با غنی‌سازی دکوری نمی‌توان به 190 هزار سو رسید

گروه دیپلماسی: در شرایطی مذاکره‌کنندگان ایران و آمریکا خود را برای ورود به مرحله پایانی و سخت مذاکرات آماده می‌کنند، که کمتر از چهار هفته به پایان ضرب الاجل ۲۴ نوامبر (۳ آذر) باقی است و در آستانه دور بعدی گفت‌وگوهای هسته‌ای در ۲۷ آبان قرار داریم. فضای مذاکرات همچنان متاثر از گمانه‌زنی‌های محافل رسانه‌ای و دیپلماتیک در خصوص توافق یا تمدید احتمالی توافق موقت ژنو موسوم به برنامه اقدام مشترک است. در همین ارتباط، رابرت آینهورن عضو سابق تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای آمریکا در این باره گفته است که شانس دستیابی به توافق جامع تا ضرب‌الاجل ۲۴ نوامبر نزدیک به صفر است و تمدید مذاکرات محتمل‌ترین گزینه است. در مقابل اما پایگاه خبری المانیتور گزارش داده که مذاکره‌کنندگان آمریکایی در حال آماده کردن بسترهای توافق هسته‌ای هستند. موضوعی که مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران نیز به آن اشاره کرده و گفته است که اگر غربی‌ها واقعا دنبال حل مساله هستند، در چارچوب خطوطی که تعیین شده است، ما در یک ماه می‌توانیم تمامش کنیم. همچنین مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز در گفت‌وگو با روزنامه سعودی عکاظ گفته است که مذاکرات هسته‌ای با حسن‌نیت طرف‌ها ادامه دارد، اما به گفته سخنگوی فارسی زبان وزارت‌خارجه آمریکا با وجود پیشرفت‌های چشمگیر، همچنان باید کارهای سختی انجام داد. به گزارش «ایرنا»، «مجید تخت‌روانچی» عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای با بیان اینکه طبقه‌بندی تحریم‌ها را قبول نداریم و غرب باید تحریم‌ها علیه ایران را یکجا بردارد، گفت: «جمهوری‌اسلامی ایران نمی‌پذیرد تحریم‌ها دانه دانه لغو شود یا اینکه توافق شکل دیگری پیدا کند.» معاون اروپا و آمریکای وزیر امور خارجه افزود: «ما طبقاتی برخورد کردن با تحریم‌ها را قبول نداریم؛ یعنی یک طبقه تحریم‌های اقتصادی، یک طبقه تحریم‌های تجاری و یک طبقه تحریم‌های سیاسی یا چیزهای مختلف باشد، بلکه با تحریم‌ها باید به‌صورت واحد برخورد شود.»

لغو پله به پله تحریم‌ها مورد قبول نیست

روانچی با تاکید مجدد بر اینکه لغو پله‌به‌پله تحریم‌ها از نظر ما قابل قبول نیست، افزود: «اینکه تحریم‌ها باید برداشته شود، مبنای صحبت ما برای توافق در ژنو است و کلمه‌ای که به کار رفته لغو تحریم‌ها است و ما به کمتر از این رضایت نمی‌دهیم.» او با انتقاد از زیاده خواهی‌های غرب به آنان توصیه کرد: «اگر قرار است تصمیم سختی بگیرند، الان موقع آن بوده و این کار شدنی است اگر واقعا اهل مذاکره باشند.»

به فکر تمدید نیستیم

عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای تاکید کرد: «ما به فکر تمدید مذاکرات نیستیم و تلاش می‌کنیم در زمان مشخص به نتیجه دلخواه خود برسیم.» معاون اروپا و آمریکای وزیر امور خارجه گفت: «اگر غربی‌ها واقعا دنبال حل مساله هسته‌ای هستند، نباید دنبال بهانه‌جویی باشند و باید با واقعیت‌های ایران کنار بیایند.»

غنی‌سازی دکور نیست

تخت‌روانچی در بخش دیگری از سخنان خود درباره غنی‌سازی و میزان آن نیز گفت: «چشم‌اندازی که در مورد غنی‌سازی داریم به آن خواهیم رسید و این هدف ما است.» او با تاکید بر اینکه هیچ‌گاه اصل غنی‌سازی را «دکوری» نمی‌پذیریم، اضافه کرد: «اصلا قابل تصور نیست شما با یک برنامه غنی‌سازی دکوری بتوانید به میزان ۱۹۰ هزار سو برسید.» او با بیان اینکه ما به مرحله پیشرفته از غنی‌سازی رسیده‌ایم، تاکید کرد: «اگر کشوری بود که تازه می‌خواست فعالیت‌های استارت غنی‌سازی را انجام دهد، شاید می‌شد جلوی آن را گرفت اما برنامه هسته‌ای ایران بسیار پیشرفته است.» این عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای گفت: «هم در بحث اراک و هم در بحث نطنز، واقعیت‌های موجود در صحنه ایران را نمی‌شود پاک کرد، بلکه باید با آن کنار بیایند.»

