مخالفت نجفی با استعفای میلی‌منفرد و سمنانیان

گروه خبر: بر اساس آنچه از فضای مجلس به گوش می‌رسد، نامه استعفای دو معاون وزارت علوم، تحقیقات و فناوری هم نتوانسته تاکنون رای مثبت نمایندگان را در سبد «فخرالدین احمدی دانش‌آشتیانی» قرار دهد و گمانه‌زنی‌ها همچنان از مخالفت‌ها با چهارمین گزینه دولت برای وزارت علوم حکایت دارد. از سوی دیگر اگرچه جعفر میلی‌منفرد و سعید سمنانیان، دو معاون وزارت علوم که به همراه جعفر توفیقی در زمان وزارت رضا فرجی‌دانا، به‌عنوان معاونان او در این وزارتخانه انتخاب شده بودند، استعفای خود را برای کسب نظر مثبت مجلسی‌ها و نیز هموار کردن مسیر کسب رای اعتماد برای «‌دانش‌آشتیانی» نوشته بودند، اما این بار محمدعلی نجفی سرپرست وزارت علوم، با این استعفا مخالفت کرد. او در گفت‌وگو با «ایرنا» گفت: «با استعفای هیچ یک از مدیران ستادی وزارت علوم موافقت نکرده‌ام.»

درباره مخالفت نجفی با استعفای این دو، به نظر می‌رسد فضای مجلس بی‌اثر نبود؛ دور از ذهن نیست که تغییر نیافتن فضای مجلس درباره رای اعتماد به دانش‌آشتیانی، یکی از دلایل سرپرست وزارت علوم برای مخالفت با این استعفا باشد.

محمدرضا تابش، نماینده اصلاح‌طلب مجلس نیز درباره ادامه مخالفت‌ها با وزیر پیشنهادی، به «دنیای اقتصاد» گفت که تصمیم راجع به دانش‌آشتیانی پیش از معرفی او به مجلس گرفته شده بود؛ شاهد این ماجرا زمان قرائت نامه معرفی او به مجلس است که مخالفت‌ها به‌رغم ناشناخته بودن دانش‌آشتیانی، به صورتی آشکار بیان شد. او با اشاره به پیامک‌های گسترده علیه این گزینه دولت، از سازماندهی مفصل برخی گروه‌های مخالف با دانش‌آشتیانی برای جلسه رای اعتماد خبر داد.

فعالیت دولت برای تفاهم با مجلس

با وجود مخالفت‌ها با دانش‌آشتیانی در مجلس، این بار اما دولت فعال تر از پیش ظاهر شده است؛ پس از آنکه مجید انصاری از فعالیت گسترده دولت برای شناساندن چهارمین گزینه وزارت علوم سخن گفت، وزیر پیشنهادی به برگزاری جلسات مختلف با مجلسی‌ها مبادرت کرد. دراین باره سخنگوی فراکسیون رهروان ولایت مجلس که به فراکسیون اکثریت نیز شهرت دارد، از حضور فخرالدین احمدی دانش‌آشتیانی و سعدالله نصیری قیداری معاون پارلمانی این وزارتخانه در جلسه صبح دیروز شورای مرکزی فراکسیون رهروان ولایت مجلس خبر داد. او تصمیم و نظر نهایی اعضای شورای مرکزی این فراکسیون را درمورد وزیر پیشنهادی علوم به جلسه آتی که روز سه‌شنبه (فردا) پیش از جلسه رای اعتماد برگزار می‌شود، موکول کرد. از سوی دیگر کمال‌الدین پیرموذن عضو دیگر این فراکسیون به جلسه مشترک دیروز «محمدرضا باهنر» نایب رئیس مجلس و «محمدعلی نجفی» سرپرست وزارت علوم درباره «فخرالدین احمدی دانش‌آشتیانی» چهارمین وزیر پیشنهادی علوم که برای شناخت بیشتر نمایندگان با دانش‌آشتیانی انجام شد اشاره کرد؛ این دیدارها که حالا به سطح سرپرست وزارتخانه ارتقا یافته و با حضور او انجام می‌شود، از همت دولت برای رفع ابهام‌هایی که نمایندگان درباره دانش‌آشتیانی از آن سخن می‌گویند حکایت دارد.

