احتمال تمدید مذاکرات وجود دارد

گروه دیپلماسی: هفته آینده، «وین» اتریش بار دیگر میزبان هیات‎های مذاکره‌کننده هسته‎ای ایران و گروه ۱+۵ خواهد بود تا طرفین در هشتمین دور از مذاکرات جامع، راجع به اختلاف‌نظرها بر سر میزان غنی‌سازی اورانیوم و چگونگی لغو تحریم‎ها گفت‌وگو کنند. عباس عراقچی، عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده جمهوری اسلامی ایران، با بیان اینکه مذاکرات به مرحله حساسی رسیده است، ادامه داد: «فرصتی که برای مذاکرات تا سوم آذرماه بوده، در حال اتمام است.» او با اعلام این موضوع تاکید کرد: «احتمال تمدید مذاکرات وجود دارد.» به گزارش خبرگزاری فارس، سیدعباس عراقچی در حاشیه گردهمایی روسای کل دادگستری‌های کشور در جمع خبرنگاران ابراز امیدواری کرد که مذاکرات آتی بتواند مسیری برای حل مشکلات فی ما بین ایران و ۱+۵ باشد. این عضو ارشد تیم هسته‎ای تاکید کرد اگر در این دور به نتایج کافی نرسیم قطعا تا سوم آذرماه به نتیجه نهایی نیز نمی‌رسیم. عراقچی راجع به مذاکرات اخیر گفت: در نیویورک انتظار می‌رفت که پیشرفت‌هایی حاصل شود. عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه طرفین برای ادامه مذاکرات جدی هستند، ابراز امیدواری کرد: «غرب باید کمال استفاده را برای رسیدن به یک راه حل مناسب ببرد.» این دور از مذاکرات جامع هسته‏ای روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه آینده (۲۲ و ۲۳ مهرماه جاری) با دیدار محمدجواد ظریف و کاترین اشتون آغاز می‎شود و روز چهارشنبه نیز با دیدار سه‌جانبه ظریف، کری و اشتون ادامه می‎یابد. این دیدارها پس از مذاکرات نیویورک که پیشرفت اندکی داشت با آن هدف است که بار دیگر دو طرف با محوریت آمریکا بر سر اختلافات اساسی خود بحث و گفت‌وگو کنند. در مذاکرات نیویورک که از ۲۸ شهریور ماه به مدت ۱۰ روز برگزار شد، طرفین برخی ایده‎ها و ابتکارات را مطرح کردند که در سطح کارشناسی مورد بحث و گفت‌وگو قرار گرفت. قرار است هفته آینده محمدجواد ظریف و جان کری وزیران امور خارجه ایران و آمریکا و نیز کاترین اشتون مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا این ایده‌ها و ابتکارات را در وین در دیداری که روز چهارشنبه یعنی دو هفته پس از مذاکرات نیویورک خواهند داشت، بررسی کنند. از دیگر سو پس از مذاکرات دو روزه هیات اعزامی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به ریاست «ترو واریورانتا» معاون امور پادمان‎های آژانس با مقامات ایرانی، دو طرف اعلام کردند که در این گفت‌وگوها نحوه تکمیل دو اقدام عملی باقیمانده و راه‎های پیش رو را بررسی کردند. همچنین یک عضو تیم مذاکره‌کننده هسته‏ای درباره هشتمین دور مذاکرات جامع هسته‎ای به «ایرنا» گفت: «دستور کار مذاکرات وین، ادامه مذاکرات نیویورک است که درباره برخی ایده‎ها و ابتکارات مطرح شده در سطح کارشناسی بحث و گفت‌وگو شده است.» این عضو تیم مذاکره‌کننده در پاسخ به این سوال که آیا صرفا درباره موضوعات اختلافی باقیمانده در این دور از مذاکرات بحث خواهد شد؟ گفت: «ما درباره همه موضوعات مذاکره خواهیم کرد.» او در پاسخ به این سوال که آیا این دور از مذاکرات تنها دو روز خواهد بود، گفت در صورت نیاز ممکن است این مذاکرات روز پنج‌شنبه نیز ادامه داشته باشد. منابع آگاه می‎گویند که پیش از دیدار ظریف، کری و اشتون قرار است معاونان وزیران امور خارجه ایران و آمریکا روز سه شنبه دیدار دوجانبه‎ای داشته باشند.

