گروه خبر: زینب موسوی: حسن روحانی دیروز با ارسال نامه‌ای به مجلس شورای اسلامی، «فخرالدین احمدی‌دانش‌آشتیانی» را به‌عنوان «چهارمین» گزینه خود برای تصدی «وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، معرفی کرد؛ وزارتخانه‌ای که در دولت یازدهم «رکورددار» پیشنهاد بیشترین گزینه‌ها برای انتخاب وزیر بوده و علاوه‌بر این به دستاویزی برای مخالفان دولت روحانی بدل شده است. مجلس که پیش از این نیز با استیضاح «رضا فرجی‌دانا»، اولین وزیر دولت روحانی در وزارت علوم را از ماندن در این وزارتخانه بازداشت و به «محمود نیلی‌احمدآبادی» نیز که سومین گزینه رئیس‌جمهوری برای این وزارتخانه بود رای اعتماد نداد؛ عدم اعتمادی که می‌توان آن را ناشی از رویکرد برخی نمایندگان مجلس دانست که به فضاسازی‌ها علیه نیلی‌احمدآبادی دامن زد. به نظر می‌رسد این‌بار هم برخی نمایندگان رویکردی مشابه در پیش گرفته‌اند؛ دیروز نامه روحانی برای معرفی «احمدی‌دانش‌آشتیانی» در شرایطی در مجلس قرائت شد که نمایندگان از کلمه دو - دو به معنای مخالفت با وزیر پیشنهادی استفاده کردند. مخالفت برخی نمایندگان با چهارمین گزینه روحانی برای وزارت علوم، درحالی در اولین لحظات قرائت این نامه شکل گرفت که مجلسی‌ها هنوز بررسی‌ها را برای شناخت این گزینه روحانی آغاز نکرده بودند. این موضوعی است که برخی نمایندگان آن را سناریویی علیه وزیر پیشنهادی می‌دانند، براساس اظهارات برخی نمایندگان مجلس، پیامک‌های زیادی درباره «فخرالدین احمدی‌دانش‌آشتیانی» وزیر پیشنهادی علوم و منتسب کردن او به حوادث سال ۸۸، یک روز پیش از قرائت ‌نامه معرفی‌اش، به نمایندگان مجلس ارسال شده است که به گفته آنان در راستای تخریب وزیر پیشنهادی بوده است. حال این سوال مطرح است که آیا سناریو علیه نیلی در مجلس، این‌بار هم درباره دانش آشتیانی تکرار می‌شود ؟ محمدرضا تابش در این‌باره در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد»، ضمن تایید موضوع ارسال پیامک‌ها، گفت: «من این موضوع را که درباره نیلی‌احمدآبادی هم رخ داده بود به وزارت اطلاعات اطلاع دادم.» او تاکید کرد که باید ببینیم چگونه اطلاعات طبقه‌بندی شده در اختیار مخالفان دولت قرار می‌گیرد. به باور این نماینده مجلس، درون دولت تشکیلاتی وجود دارد که یا بقایای دولت قبل هستند یا خیلی دلبسته به دولت نیستند که این اطلاعات را در اختیار مخالفان قرار می‌دهند.

او همچنین بااشاره به پیامک‌های تخریبی علیه دانش آشتیانی، به «ایسنا» گفت: این پیامک‌ها با عنوان یک گروه دانشجویی به نمایندگان ارسال می‌شد. تابش، «دو- دو» برخی نمایندگان مبنی‌بر مخالفت با وزیر پیشنهادی علوم، هنگام قرائت نامه رئیس‌جمهوری را دور از شأن نمایندگی و موجب پایین آوردن وجاهت مجلس دانست.

در همین حال کمال‌الدین پیرموذن دیگر نماینده مجلس، با تاکید بر اینکه نباید موضوع حوادث سال ۸۸ به ملعبه تبدیل شود، گفت: با این روش‌ها نباید سرمایه‌های کشور را نادیده بگیریم.

او که درباره فضای مجلس درباره وزیر پیشنهادی علوم سخن می‌گفت، در گفت‌وگو با خبرنگاران از قصد برخی نمایندگان تندروی مجلس مبنی بر در اختیار گرفتن سه وزارتخانه علوم، آموزش و پرورش و فرهنگ و ارشاد اسلامی خبر داد.

واکنش به انتقاد زود هنگام نمایندگان

از سوی دیگر، اقدام برخی نمایندگان در بیان مخالفت خود با گزینه روحانی در اولین دقایق معرفی او به مجلس، علاوه بر نمایندگان حامی دولت، منتقدان دیگری نیز داشت؛ عبدالوحید فیاضی به این نوع از واکنش‌ نمایندگان نسبت به معرفی دانش آشتیانی انتقاد کرد. او در عین حال این واکنش‌ها را نشان‌دهنده آن دانست که برخی نمایندگان از همین ابتدا در مخالفت با وزیر پیشنهادی علوم حرکت می‌کنند.

در میان مخالفان چهارمین وزیر پیشنهادی علوم، زهره طبیب‌زاده، معرفی «دانش آشتیانی» را لج‌بازی با مجلس و مردم می‌داند. به گزارش خبرگزاری تسنیم این نماینده مجلس درحالی که دانش آشتیانی را فردی افراطی با تمام ویژگی‌‌های منفی فرجی‌دانا معرفی می‌کند، تاکید کرد: به او رای نمی‌دهیم چون با اعتدال سنخیت ندارد.