این نماینده مجلس همچنین به نظر فراکسیون دانشگاهیان مجلس درباره وزیر پیشنهادی اشاره و تاکید کرد: «نظر اکثریت اعضای این فراکسیون نسبت به فخرالدین احمدی دانش‌آشتیانی مثبت است.» به گفته پیرموذن برنامه‌های دانش‌آشتیانی برای وزارت علوم، تحقیقات و فناوری کاملا علمی و غیرسیاسی است.

دانش‌آشتیانی: عضو مشارکت نیستم

در همین حال روز گذشته امضای نامه در مجلس ششم، معاونت وزارت علوم در زمان معین، عضویت در ستادهای انتخاباتی در سال ۸۸ و عضویت در حزب مشارکت مهم‌ترین محور سوالات نمایندگان را در جلسه وزیر پیشنهادی علوم را تشکیل می‌داد. این سوال‌ها دیروز در دیدار با اعضای فراکسیون رهروان نیز مطرح شد. اسماعیل جلیلی نماینده مجلس نیز دیروز با بیان اینکه سوالی درخصوص نامه‌ای مطرح بود که در حمایت از تحصن مجلس ششم امضا شد، گفت: «دانش‌آشتیانی اعلام کرد که این نامه را امضا نکرده و در آن زمان از وزارت علوم جدا شده بوده است.»

این نماینده مجلس با اشاره به سوال نمایندگان از وزیر پیشنهادی علوم درخصوص شایعاتی که در مورد اختلاف وی با بسیج وجود دارد، به نقل از دانش‌آشتیانی گفت که این شایعات بی‌اساس است و در زمان وی، طرح ۴۰ درصد سهمیه رزمندگان، ۶ماه اعزام به جبهه و سربازی مطرح شده است.

جلیلی به اظهارات وزیر پیشنهادی علوم درباره عضویتش در حزب مشارکت اشاره و به نقل از او گفت: عضویت در این حزب به‌عنوان ابزاری برای حضور در فعالیت‌های دولت بوده و در ابتدای دولت به این حزب پیوسته است و در ادامه با مشاهده تندروی‌ها، از حضور در جلسات حزب خودداری کرده و کم‌کم جدا شده است.»

به گفته جلیلی، دانش‌آشتیانی اعلام کرده است که سال ۸۸ عضو هیچ ستاد انتخاباتی در هیچ جای کشور نبوده است.

تاکید وزیر دادگستری بر نظر مراجع رسمی درباره حوادث ۸۸

نمایندگان در شرایطی از موضوع ارتباط با حوادث سال ۸۸ به‌عنوان نقطه ضعف برای دانش‌آشتیانی سخن می‌گویند که این موضوع بارها از سوی دولتی‌ها رد شده است؛ معاون پارلمانی روحانی نیز سه روز پیش اعلام کرده بود که وزیر پیشنهادی هیچ حاشیه‌ای ندارد. اگرچه این موضوع پیش از این نیز از سوی دانش‌آشتیانی رد شده بود اما نمایندگان همچنان بر این نظر خود اصرار دارند. اظهارنظر نمایندگان مجلس درباره حوادث سال ۸۸ در حالی مطرح است که مصطفی‌پورمحمدی وزیر دادگستری در گفت‌وگو با خبرگزاری «تسنیم» اعلام کرده است: «فقط مراجع رسمی می‌توانند اعلام کنند افراد در حوادث سال ۸۸ حضور داشته‌اند یا خیر.»

