ایلنا: علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی« المیادین» می‎گوید تعدادی از کشورهای عربی در نامه‌هایی جداگانه ضمن اذعان به اشتباه بودن سیاست‌هایشان در قبال ایران بر عزم خود برای بهبود روابط با تهران تاکید کرده‌اند. شمخانی ادامه داد: «من از تعدادی از کشورهای عربی نامه‌هایی دریافت کردم که در آن نوشته بودند می‌خواهند روابط‌شان را با ایران بهبود بخشند و سیاست‌های آنها در گذشته اشتباه بوده است. البته اکنون از این کشورها نام نمی‌برم ولی در پاسخ آنها گفتم هر چند شما در اذعان به این اشتباه تاخیر دارید اما این سخن شما خوب است.» دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران ادامه داد: داعش با قصد تصرف بغداد و اربیل به عراق حمله کرد ولی ملت عراق این مساله را درک کرد و ایران مانع از سقوط بغداد و اربیل شد.

شمخانی: توافق به‌سرعت قابل حصول است

در همین حال روز گذشته «منگ جیان چو» عضو دفتر سیاسی کمیته مرکزی حزب کمونیست چین با علی شمخانی، نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی دیدار و گفت‌وگو کرد.

به گزارش «ایسنا»، علی شمخانی در این دیدار با اشاره به همکاری‌های گسترده میان دو کشور در زمینه‌های اقتصادی، سیاسی و نظامی تاکید کرد منافع و دیدگاه‌های مشترک میان دو طرف عرصه‌ای گسترده برای ارتقای سطح روابط و مقابله با چالش‌های منطقه‌ای و بین‌المللی به‌ویژه در حوزه مبارزه با تروریسم، فراهم آورده است.

او با تاکید بر پرچمداری جمهوری اسلامی ایران در مبارزه همه‌جانبه با تروریسم، تشکیل ائتلاف به اصطلاح مبارزه با داعش را دارای اهداف مشکوک و غیرشفاف توصیف کرد و افزود: اهداف سیاسی، اقتصادی و امنیتی کشورهای عضو ائتلاف با شعار مبارزه با تروریسم در تضاد است.

شمخانی جمهوری اسلامی ایران را پایبند به مذاکرات هسته‌ای و پیمان منع اشاعه دانست و افزود: تمام فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای ایران از ابتدا تاکنون بر اساس نیازهای واقعی و تحت نظر بازرسان آژانس صورت گرفته است.

وی افزود: ایران با حسن نیت کامل و در چارچوب برنامه اقدام مشترک به همه تعهدات خود عمل کرده و در صورتی که طرف مقابل رویکرد منطقی، غیرسیاسی و مبتنی بر واقعیت‌ها داشته باشد، دستیابی به توافق در مذاکرات هسته‌ای به سرعت قابل حصول خواهد بود.

دبیر شورای عالی امنیت ملی خاطرنشان کرد: لغو تمامی تحریم‌های ظالمانه و برخورداری از مجموع حقوق قانونی در چارچوب ان‌پی‌تی باید در هر توافقی لحاظ شود و در این زمینه اختلافات داخلی کشورها و زیاده‌خواهی‌ها تاثیری بر اراده تیم مذاکره‌کننده ایران نخواهد داشت.