رضا نجفی، نماینده دائم ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی عصر روز پنج‌شنبه درباره فعالیت‌ها و برنامه هسته‌ای ایران و نیز همکار‌ی‌ها میان ایران و آژانس در آخرین نشست فصلی شورای حکام در سال ۲۰۱۴ سخنرانی کرد. به گزارش «ایسنا»، نجفی ضمن بیان آنکه تعداد معدودی از کشورهای عضو، اطلاعات نادرست و ساختگی به همراه اسنادی جعلی و پراشتباه را که هیچ ارتباطی به ایران پیدا نمی‌کند به آژانس ارائه داده‌اند، گفت: «در خلال نشست‌های فنی برگزار شده با آژانس شواهدی دال بر اثبات این موضوع ارائه کرده‌ایم.» نماینده دائم ایران در آژانس در ادامه تاکید کرد: «درجهت اثبات موضوع برای کشورهای عضو همچنین مایلیم آمادگی خود را برای اجازه دسترسی مدیریت شده آژانس، استثنائا و به صورتی داوطلبانه، به یکی از سایت‌های مورد ادعا در «منطقه مریوان» مجددا اعلام نماییم.» به گفته نجفی، آژانس در گزارش مورخ نوامبر ۲۰۱۱ خود ادعا کرد که «اطلاعات بیشتر ارائه شده از سوی همان کشور عضو به آژانس نشان می‌دهد که آزمایش‌های انفجاری قوی در سطح وسیع توسط ایران در منطقه مریوان صورت گرفته است.» این دیپلمات ایرانی ادامه داد: «منطقه مریوان همان گونه که به آژانس نشان داده‌ایم بیش از ۲۰۰۰ کیلومتر مربع وسعت دارد. چنین آزمایش‌های ادعایی در صورتی که سایت مورد نظر مورد بازدید قرار گیرد، به‌راحتی قابل شناسایی است. مطمئن هستیم که این‌گونه ادعاها همچون سایر ادعاهای مطروحه جعلی، بی‌اساس و ساختگی‌اند. از این‌رو «همان به اصطلاح کشور عضو» که اطلاعات گمراه‌کننده دیگری به آژانس داده یا باید مختصات سایت ادعایی را به آژانس ارائه دهد تا آژانس قادر باشد ادعایش را راستی آزمایی کند یا اینکه واقعیت مطلب را گفته و اعتراف کند که اطلاعات جعلی به آژانس داده و کشورهای عضو را گمراه ساخته است.» این در شرایطی است که به گزارش خبرگزاری فارس، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در واکنش به طرح ایران برای دادن دسترسی به سایت مریوان، اعلام کرد اجرای این طرح آن‌طور که تهران می‌گوید «ساده» نیست. از سوی دیگر رضا نجفی، سفیر و نماینده دائم ایران در آژانس بین‌المللی اتمی در گفت‌وگو با «ایرنا» با بیان اینکه آژانس برای مطالب ادعایی سند موثقی ارائه نکرده است، از این نهاد بین‌المللی خواست برای مطالب ادعایی سند موثق ارائه کند. سفیر ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی افزود: «ما قبلا درباره موارد ادعایی پاسخ داده‌ایم و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هیچ سند موثقی ارائه نکرده است تا بر اساس آن بحث و روشنگری کنیم.»

بیانیه جنبش عدم تعهد در مورد موضوع هسته‎ای ایران

از سوی دیگر جنبش عدم تعهد با صدور بیانیه‌ای دیپلماسی و گفت‌وگو را تنها راه برای حل بلندمدت موضوع هسته‌ای ایران خواند. در این بیانیه ذکر شده است که جنبش عدم تعهد تاکید دارد آژانس باید به کار خود برای حل موضوع هسته‌ای ایران در چارچوب اختیاراتش ذیل اساسنامه آژانس ادامه دهد. همچنین در ادامه بیانیه که از سوی نجفی قرائت شد، عنوان شده است عدم تعهد تاکید می‌کند دیپلماسی و گفت‌وگو ازطریق صلح‌آمیز و همچنین مذاکرات محتوایی بدون پیش‌شرط بین طرف‌های ذی‌ربط باید به‌عنوان تنها روش‌هایی که ازطریق آنها یک راه‌حل فراگیر و پایدار برای موضوع هسته‌ای ایران قابل دستیابی است، باقی بماند.

صالحی: هیچ بازرسی ویژه‌ای را نمی‌پذیریم

از سوی دیگر رئیس سازمان انرژی اتمی تاکید کرد که ایران هیچ نوع بازرسی ویژه‌ای را از سایت‌های هسته‌ای‌ نمی‌پذیرد. به گزارش «ایسنا»، علی‌اکبر صالحی در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دو سیما با بیان اینکه ایران ان‌پی‌تی و قرارداد پادمان را امضا کرده است، دو سال و نیم پروتکل الحاقی را اجرا کرده و بازرسان آژانس بیش از هفت هزار ساعت بازدید داشته‏‎اند و دوربین‎های آنها فعال است، گفت: «با توجه به این موضوع ما هیچ نوع بازرسی ویژه‎ای را از سایت‎های هسته‌ای‌مان نمی‌پذیریم و قبول نمی‎کنیم کشور ویژه‎ای در این زمینه باشیم.» او درباره قرارداد هسته‌ای اخیر ایران و روسیه با پرداختن به این موضوع که مجلس شورای اسلامی تاکید کرده که باید ۲۰ هزار مگاوات برق هسته‌ای داشته باشیم، گفت: «از سال گذشته با روسیه درباره احداث واحدهای جدید نیروگاهی گفت‌وگوهای سختی داشتیم.» رئیس سازمان انرژی اتمی با تاکید بر اینکه امضای قرارداد اخیر با روس‎ها موضع ایران را در گفت‌وگو با ۱ + ۵ قوی‌تر می‎کند، افزود: «نیاز عملی ما کاملا روشن است و در هشت سال آینده باید سوخت دو نیروگاه را تامین کنیم.»