اشتون در مذاکرات می‌ماند

کاترین اشتون، دیپلمات بریتانیایی، با وجود آنکه مقام خود به‌عنوان نماینده ارشد اتحادیه اروپا در امور سیاست خارجی را واگذار کرده است، نقش کلیدی مشاور ویژه نماینده جدید اتحادیه اروپا و هماهنگ‌‌کننده گفت‌وگوهای هسته‎ای با تهران را همچنان بر عهده خواهد داشت. فدریکا موگرینی، مسوول جدید سیاست خارجی اتحادیه اروپا از اشتون خواسته است تا فعالیت خود را به‌عنوان مشاور او در مذاکره‌های هسته‌ای ایران ادامه دهد. به گزارش «ایرنا» به نقل از خبرگزاری رویترز، در بیانیه‌ای که روز جمعه از سوی اتحادیه اروپا منتشر شد، آمده است که برای تضمین ادامه این مذاکرات که نیازمند تلاش‌های طولانی است، کاترین اشتون به تسهیل مذاکرات کمک خواهد کرد. در همین حال قرار شده از این پس در نشست وزرای خارجه ایران و کشورهای ۱+۵، موگرینی حضور داشته باشد. پیش از این اشتون مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و معاون اول رئیس کمیسیون اروپا بود تا اینکه در ۳۰ اوت، ۸ شهریور امسال، رهبران کشورهای اروپایی موگرینی را به این سمت انتخاب کردند. با این حال در ماه‌های پس از این انتصاب هم کاترین اشتون همچنان به‌عنوان هماهنگ‌‌کننده کشورهای ۱+۵ در مذاکره با ایران حضور داشت. اتحادیه اروپا روز ۵ دسامبر، ۱۴ آذر، اعلام کرد با توجه به تمدید ضرب‌الاجل مذاکرات هسته‌ای ایران و ۶ قدرت جهانی و «برای اطمینان از حفظ پیوستگی این مذاکرات که به توجه تمام‌وقت نیاز دارد»، خانم اشتون این مذاکرات را هماهنگ می‌کند و در این باره به مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گزارش می‌دهد.

اوباما: توافق نکردن بهتر از توافق بد است

از دیگر سو، باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا روز جمعه با ملک عبدالله پادشاه اردن در کاخ سفید دیدار و دو طرف راجع به مذاکرات هسته‎ای ایران و دیگر مسائل خاورمیانه گفت‌وگو کردند. به گزارش خبرگزاری رویترز، رئیس‌جمهور آمریکا پس از پایان این نشست با حضور در جمع خبرنگاران به صحبت در مورد محتوای گفت‌وگوها پرداخت. او با بیان اینکه با ملک عبدالله دوم در رابطه با برنامه هسته‌ای ایران و مذاکرات با این کشور گفت‌وگو کرده، بار دیگر توپ را به زمین ایران انداخت و گفت هنوز نمی‌داند که آیا ایران از این فرصت استفاده می‌کند یا نه. به گزارش خبرگزاری فارس، اوباما همچنین بار دیگر جمله نخست وزیر رژیم صهیونیستی را تکرار کرده و گفت: «من عدم توافق را به یک توافق بد ترجیح می‎دهم.»

دفاع هیلاری از تصمیم اوباما

تمدید هفت ماهه گفت‌وگوهای هسته‎ای میان ایران و ۶ قدرت جهانی موافقان و مخالفان بسیاری داشت که نمایندگان جمهوری‌خواه کنگره از جمله مخالفان اصلی آن هستند و برخی از سیاستمداران دموکرات همواره به دفاع از آن برخاسته‎اند. در این رابطه، هیلاری کلینتون، وزیر پیشین امور خارجه آمریکا جمعه شب در سخنرانی‌اش در یک کنفرانس که به میزبانی اندیشکده بروکینگز برگزار شده بود از تصمیم باراک اوباما، برای تمدید مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ دفاع کرد و گفت: «حاصل نشدن یک توافق بهتر از یک توافق بد است.» او همچنین اتخاذ یک رویکرد سخت در مذاکرات را خواستار شد.

