هاشمی رفسنجانی: در صورت نامزد شدن برخی افراد می‌آیم

گروه خبر: آیت‌الله هاشمی رفسنجانی برای حضور در انتخابات مجلس خبرگان رهبری اعلام آمادگی کرد. اعلام آمادگی او برای حضور در انتخابات مجلس خبرگان در شرایطی صورت گرفته است که روز دوشنبه حجت‌الاسلام احمد خاتمی در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی العالم از تمایل نداشتن هاشمی برای ریاست مجلس خبرگان خبر داده بود، اما دیروز یک منبع نزدیک به رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، اظهارات احمد خاتمی عضو مجلس خبرگان رهبری را تکذیب کرد. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی آیت‌الله هاشمی رفسنجانی به نقل از روزنامه جمهوری اسلامی، این منبع همچنین گفت: «آیت‌الله هاشمی رفسنجانی درباره کاندیدا شدن برای ریاست مجلس خبرگان رهبری نه تنها چنین مطلبی نگفته‌اند؛ بلکه در پاسخ به سوالی در همین زمینه گفته‌اند درصورتی که بعضی افراد که آنها را برای ریاست خبرگان صالح نمی‌دانم قصد کاندیدا شدن داشته باشند، آمادگی خود را برای کاندیداتوری ریاست این مجلس اعلام خواهم کرد.»

در همین حال ساعتی پس از انتشار پاسخ هاشمی رفسنجانی به اظهارات احمد خاتمی، عضو هیات‌رئیسه مجلس خبرگان به سخنان مقام نزدیک به هاشمی رفسنجانی واکنش نشان داد و گفت: آنچه بنده درباره احتمال عدم‌تمایل آیت‌الله هاشمی برای کاندیداتوری در ریاست خبرگان مطرح کردم، مستند به اظهارات خود ایشان در گفت‌وگوهای خصوصی با چند عضو برجسته خبرگان بوده است.

سیداحمد خاتمی در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم گفت: اظهارات آقای هاشمی مشکلی ایجاد نمی‌کند، ایشان می‌تواند از نظر قبلی‌اش برگردد و اختیار خودشان را دارند، اما اینکه بخواهند نقل قول خودشان را رد کنند، خلاف واقعیت است؛ چراکه این اظهارات بنده مستند بوده است.

خاتمی تصریح کرد: ایشان به‌عنوان عضو خبرگان رهبری، حق دارند هر تصمیمی درباره کاندیداتوری بگیرند، اما انکار قولی که بنده از ایشان نقل کردم، خلاف واقعیت است.

انتخابات مجلس خبرگان رهبری هر ۸ سال برگزار می‌شود و قرار است اسفند ۹۴ پنجمین دوره این انتخابات مهم برگزار شود. آنچه برگزاری این انتخابات را مهم‌تر از دوره‌های قبل کرده است، در گذشت آیت‌الله مهدوی‌کنی ریاست پیشین مجلس خبرگان پیش از پایان دوره ریاستش بر مجلس خبرگان است. البته عوامل دیگر نیز در اهمیت انتخابات این دوره دخیل هستند، از این رو از هم‌اکنون به گفته آیت‌الله احمد خاتمی، برخی از چهره‌هایی همانند آیت‌الله یزدی نایب رئیس دوم مجلس خبرگان، آیت‌الله جنتی دبیر شورای نگهبان، آیت‌الله موحدی کرمانی امام جمعه موقت تهران و آیت‌الله هاشمی شاهرودی نایب‌رئیس اول مجلس خبرگان برای کاندیداتوری برای ریاست مجلس خبرگان رهبری اعلام آمادگی کرده‌اند. در این میان هر چند احمد خاتمی در گفت‌وگویی با برنامه «من طهران» شبکه العالم احتمال کاندیدا شدنش برای ریاست مجلس خبرگان رهبری را رد کرده است، اما گزارش‌ها از تمایل وی بر تکیه زدن بر کرسی ریاست مجلس خبرگان حکایت می‌کند. در همین حال اظهارات روز دوشنبه احمد خاتمی مبنی‌بر تمایل نداشتن هاشمی رفسنجانی برای حضور در انتخابات مجلس خبرگان رهبری نیز در راستای نگرانی برخی چهره‌ها از کاندیداتوری او در انتخابات مجلس حکایت می‌کند.

با نزدیک شدن به زمان انتخابات مجلس خبرگان رهبری، برخی از چهره‌های اصولگرا نگران آن هستند تا ترکیبی متفاوت با ترکیب فعلی، کرسی‌های مجلس خبرگان رهبری را به دست بیاورند. از همین رو، چندروز پیش، آیت‌الله جنتی دبیر شورای نگهبان که خود نیز یکی از چهره‌های علاقه‌مند به نشستن برکرسی ریاست مجلس خبرگان رهبری است، در برنامه‌ای در صدا و سیما گفت: «الان راجع به خبرگان افرادی با اغراض سوء سیاسی قصد قبضه کردن خبرگان را دارند. من از این افراد، حسن‌نیتی سراغ ندارم. البته تعداد این افراد زیاد نیست ولیکن بیکار ننشسته‌اند.» در این میان از چند سال پیش موضوع جوان گرایی در مجلس خبرگان رهبری از سوی محمود احمدی‌نژاد رئیس‌جمهوری سابق مطرح شده بود که البته با واکنش آیت‌الله مهدوی‌کنی رئیس سابق مجلس خبرگان رهبری روبه‌رو شده بود.

اما شاید یکی از مهمترین سخنان آیت‌الله خاتمی عضو مجلس خبرگان رهبری و امام جمعه موقت تهران، اعلام کاندیداتوری آیت‌الله هاشمی شاهرودی برای ریاست مجلس خبرگان باشد.

هاشمی شاهرودی که اکنون نایب رئیس اول مجلس خبرگان رهبری است، ازچند ماه پیش که آیت‌الله مهدوی‌کنی، رئیس سابق مجلس خبرگان رهبری در بیمارستان بستری بود، مسوولیت ریاست نشست‌های مجلس خبرگان رهبری را برعهده داشت. او همچنین عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام است و در سال‌های ۱۳۷۸ تا ۱۳۸۸ رئیس قوه‌قضائیه بود. از همان روزهایی که آیت‌الله مهدوی‌کنی در بیمارستان بستری بود خبرها حاکی از احتمال کاندیداتوری او بر ریاست مجلس خبرگان رهبری بود و خبری که روز دوشنبه احمد خاتمی مهر تایید بر آن زد. ریاست مجلس خبرگان رهبری از زمان تاسیس در سال ۱۳۶۱ به عهده علی مشکینی بود، پس از مرگ وی در سال ۱۳۸۶ این پست به اکبر هاشمی رفسنجانی رسید و در سال ۱۳۸۹ محمدرضا مهدوی‌کنی جانشین وی شد. نخستین مجلس خبرگان رهبری در شرایطی تشکیل شد که کشور در حال جنگ با عراق بود. انتخابات این مجلس در تاریخ ۱۹ آذر ۱۳۶۱ برگزار شد که نزدیک به ۱۸ میلیون نفر در آن شرکت کردند. حالا قرار است در اسفند ۹۴ برای پنجمین بار انتخابات مجلس خبرگان رهبری برگزار شود؛ انتخاباتی متفاوت با دوره‌های پیشین.