همه این مخالفت‌ها با وزیر پیشنهادی، در شرایطی مطرح شده است که محمدرضا صادق مشاور رسانه‌ای رئیس‌جمهور، معرفی دانش آشتیانی را براساس سیاست‌های دولت معرفی می‌کند و امیدوار است که مجلسی‌ها به این گزینه رای اعتماد دهند.

سه شنبه آینده؛ جلسه رای اعتماد

با این همه محمد دهقان، عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی از برگزاری جلسه رای اعتماد به «فخرالدین احمدی‌دانش‌آشتیانی» در سه‌شنبه آینده خبر داد.

او در این باره به «ایرنا» گفت: «براساس آیین‌نامه داخلی مجلس، وزیر پیشنهادی علوم تا زمان برگزاری جلسه رأی اعتماد فرصت دارد در کمیسیون‌های تخصصی مجلس حضور یابد و برنامه‌های خود را به نمایندگان ارائه کند.» پس از آنکه جعفر میلی‌منفرد به‌عنوان اولین گزینه این وزارت نتوانست رای اعتماد مجلسی‌ها را به دست آورد، حسن روحانی جعفر توفیقی را به‌عنوان سرپرست وزارت علوم برگزید؛ سرپرستی که روحانی در سخنی انتقادی به مخالفان گفت: «از یمین و یسار به ما فشار آمد که معرفیش نکن. گفتیم اهلا و سهلا.» از سوی دیگر رای اعتماد مجلسی‌ها به رضا فرجی‌دانا دیری نپایید. نمایندگان مجلس با استیضاح او، ماندن او در وزارت علوم را به صلاح ندانستند؛ موضوعی که به گمان برخی بی‌ارتباط با پرونده اعطای بورسیه‌های غیرقانونی نبوده است.

اهمیت این موضوع تا آنجا است که روحانی چندی پیش با انتقاد از برکناری فرجی‌دانا به موضوع بورسیه‌ها اشاره کرد و گفت: «ما ادرائک ما البورسیه.» با این همه، محمدعلی نجفی، سرپرستی وزارت علوم را با دستور رئیس‌جمهوری پذیرفت تا کلید این وزارتخانه را به وزیر بعدی بسپارد. او با رای عدم اعتماد مجلس به سومین وزیر پیشنهادی یعنی محمود نیلی احمدآبادی همچنان سرپرست این وزارتخانه است. حال همه منتظرند تا ببینندآیا مجلس به چهارمین گزینه برای وزارت علوم رای اعتماد می‌دهد یا آنکه این حکایت میان دولت و مجلس همچنان باقی خواهد ماند.

سوابق علمی و اجرایی وزیر پیشنهادی علوم

فخرالدین احمدی‌دانش‌آشتیانی، چهارمین وزیرعلوم پیشنهادی دولت یازدهم متولد ۱۳۳۴ آشتیان و دارای مدرک دکترای مهندسی زلزله است. او که هم‌اکنون دانشیار دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین است، در دو مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد از دانشگاه صنعتی امیرکبیر و در رشته مهندسی راه و ساختمان فارغ‌التحصیل شده است. دانش آشتیانی سپس دکترایش را از دانشگاه امپریال کالج انگلستان در رشته مهندسی زلزله اخذ کرده است.

سوابق اجرایی:

حضور در دفتر فنی سپاه پاسداران از سال ۵۹ تا ۶۴ به‌عنوان مهندس محاسب و مسوول بخش سازه به‌صورت نیمه وقت و مامور به وزارت آموزش و پرورش/ مدیرکل طرح‌های عمرانی وزارت فرهنگ و آموزش عالی از سال ۶۴ تا ۶۸ / معاون امور جنگ وزارت فرهنگ و آموزش عالی از سال ۶۶ تا ۶۸/ معاون امور عمرانی و دفاعی وزارت فرهنگ و آموزش عالی از سال ۶۸ تا ۷۲/ معاون اداری و پشتیبانی وزارت فرهنگ و آموزش عالی از سال ۷۶ تا ۸۰/ معاون طرح و توسعه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و قائم مقام وزیر از سال ۸۰ تا ۸۲/ عضو شورای گسترش آموزش عالی از سال ۷۶ تا ۸۲/ عضو شورای تدوین برنامه پنجساله چهارم علم و فناوری آموزش عالی در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری/ عضو شورای برنامه‌ریزی سازمان سنجش آموزش کشور از سال ۷۶ تا ۸۲/ رئیس مجتمع آموزشی مفید و...

سوابق علمی و پژوهشی:

دانشیار دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی دانشکده مهندسی عمران/ عضو هیات امنای دانشگاه‌های خواجه نصیرالدین طوسی و تربیت مدرس/ ریاست کمیسیون هیات امنای دانشگاه‌های تربیت مدرس، هنر تهران، صنعتی اصفهان، اصفهان، هنر اصفهان، شهید چمران اهواز/ مدیر گروه زلزله دانشکده مهندسی عمران دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی از سال ۸۳ تا ۸۷/ عضو کمیته منتخب بررسی صلاحیت علمی اعضای هیات علمی دانشکده مهندسی عمران از سال ۸۳ تاکنون/ تدریس در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا، انجام پروژه‌های مختلف، بیش از ۱۱ پایان‌نامه کارشناسی ارشد و دکترا، چاپ بیش از ۳۱ مقاله علمی، پژوهشی در مجلات داخلی و خارجی و کنفرانس‌های بین‌المللی و...