گروه خبر: نادر قاضی‌پور که در جلسه علنی دیروز مجلس شورای اسلامی سوالاتی را از علی طیب‌نیا، وزیر اقتصاد مطرح کرده بود پس از شنیدن پاسخ‌های وزیر این پاسخ‌ها را قانع‌کننده دانست. او با شرط نظارت بیشتر وزیر بر بازار سرمایه و بورس از پاسخ‌های طیب‌نیا قانع شد. گروه خبر: نادر قاضی‌پور که در جلسه علنی دیروز مجلس شورای اسلامی سوالاتی را از علی طیب‌نیا، وزیر اقتصاد مطرح کرده بود پس از شنیدن پاسخ‌های وزیر این پاسخ‌ها را قانع‌کننده دانست. او با شرط نظارت بیشتر وزیر بر بازار سرمایه و بورس از پاسخ‌های طیب‌نیا قانع شد.

به گزارش «ایسنا» وزیر اقتصاد در پاسخ به سوالات این نماینده مجلس گفت: در سوالات قاضی‌پور مطرح شده که چرا بانک‌ها در امر سرمایه‌گذاری مشارکت جدی ندارند. قاعدتا منظور آقای قاضی‌زاده بحث سرمایه‌گذاری به عنوان بنگاهداری نیست؛ زیرا همه ما معتقدیم که بانک‌ها نباید مستقیما در سرمایه‌گذاری مشارکت کنند. او با بیان اینکه اگر منظور، تامین مالی پروژه‌ها و طرح‌هاست در سال ۹۳، ۶۵ درصد کل تسهیلات اعطایی بانک‌ها به مسکن، ساختمان، کشاورزی، صنعت و معدن اختصاص یافته و اگر بخش حمل‌ونقل، بهداشت، درمان و آموزش را هم در نظر بگیریم عمده منابع نظام بانکی به تولید اختصاص یافته است، گفت: ۹۷ درصد منابع بانک‌ها صرف اعطای تسهیلات شده است. طیب‌نیا در بخش دیگری از اظهارات خود با بیان اینکه سیاست‌های پولی و مالی دولت با هدف برقراری ثبات و آرامش در بازارها و دستیابی به رشد اقتصادی پایدار تنظیم شده، تصریح کرد: یکی از مواردی که در کنترل تورم نقش اساسی ایفا می‌کند نظام تامین مالی کشور است که از چند جزء تشکیل شده و یکی از ارکان مهم آن بازار پولی و نظام بانکی است.

وزیر امور اقتصادی و دارایی با تاکید بر اینکه بازار سرمایه هنوز در جایگاه واقعی خود قرار نگرفته، خاطرنشان کرد: البته حجم معاملات در بازار سرمایه در سال‌های اخیر توسعه یافته و از ابزارهای نوین استفاده شده اما بازار سرمایه هنوز نتوانسته نقش شایسته‌ای در تامین مالی فعالیت‌های اقتصادی ایفا کند.

طیب‌نیا با تاکید بر اولویت اصلاح نظام مالی کشور، تصریح کرد: در سیاست‌گذاری‌ها اصل بر این است که در نظام مالی پیشرفته و کارآمد نقش نظام بانکی عمدتا تامین سرمایه در گردش بنگاه‌های اقتصادی و تامین مالی کوتاه مدت برای بنگاه‌های کوچک است و تامین مالی بلندمدت بنگاه‌های بزرگ باید به عهده بازار سرمایه گذاشته شود. بنابراین انتظار از بازار سرمایه این است که در فرآیند توسعه کشور نقش اساسی را در تامین مالی ایفا کند. وزیر امور اقتصادی و دارایی ادامه داد: داشتن بازار اولیه کارآمد در تامین مالی مستلزم این است که بازار ثانویه پررونق و پرنشاطی داشته باشیم. دولت نیز سیاست‌هایی تنظیم کرده که زمینه‌ساز برقراری ثبات و رونق در بازار سرمایه و ارتقای بازار اولیه باشد.

محمدحسن ابوترابی، نایب رئیس مجلس نیز از برگزاری جلسه‌ای غیرعلنی و یک یا چند جلسه مشترک بین وزیر اقتصاد، کمیسیون اقتصادی مجلس و مسوولان بازار سهام خبر داد و تاکید کرد: ان‌شاءالله آقای طیب‌نیا در یک جلسه غیرعلنی گزارش شفاف‌تری خدمت نمایندگان ارائه می‌کند و در جلسه مشترکی بین کمیسیون اقتصادی مجلس، وزیر اقتصاد و مسوولان بازار سهام این مسائل با دغدغه مشترک دنبال خواهد شد.