانی و ابوموسی اثبات شده و هیچ شکی در آن نیست. این‌گونه ادعاها بیشتر مصرف داخلی دارد و حتی خود سران این کشور نیز آن را باور ندارند.»