هاموند: نمی‌توان ایران را نادیده گرفت

همچنین وزیر امورخارجه بریتانیا با اشاره به روند مذاکرات هسته‎ای با ایران تاکید کرد که راهی جز گفت‌وگو با ایران نداریم. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رادیو دولتی آلمان، فیلیپ هاموند وزیر امور خارجه بریتانیا که در نشست امنیتی منامه حضور داشت، گفت: همسایگان ایران باید اطمینان داشته باشند که گروه ۱+۵ در روند این مذاکرات به چارچوب خود پایبند بوده و هست. او با مهم خواندن نقش ایران در منطقه ادامه داد: «ایران کشور بزرگی است که نمی‎توان نقش آن را در منطقه نفی کرد.»

فرصت همکاری

باوجودی‌ که قرار است کاترین اشتون تا پایان مذاکرات ایران با ۱+۵ در سمت خود به‌عنوان مشاور ویژه اتحادیه اروپا در رابطه با مذاکرات هسته‎ای باقی بماند، اما در میان دیگر مذاکره‌کنندگان طرف غربی شاهد برخی تغییرات هستیم. از جمله می‎توان به ریچارد نفیو، مدیر تحریم‌های ایران اشاره کرد که به گزارش المانیتور به زودی تیم مذاکره‌‌کننده آمریکا را ترک خواهد کرد. رابرت آینهورن، مشاور سابق وزارت امور خارجه‌ آمریکا با تایید برخی تغییرات صورت گرفته در تیم مذاکره‌کننده طرف غربی می‌گوید: «از نظر من رئیس‌جمهور و وزیر امور خارجه تصمیم‌گیرندگان واشنگتن هستند و در تهران نیز این رهبر ایران است که تصمیم‌گیرنده‌ نهایی است.» همچنین مشاور سابق وزارت امور خارجه‌ آمریکا تاکید کرد حصول یک توافق هسته‌ای میان ایران و گروه ۱+۵ می‌تواند فرصت همکاری‌های بیشتر میان تهران و واشنگتن را ایجاد کند. به گزارش «ایسنا» رابرت آینهورن در گفت‌وگو با شبکه‌ خبری راشا تودی درباره‌ اظهارات اخیر سناتورهای جمهوری‌خواه آمریکا برای اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران در مدت زمان پس از تمدید مذاکرات هسته‌ای گفت: «دولت باراک اوباما به وضوح مشخص کرده است که با تحریم‌های جدید مخالفت خواهد کرد. دولت بر این باور است که تحریم‌های جدید غیرضروری است چون ایران در حال حاضر نیز به دلیل تحریم‌های قبلی تحت فشار است.» آینهورن افزود: «دولت همچنین معتقد است که اگر کنگره تحریم جدیدی صادر کند این اقدام می‌تواند بر روند مذاکرات تاثیر منفی بگذارد و برخی از همپیمانان ما در این مذاکرات با آن مخالفت خواهند کرد.» جاش ارنست، سخنگوی کاخ سفید نیز می‏گوید اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران در حالی که مذاکرات هسته‌ای سازنده در جریان است، کاری غیرعاقلانه است.

تداوم بازرسی‎‏ها همچون گذشته

همزمان سخنگوی سازمان انرژی اتمی اعلام کرد که میزان و نوع بازرسی‎ها از فعالیت‌های هسته‌‌ای ایران در طول دوره هفت ماهه تمدید مذاکرات، طبق روند معمول ادامه دارد. بهروز کمالوندی در گفت‌وگو با «ایرنا» تاکید کرد: «بحث تحقیق و توسعه غنی‌سازی و نیروگاه‎های هسته‌ای به روال سابق و به‌طور طبیعی دنبال خواهد شد و با هیچ محدودیتی در این زمینه مواجه نیستیم.» کمالوندی همچنین ادعای برخی رسانه‎های خارجی درباره افزایش میزان تبدیل اورانیوم غنی شده به صفحه سوخت رآکتور تهران را در دوره تمدید مذاکرات هسته‌ای تکذیب کرد و گفت: «روند تولید صفحه سوخت بدون تغییر ادامه می‎یابد.» پیش از این، یک منبع نزدیک به تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای نیز گفته بود میزان و نوع بازرسی‎ها از فعالیت‎های هسته‎ای ایران روند معمول خود را دارد و همچون گذشته ادامه می‎یابد.