واکنش سخنگوی دولت به انتقاد از عملکرد وزیر امور خارجه

گروه خبر: با اوج گرفتن انتقاد برخی اصولگرایان از دولت و به‌خصوص وزیر امور خارجه به‌خاطر سفر اخیرش به فرانسه از یکسو و پیاده‌روی محمدجواد ظریف با جان کری وزیر امور خارجه آمریکا در خیابان‌های ژنو، سخنگوی دولت به این انتقادها پاسخ داد. محمدباقر نوبخت روز گذشته در واکنش به برخی موضع‌گیری‌ها در قبال سفر ظریف به فرانسه که همزمان با ماجراهای نشریه شارلی‌ابدو و اهانت به پیغمبر اسلام (ص) صورت گرفته بود، از رویکرد وزیر امور خارجه در سفرش به پاریس دفاع کرد. او با بیان اینکه ظریف در دیدار با وزیر خارجه فرانسه انتقاد خود را از این وضعیت اعلام کرده است، گفت: برخی چون می‌بینند مذاکرات به خوبی پیش می‌رود و با قاطعیت ادامه دارد، به این نوع رویکردها روی می‌آورند که البته این اقدامات جایی در بین مردم ندارد. محمدباقر نوبخت در ادامه نشست خبری دیروز خود با خبرنگاران همچنین به آن دسته از افرادی که این روزها از پیاده‌روی دیپلماتیک محمد جواد ظریف با جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا در حاشیه مذاکرات هسته‌ای در ژنو انتقاد می‌کنند، گفت: باید از تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای که با منطق و قاطعیت در مذاکرات از حقوق مردم دفاع می‌کنند، تشکر کرد. او همچنین افزود: خیلی سخیف است اگر قدم زدن ظریف با کری را دیپلماسی ضعیف بدانیم.

درخواست اخراج سفیر فرانسه احساسی است

نوبخت درباره واکنش دولت به توهین نشریه فرانسوی نیز گفت: آنچه در پاریس پیش آمد، اقدام تروریستی گروهک داعش و القاعده را ضداسلامی می‌دانیم که هزینه‌هایی برای مسلمانان ایجاد کرد.

به گزارش «ایرنا»، سخنگوی دولت در عین حال اظهار کرد: عده‌ای هم به بهانه آزادی‌بیان به مسلمانان توهین کردند که آن را تقبیح می‌کنیم.

نوبخت تصریح کرد: درخواست اخراج سفیر فرانسه احساسی است. هر کس می‌تواند نظر خود را داشته باشد، اما ما هدف بزرگی داریم و باید از حقوق ملت دفاع کنیم و با دیپلماسی کارها را دنبال می‌کنیم. البته گروه‌های سیاسی نباید حرف‌های خود را به نام خواسته مردم مطرح کنند.

نوبخت درباره روند مذاکرات هم گفت: استنباط ما این است که آمریکایی‌ها بنا به هر جهتی اراده دارند که با جمهوری اسلامی ایران به توافق دست یابند. برای ما هم دستیابی به حقوق ملت مهم است و نتیجه مذاکرات روشن‌تر از گذشته است.

کاهش قیمت نفت را مدیریت کرده‌ایم

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، محمدباقر نوبخت در ادامه در باره لایحه بودجه سال ۱۳۹۴ و قیمت نفت در آن افزود: کاهش قیمت نفت سیاسی است و امسال هم آن را به درستی مدیریت کرده‌ایم. وی افزود: بودجه طوری طراحی شده است که اگر قیمت نفت افزایش یابد ما جدولی از طرح‌های مهم را به مجلس پیشنهاد کرده‌ایم که برای انجام آنها هزینه خواهد شد.

نوبخت با بیان اینکه با همین لایحه هر دو شرایط اداره می‌شود، گفت: اینکه بشود به طور کلی درآمدهای نفتی را از بودجه حذف کرد ایده‌آل است؛ اما نیاز به زمان است و در بودجه ۹۴ کمترین وابستگی را داشته‌ایم.

عیدی کارکنان دولت هنوز قطعی نشده است

سخنگوی دولت همچنین درباره عیدی کارکنان دولت گفت: عیدی کارکنان دولت هنوز قطعی نشده است و به موقع اعلام می‌شود. وی همچنین در پاسخ به سوالی درباره تخلف مالی ۱۲ هزار میلیارد تومانی و همچنین اظهارات یکی از نمایندگان مجلس مبنی‌بر اینکه دولت برای پرداخت یارانه کسری خواهد داشت، گفت: تا پایان سال تمام یارانه‌های نقدی و کالایی را پرداخت خواهیم کرد و تا الان ۵۰۰ میلیارد تومان پرداخت کرده‌ایم. رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خاطرنشان کرد: به همه وزرای تولیدی و صنعتی نامه‌ای نوشته‌ام تا لیست واحدهایی را که به این یارانه‌ها نیازمند هستند، اعلام کنند. نوبخت خاطرنشان کرد: به‌صورت نسبی اعتقاد ما بر این است که بدون کسری بودجه همه تعهدات خود را انجام دهیم.

ربیعی: تغییر قانون کار به صلاح نیست

علی ربیعی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز دیروز در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران گفت: در شرایطی که عرضه و تقاضای نیروی کار متناسب نیست، تغییر قانون کار به صلاح نیست. در ادامه ربیعی با تاکید بر اینکه یک ریال از حق کارگران نخواهم گذشت، اظهار کرد: شما کمک کنید تامین اجتماعی از نظر روانی به محیط امن خود برگردد. به گزارش «ایرنا»، وی تاکید کرد: پرونده‌های ۱۲۳میلیارد تومانی و ۲۰۰ میلیارد تومانی در تامین اجتماعی وجود دارد و در حال پیگیری است. وزیرتعاون، کار و رفاه اجتماعی همچنین درباره نحوه ادامه اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها و پرداخت یارانه نقدی گفت: اتفاقی که افتاده این بوده که به‌طور هدفمند به همه یارانه می‌دهیم. وی در عین حال گفت: روی شناسایی دهک‌های پایین استوار شده‌ایم و اگر قرار باشد یارانه جدیدی پرداخت شود به این دهک‌ها داده می‌شود.

بازگشایی انجمن صنفی روزنامه‌نگاران را دنبال می‌کنم

ربیعی همچنین درباره بازگشایی انجمن صنفی روزنامه‌نگاران تصریح کرد: موسس انجمن صنفی روزنامه‌نگاران بوده‌ام و در حال حاضر به دنبال آن نیستم که انجمنی فعال شود که چند روز دیگر تعطیل شود. وی افزود: من اگر وفادارتر از دیگران نباشم به اندازه آنها دلسوز هستم، آرام این مسیر را دنبال می‌کنم. این کار باید با مبانی حقوقی دنبال شود. به دوستان اطمینان می‌دهم که ان‌شاء‌الله نتیجه خواهیم گرفت.