آمریکا: هنوز زمان داریم

در عین حال سخنگوی وزارت خارجه آمریکا از دیدار مقامات ایرانی و آمریکایی در ۱۴ اکتبر در وین در آستانه مذاکرات هسته‌ای خبر داد و گفت: ویلیام برنز معاون وزیر امور خارجه، وندی شرمن مدیر سیاسی وزارت امور خارجه و جک سالیوان مشاور امنیت ملی معاون رئیس‌جمهور آمریکا نیز در چهاردهم اکتبر در جهت آماده‌سازی نشست سه‌جانبه، دیداری دوجانبه با مقامات ایرانی خواهند داشت. به گزارش «ایسنا»، به نقل از خبرگزاری شینهوا، جن ساکی، سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: «ما معتقدیم که هنوز زمان کافی برای حل مسائل و دستیابی به توافق جامع وجود دارد. توافقی که به جامعه بین‌المللی ضمانت دهد ایران به دنبال سلاح هسته‌ای نخواهد رفت.»

روسیه: مهلت کمی باقی است

این در شرایطی است که «الکساندر لوکاشویچ» سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه با اشاره به نزدیک شدن به آخرین روزهای مهلت توافق هسته‎ای، با انتشار بیانیه‎ای خواستار تعیین سریع‌تر زمان و مکان دور بعدی مذاکرات ایران و ۱+۵ شد. او در این بیانیه که در خبرگزاری ریانووستی منتشر شد، به سخنان اخیر مقامات سیاسی در خصوص «علاقه‌مند نبودن روسیه به حصول توافق هسته‏ای» نیز واکنش نشان داد و گفت: «نقش روسیه در این مذاکرات و در راه یافتن راه‌حل، نه تنها سازنده، بلکه بسیار خلاقانه بوده است.»

ایران: مذاکرات سازنده بود

از سوی دیگر، هیات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به ریاست «ترو واریورانتا» معاون امور پادمان‎های این نهاد بین‌المللی روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه هفته گذشته با مقام‌های سازمان انرژی اتمی ایران مذاکره کردند تا در مورد دو اقدام باقیمانده رایزنی کنند. به گزارش «ایرنا»، سفیر و نماینده دائم ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با بیان اینکه ایران و آژانس نحوه تکمیل دو اقدام عملی باقیمانده و راه‎های پیش رو را بررسی کردند، گفت: «در این مذاکرات که «ترو واریورانتا» معاون امور پادمان‎های آژانس ریاست هیات اعزامی این نهاد بین‌المللی را برعهده داشت، درباره تمام مسائل دوجانبه نیز مذاکره شد.» سفیر ایران در آژانس گفت: «مذاکرات بسیار سازنده، جدی و محتوایی با یکدیگر داشتیم و بسیار صریح مباحث را بررسی کردیم.» نجفی در پاسخ به این سوال که آیا نشست دیگری در ماه آینده میان ایران و آژانس برگزار می‏شود، گفت: «در آینده‏ای نزدیک که به احتمال بسیار زیاد، اوایل آبان ماه خواهد بود نشست دیگری برگزار می‎شود.»

آژانس: پیشرفت محدودی حاصل شد

این در شرایطی است که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با صدور بیانیه‌ای درباره روند مذاکرات ایران و آژانس در ۷ و ۸ اکتبر (۱۵ و ۱۶ مهر) در تهران، اعلام کرد که پیشرفت محدودی در گفت‌وگوهای هفته گذشته در تهران حاصل شده است. به گزارش «ایسنا» و به نقل از پایگاه اینترنتی دیلی تایمز، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در این بیانیه جزئیات بیشتری بیان نکرد. در این بیانیه فقط آمده است ایران گام‌های جدیدی را در راستای تحقیقات اعلام نکرده و در این دیدار نیز اقدام جدیدی اعلام نشده است اما ایران و آژانس توافق کرده‌اند که بار دیگر همدیگر را ملاقات و گفت‌وگو کنند که زمان آن در آینده اعلام خواهد شد.

فردی که ویزا نگرفت، آمریکایی است

همچنین نجفی درباره فضاسازی‏های برخی رسانه‎های غربی در مورد صادر نشدن روادید برای یک کارمند آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به‌عنوان عضو جدید تیم کارشناسی گفت: «صادر نشدن روادید برای عضو چهارم معرفی شده تیم کارشناسی از سوی آژانس که دارای تابعیتی خاص است از حقوق حاکمیتی ایران است.» اما همزمان سایت الف به نقل از خبرگزاری رویترز، از یک دیپلمات بی‌نام غربی نقل کرد: «فردی که ایران از اعطای ویزا به او خودداری کرده، یک آمریکایی است.» رویترز در شرایطی در گزارش خود مدعی شده است این اقدام تردیدها در رابطه با برنامه فعالیت‌های هسته‌ای ایران را افزایش می‌دهد که به گفته نجفی، ارائه روادید به اتباع خارجی از حقوق حاکمیتی کشورها به شمار می‌آید و اعضای آژانس بر اساس قوانین داخلی این سازمان حق دارند در رابطه با ورود اعضای تیم‌های بازرسی تصمیم‌گیری کنند.