سرپرستی وزارت علوم نیازمند حکم حکومتی

در حالی که مخالفان دانش‌آشتیانی همچنان بر مخالفت خود اصرار دارند، برخی رسانه‌ها، محتوای اخبار خود را به سمت و سوی پس از جلسه رای اعتماد معطوف کرده‌اند؛ آنان بر این موضوع تاکید دارند که اگر مجلس به دانش‌آشتیانی به‌عنوان چهارمین وزیر پیشنهادی اعتماد نکند، سرنوشت این وزارتخانه چه خواهد شد. موضوع سرپرستی رئیس‌جمهور نیز در این میان مطرح است. بهروز نعمتی، سخنگوی هیات رئیسه مجلس در این‌باره به خبرگزاری «میزان» گفت که اگر وزیر پیشنهادی علوم نتواند از مجلس رای اعتماد بگیرد، سرپرستی رئیس‌جمهور بر این وزارت نیازمند حکم حکومتی است.

به گفته او سرپرستی رئیس‌جمهور در وزارت علوم که دارای پتانسیل‌های پژوهشی و علمی بسیاری است و باید به نحو کارشناسی شده‌ای مدیریت شود، مشکلاتی ایجاد خواهد کرد.

پیش‌تر عباسعلی کدخدایی مشاور عالی دبیر شورای نگهبان در امور حقوقی و سیاسی در گفت‌وگویی با میزان اعلام کرده بود که طبق تفسیر شورای نگهبان از قانون رئیس‎جمهور نمی‎تواند سرپرستی یک وزارتخانه را برعهده بگیرد.

بر اساس آنچه کدخدایی از اصل ۱۳۵ قانون اساسی توضیح داده است، این اصل می‌گوید: «وزرا تا زمانی‏ که‏ عزل‏ نشده‏‌اند یا بر اثر استیضاح‏ یا درخواست‏ رای‏ اعتماد، مجلس‏ به‏ آنها رای‏ عدم‏ اعتماد نداده‏ است‏ در سمت‏ خود باقی‏ می‌مانند. استعفای‏ هیات‏ وزیران‏ یا هر یک‏ از آنان‏ به‏ رئیس‌جمهور تسلیم‏ می‌شود و هیات‏ وزیران‏ تا تعیین‏ دولت‏ جدید به‏ وظایف‏ خود ادامه‏ خواهند داد. رئیس‌جمهور می‌تواند برای‏ وزارتخانه‏‌هایی که‏ وزیر ندارند حداکثر برای‏ مدت‏ ۳ ماه‏ سرپرست‏ تعیین‏ کند.»

به گفته او در صورتی که روند انتخاب وزیر پیشنهادی در مجلس شورای اسلامی بعد از انتخاب سرپرست پس از پایان مهلت سه ماهه از سوی نمایندگان مجلس شورای اسلامی صورت نگیرد، رئیس‌جمهور طبق قانون باید گزینه‎ای دیگر را برای وزارتخانه معرفی کند.

حضور رئیس‌جمهور در مجلس برای دفاع از وزیر پیشنهادی

براساس اخبار، حسن روحانی، رئیس‌جمهوری، روز سه‌شنبه برای دفاع از فخرالدین احمدی دانش‌آشتیانی وزیر پیشنهادی علوم در مجلس شورای اسلامی حضور پیدا می‌کند. این خبر را «ایسنا» به نقل از محمدرضا خباز، معاون امور تقنینی معاونت پارلمانی رئیس‌جمهوری منتشر کرده است. او بر این باور است که شرایط وزیر پیشنهادی در مجلس لحظه به لحظه بهتر می‌شود. خباز با اشاره به اینکه دانش‌آشتیانی در تعامل با نمایندگان مجلس جلسات متعددی با گروه‌ها و فراکسیون‌های مختلف و افراد موثر در مجلس داشته‌اند، خاطرنشان کرد: وی در دفاع از اتهامات نادرست مطرح شده، در مجلس تلاش‌های لازم را برای دفاع از خود انجام می‌دهد و امیدواریم این تلاش‌ها بی‌نتیجه نماند.