دنیای اقتصاد: چهل و پنجمین نشست شورای گفت‌و‌گوی دولت و بخش خصوصی در اتاق بازرگانی ایران دیروز در حالی برگزار شد که رسیدگی به مشکلات صنعتی و کشاورزی استان البرز در دستور کار حاضرین قرار گرفت. همچنین پیشنهاد تشکیل صندوق برای تامین مالی صنعت خوراک دام و طیور مطرح و تصویب شد و به نهاد مربوطه ارجاع می‌شود. در حاشیه این نشست وزیر اقتصاد در مورد قیمت نفت در بودجه گفت: دولت خود را برای تمام گزینه‌های ممکن آماده می‌کند. پیش‌بینی دقیق قیمت نفت برای سال آینده امکان‌پذیر نیست. میانگین قیمت نفتی که نهادهای معتبر جهانی پیش‌بینی کرده‌اند حدود ۶۵ دلار است. اگر نفت به ۴۰ دلار تنزل یابد نسبت به لایحه ۲۰-۲۵ هزار میلیارد از درآمد دولت کاسته می‌شود. اگر نفت به ۲۵ دلار برسد بازهم بودجه را به نحو مناسب اداره خواهیم کرد.

علی طیب‌نیا ادامه داد: عملکرد امسال تا انتهای سال بیش از ۳۰ هزار میلیارد تومان تفاوت دارد و این هیچ خللی در امور ما ایجاد نکرد؛ تا امروز ۲۳ هزار میلیارد تومان بودجه عمرانی پرداخت کردیم و ۱۱ هزار میلیارد تومان هم سال قبل در روزهای پایانی دادیم مجموعا ۳۳ هزار میلیارد تومان در هزینه‌های عمرانی عملکرد داشتیم.

وی درخصوص مصوبه هیات وزیران برای عیدی کارمندان دولت تصریح کرد: تا جایی که می‌دانم هنوز تصمیمی برای عیدی نگرفته‌ایم.

وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه تورم پایان سال بین ۱۵ تا ۱۶ درصد خواهد شد، گفت: نرخ رشد در ۶ ماهه اول ۴ درصد مثبت ثبت شد.

طیب‌نیا درخصوص حذف یارانه ثروتمندان نیز گفت: می‌توانیم افراد پردرآمد را شناسایی کنیم؛ ولی هر چقدر حوزه شناسایی ما بالاتر می‌رود میزان خطای ما بیشتر می‌شود. خطای نوع اول و دوم در شناسایی بالا است. در زمانی که پرداخت یارانه صورت گرفت باید در ابتدا به‌صورت هدفمند شناسایی انجام می‌شد، ولی متاسفانه انجام نشد. امسال با افزایش قیمت حامل‌های انرژی درآمدهای حاصل به‌صورت هدفمند توزیع شد.

وی با بیان اینکه دولت بنا ندارد سال بعد مالیات را افزایش دهد، گفت: الان به صلاح نیست که فشار به تولید را از طریق مالیات افزایش دهیم، اما پایه‌های مالیاتی را گسترش خواهیم داد تا بدون اینکه نرخ مالیات را بالا ببریم به درآمد مالیاتی بالاتری برسیم. خواهش من از نمایندگان مجلس هم این است که مالیات را افزایش ندهند. مالیات بر ارزش افزوده بر اساس قانون برنامه پنجم یک واحد درصد افزایش می‌یابد؛ طبق قانون برنامه مالیات بر ارزش افزوده برای سال بعد یک درصد افزایش می‌یابد.