تاثیر بیکاری بر میزان مصرف خانوار

اقتصاد نیوز: لیلا رشنوادی، پژوهشگر گروه رفاه خانوار موسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه‌ریزی گفت: نتایج بررسی‌ها نشان می‌دهد شوک بیکاری سرپرست خانوار تاثیر منفی بر مصرف حقیقی خانوار گذاشته و آن را کاهش داده است. رشنوادی تصریح کرد: براساس یافته‌های ما اگر سرپرست خانوار در سال ۹۰ شاغل بوده و در سال ۹۱ بیکار شده، مصرف حقیقی سرانه خانوار ماهانه ۵۶ هزار تومان کاهش می‌یابد. یعنی در یک خانوار چهار نفره با از دست دادن شغل سرپرست مصرف خانوار حدود ۲۲۰ هزار تومان کاهش می‌یابد. عکس موضوع هم صادق است. یعنی اگر سرپرست خانوار در سال ۹۰ بیکار بوده و در سال ۹۱ شاغل شده، مصرف حقیقی به ازای هر نفر ۹۷ هزار تومان افزایش یافته است. به عبارتی اگر سرپرست خانوار شغل خود را از دست بدهد ماهانه ۲۲۰ هزار تومان هزینه‌ها کم می‌شود و اگر شاغل شود حدود ۴۰۰ هزار تومان در ماه هزینه مصرف خانوار چهار نفره افزایش می‌یاید. وی تاکید کرد: خانوار زمانی که با شوک بیکاری مواجه می‌شوند، تا جای ممکن کمتر سراغ کاهش هزینه‌های خوراکی می‌روند و بیشتر هزینه‌هایی را کاهش می‌دهند که غیرخوراکی است. در همه گروه‌ها چه خانوارهای دارای سرپرست شاغل و چه بیکار هزینه‌های خوراکی ۳۰ تا ۳۴ درصد کل هزینه‌های خانوار را در بر می‌گیرد. این اقتصاددان افزود: هنگامی که سرپرست خانوار شغل خود را از دست می‌دهد خانوارها کمتر به دنبال کاهش هزینه‌های خوراکی می‌روند. یعنی این هزینه ۳۰ درصدی را حفظ می‌کنند و سایر هزینه‌های غیرخوراکی را کاهش می‌دهند. مطالعات نشان می‌دهد در هنگام بیکاری یا شرایط بد اقتصادی مصرف کالاهای بادوام کاهش می‌یابد. مانند خودرو، وسایل‌برقی و الکترونیک اما تا جای ممکن میزان مصرف کالاهای غیربادوام مانند خوراکی‌ها حفظ می‌شود، مگر اینکه شرایط به گونه‌ای پیش برود که خانوار از هزینه ۳۰ درصدی خوراکی هم بزند. تاثیر بیکاری بر میزان مصرف خانوار

اقتصاد نیوز: لیلا رشنوادی، پژوهشگر گروه رفاه خانوار موسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه‌ریزی گفت: نتایج بررسی‌ها نشان می‌دهد شوک بیکاری سرپرست خانوار تاثیر منفی بر مصرف حقیقی خانوار گذاشته و آن را کاهش داده است. رشنوادی تصریح کرد: براساس یافته‌های ما اگر سرپرست خانوار در سال ۹۰ شاغل بوده و در سال ۹۱ بیکار شده، مصرف حقیقی سرانه خانوار ماهانه ۵۶ هزار تومان کاهش می‌یابد. یعنی در یک خانوار چهار نفره با از دست دادن شغل سرپرست مصرف خانوار حدود ۲۲۰ هزار تومان کاهش می‌یابد. عکس موضوع هم صادق است. یعنی اگر سرپرست خانوار در سال ۹۰ بیکار بوده و در سال ۹۱ شاغل شده، مصرف حقیقی به ازای هر نفر ۹۷ هزار تومان افزایش یافته است. به عبارتی اگر سرپرست خانوار شغل خود را از دست بدهد ماهانه ۲۲۰ هزار تومان هزینه‌ها کم می‌شود و اگر شاغل شود حدود ۴۰۰ هزار تومان در ماه هزینه مصرف خانوار چهار نفره افزایش می‌یاید. وی تاکید کرد: خانوار زمانی که با شوک بیکاری مواجه می‌شوند، تا جای ممکن کمتر سراغ کاهش هزینه‌های خوراکی می‌روند و بیشتر هزینه‌هایی را کاهش می‌دهند که غیرخوراکی است. در همه گروه‌ها چه خانوارهای دارای سرپرست شاغل و چه بیکار هزینه‌های خوراکی ۳۰ تا ۳۴ درصد کل هزینه‌های خانوار را در بر می‌گیرد. این اقتصاددان افزود: هنگامی که سرپرست خانوار شغل خود را از دست می‌دهد خانوارها کمتر به دنبال کاهش هزینه‌های خوراکی می‌روند. یعنی این هزینه ۳۰ درصدی را حفظ می‌کنند و سایر هزینه‌های غیرخوراکی را کاهش می‌دهند. مطالعات نشان می‌دهد در هنگام بیکاری یا شرایط بد اقتصادی مصرف کالاهای بادوام کاهش می‌یابد. مانند خودرو، وسایل‌برقی و الکترونیک اما تا جای ممکن میزان مصرف کالاهای غیربادوام مانند خوراکی‌ها حفظ می‌شود، مگر اینکه شرایط به گونه‌ای پیش برود که خانوار از هزینه ۳۰ درصدی خوراکی هم بزند.

پرداخت یارانه نقدی

به ۷۶ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر

ایلنا: رئیس دیوان محاسبات گفت:حذف ۱۰میلیون نفر پردرآمد که هیچ نیازی به یارانه نقدی ندارند، ۵۴۰۰میلیارد تومان به درآمد دولت کمک می‌کند که این پول می‌تواند به ارتقای نظام سلامت کمک کند. امین‌حسین رحیمی در خطبه دوم پیش از نماز جمعه تهران افزود: یکی از اقدامات مثبت دولت تدبیر و امید تخصیص ۲۷۰۰ میلیارد تومان به بیمه سلامت بود که نتایج بسیار خوبی را برای مردم به دنبال داشت. وی با اشاره به اینکه هم اکنون ۷۶میلیون و ۵۰۰هزار نفر یارانه دریافت می‌کنند، اظهار کرد: قانون هم برای حذف پردرآمدها تکلیف کرده و دولت باید برای این مهم همت کند.