کیسینجر مزخرف می‌گوید

پس از اظهارات کیسینجر در مورد ایران، جان لیمبرت دیپلمات، دستیار اسبق معاون وزیر و رئیس پیشین میز ایران در وزارت خارجه آمریکا در «لوبلاگ» نوشت: «هنری کیسینجر ممکن است پیرمرد سیاست خارجی آمریکا باشد، اما وقتی بحث درک ایران پیش می‌آید، مهارت‌های او به تحلیل می‌رود. او در گفت‌وگو با رادیو ملی آمریکا به شدت دچار اشتباه شد. واقعا خدا را شکر که دیگر او سیاست گذار نیست.» به گزارش «انتخاب»، جان لیمبرت، دیپلمات سابق آمریکا در یادداشت خود می‌نویسد: «در اواخر دهه ۱۹۷۰، برژینسکی مشاور پرزیدنت کارتر از «کمربند سبز» اسلام سخن گفت که از خاورمیانه در مقابل تهاجم شوروی دفاع می‌کند. پس از آن مشخص شد که این کمربند و ساکنان آن در ایران و افغانستان ضربه جدی به آمریکا زدند. در مورد ایران، آنها یک رئیس‌جمهور آمریکا یعنی کارتر را پایین کشیدند و دیگری (ریگان) را تا مرز سقوط پیش بردند.»

او می‌گوید: «اکنون، کیسینجر نه تنها از کمربند شیعی سخن می‌گوید، بلکه به تشکیل امپراتوری پارس اشاره می‌کند. او به رادیو ملی آمریکا گفت که ایران مشکلی بزرگ‌تر از داعش برای آمریکا محسوب می‌شود.» کیسینجر با تاکید بر دشواری تقابل با ایران گفته بود که ایران فرصت یافته تا امپراتوری پارس را بار دیگر احیا کند. کیسینجر همچنین گفته بود که کمربند شیعی از تهران به بغداد و بغداد به بیروت به‌وجود آمده، این به ایران فرصت احیای امپراتوری پارس باستانی را با برچسب شیعه می‌دهد.

لیمبرت در ادامه می‌نویسد: «این سخنان مزخرف است. به‌عنوان محقق و پژوهشگر حوزه ایران و فارغ التحصیل دانشگاه‌ هاروارد، معتقدم کیسینجر باید اطلاعات بیشتری داشته باشد. او یکبار گفت که آمریکا منافع مشترک بسیاری با ایران نسبت به سایر دوستان آمریکا دارد.» دیپلمات پیشین آمریکا افزود: «در مورد کیسینجر باید گفت که او ظاهرا هرگز نفهمیده است که بیش از ۱۳ قرن است که در فلات ایران هیچ امپراتوری با نام «پارس» وجود نداشته است.»