سانتریفیوژهای نسل جدید

روانچی درباره تعداد سانتریفیوژها هم تاکید کرد: «درحال مذاکره هستیم. استفاده از سانتریفیوژهای نسل جدید جزو برنامه ما است. اینها از نسل یک است و تعدادی از نسل دو هم داریم و هدف ما این است که از نسل‌های جدید استفاده کنیم و حرکت ما به سمت جلو است.» او افزود: «به مرور که بحث طرح و توسعه ما تمام می‌شود بحث جایگزینی در مذاکرات داریم و بالاخره باید بتوانیم از توانایی‌هایی که داریم، استفاده کنیم.» این عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای درباره به نتیجه رسیدن مذاکرات در زمان تعیین شده (۲۴ نوامبر/ سوم آذرماه) نیز گفت: «ناامید نیستیم و فکر می‌کنیم شدنی است. اگر غربی‌ها واقعا دنبال حل مساله هستند، در چارچوب خطوطی که تعیین شده ما در یک ماه می‌توانیم تمامش کنیم ولی ما یک طرف نیستیم، طرف مقابل هم هست.»

دور بعدی مذاکرات ۲۷ آبان

همزمان، خبرگزاری ایتارتاس به نقل از یک منبع نزدیک به مذاکرات هسته‌ای ایران از برگزاری دور بعدی مذاکرات ایران و ۱+۵ در هجدهم نوامبر(۲۷آبان) خبر داد. به گزارش «ایسنا»، یک منبع نزدیک به مذاکرات هسته‌ای ایران گفت: «نتیجه‌ این رایزنی‌ها به اراده سیاسی طرف‌های مذاکره‌کننده و اینکه چه کسی قدم اول را بر می‌دارد وابسته است. این منبع آگاه روز سه‌شنبه در گفت‌وگو با خبرگزاری ایتارتاس گفت که دور بعدی مذاکرات هسته‌ای ایران در سطح مقامات سیاسی روز ۱۸ نوامبر در وین پایتخت اتریش آغاز خواهد شد.او همچنین گفت: «رایزنی‌های هفته گذشته کارشناسان ایران و ۱+۵ به خوبی برگزار شد و نتایجی در تمام زمینه‌ها حاصل شده است». در مقابل اما یک منبع نزدیک به هیات مذاکره‌کننده ایران از تایید نشدن زمان مذاکرات خبر داد. این منبع نزدیک به مذاکرات با اشاره به انتشار خبر خبرگزاری ایتارتاس با رد این خبر گفت: «هنوز هیچ زمانی برای مذاکرات بعدی قطعی نشده است.» او گفت: «ابتدا مذاکرات ۲ و ۳جانبه میان هیات‌های مذاکره‌کننده ایران، آمریکا و اتحادیه اروپا به نمایندگی از گروه ۱+۵ برگزار خواهد شد و بعد از آن برای زمان و مکان مذاکرات در سطح معاونان وزیران خارجه تصمیم‌گیری می‌شود.»

مذاکرات با حسن‌نیت ادامه دارد

از سوی دیگر مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا تاکید کرد که مذاکرات هسته‌ای با ایران در چارچوب حسن نیتی که باید در تمامی طرف‌ها باشد، ادامه می‌یابد. اشتون در گفت‌وگو با روزنامه عربستانی عکاظ گفت که از ماه نوامبر، نشست‌های متعددی با ایران درباره پرونده هسته‌ای برگزار کرده‌ایم، اعضای گروه ۱+۵ برای رایزنی درباره دستیابی به توافقی که استفاده صلح‌آمیز از انرژی اتمی را مورد تاکید قرار دهد، در بروکسل و وین گرد هم آمدند و آخرین نشست هم در ۱۵ اکتبر در وین برگزار شد. او ادامه داد: «هنوز برخی تحریم‌های اعمال شده علیه ایران وجود دارد، اما ما در پی تداوم روند و امضای توافق‌نامه‌ای فراگیر بین جامعه بین‌المللی و ایران هستیم که زمینه را برای مناسبات بهتر در آینده فراهم کند.»

پیشرفت چشمگیر در مذاکرات

همچنین سخنگوی فارسی زبان وزارت خارجه آمریکا درباره روند مذاکرات ایران و۱+۵ گفت که مذاکرات با ایران پیرامون برنامه هسته‌ای به پیشرفت چشمگیری رسیده است، اما هنوز باید کارهای سختی انجام دهیم. آلن ایر در گفت‌وگو با خبرگزاری ترند گفت: «توافق بر سر «کلیات» کافی نیست و هر یک از اجزای توافق جامع مهم است.» ایر اضافه کرد: «همان‌طور که وندی شرمن، سرپرست هیات مذاکره‌کننده آمریکا (در گروه ۱+۵) چند روز پیش (۲۴ اکتبر) گفت، تا به حال ما پیشرفت قابل توجهی در موضوعاتی داشتیم که ابتدا دشوار به نظر می‌رسید، ما سوءتفاهم‌ها را کنار زدیم و گفت‌وگوهای جامع درباره همه عناصر متن توافق جامع را برگزار کردیم.» به گفته او، اما هنوز باید کارهای سختی انجام دهیم. ایر ادامه داد: «توافق بر کلیات کافی نیست و هر یک از اجزای توافق جامع مهم است؛ همان‌طور که در توافق ژنو آمده است در خصوص گام نهایی و هر یک از گام‌های میانی، این اصل اساسی که تا در مورد همه چیز توافق نشود، درخصوص هیچ چیزی توافق حاصل نشده است، اعمال می‌شود.»

آماده‌سازی بسترهای توافق

در همین شرایط، یک پایگاه خبری گزارش داده که مذاکره‌کنندگان آمریکایی در حال آماده کردن بسترهای توافق هسته‌ای بین ایران و گروه ۱+۵ هستند. پایگاه خبری المانیتور روز دوشنبه گزارش داد که مذاکره‌کنندگان آمریکایی در حال آماده‌سازی بسترهای توافق در این مذاکرات بین دو طرف هستند. چند روز پیش از این هم روزنامه آمریکایی وال‌استریت‌ژورنال از تلاش مضاعف کاخ‌سفید برای متقاعدکردن متحدان آمریکا و کنگره برای توافق هسته‌ای با ایران در مذاکرات بین ایران و گروه ۱+۵ خبر داده بود. پایگاه المانیتور روز دوشنبه از قول کارشناسانی که نام آنها را فاش نکرده گزارش داده که مقامات آمریکایی در تلاشند تمامی مسائل را تا پیش از موعد ۲۴ نوامبر (برابر با سوم آذرماه) حل و فصل کنند. یکی از کارشناسان گفته است که مذاکره‌کنندگان آمریکایی در مرحله کاملا تازه‌ای قرار دارند. او می‌گوید که در این مرحله جدید، بسترهای توافق هسته‌ای آماده می‌شود. او ابراز امیدواری کرده که دو طرف در موعد مقرر بتوانند به توافق هسته‌ای دست یابند. در مقابل اما رابرت اینهورن، عضو سابق تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای آمریکا درباره دستیابی به توافق احتمالی گفت که شانس دستیابی به توافق جامع نهایی تا ضرب‌الاجل ۲۴ نوامبر نزدیک به صفر است. اینهورن تاکید کرد: «از نظر من گزینه‌ای که در اینجا وجود دارد این است که ابتدا بر سر یکسری از مسائل کلیدی شامل ظرفیت غنی‌سازی و آینده رآکتور آب سنگین اراک تا ۲۴ نوامبر به توافق برسیم که این امر می‌تواند تمدید مذاکرات را برای پایان دادن به جزئیات فنی باقیمانده توجیه کند.» این کارشناس آمریکایی تاکید کرد که اگر طرف‌های مذاکره‌کننده بر سر این مسائل به توافق برسند یک دلیل محکم برای ادامه مذاکرات برای چند ماه دیگر دارند.

بازدید صالحی از تاسیسات انارک

در سوی دیگر، رئیس سازمان انرژی اتمی ضمن بازدید از مراحل تکمیل تاسیسات تثبیت و نگهداری دائم پسماند‌های هسته‌ای شهر انارک بر نقش و اهمیت فراوان این حلقه از حلقه‌های چرخه سوخت هسته‌ای تاکید کرد. علی‌اکبر صالحی معاون رئیس‌جمهوری با حضور در شهر انارک از مراحل تکمیل تاسیسات تثبیت و نگهداری دائم پسماند‌های هسته‌ای دیدن کرد. صالحی ضمن دیدار با مدیران و کارشناسان این تاسیسات، رهنمودهای لازم را با توجه به تلاش‌های صورت‌گرفته و اعتماد به نفس قوی متخصصان و استفاده از ظرفیت و دانش داخلی ارائه کرد. او ضمن تاکید بر نقش و اهمیت فراوان این حلقه از حلقه‌های چرخه سوخت هسته‌ای، رعایت ملاحظات زیست محیطی و توجه به محیط زیست را به‌عنوان سرمایه نسل‌های آینده مورد تاکید قرار دادند. پسمانداری به‌عنوان یکی از مهم‌ترین حلقه‌های چرخه سوخت هسته‌ای ضامن سلامت و محیط‌زیست بوده و ایران در زمینه پسمانداری هسته‌ای از کشورهای پیشرو در منطقه است و همکاری‌های فنی گسترده‌ای در زمینه این دانش با موسسات نهادهای بین‌المللی دارد.