دنیای اقتصاد: محمد‌جواد ظریف، وزیر‌ امور خارجه که برای مذاکرات مهم و سر‌نوشت‌ساز هسته‌ای در شهر ژنو سوئیس به‌سر می‌برد، دیروز گفت که به نظر مسوولان کشور مذاکرات به مرحله‌ای رسیده که نیاز به تصمیم‌گیری جدی در سطح عالی دارد. ظریف در ادامه سخنانش با اشاره به حضور علی‌اکبر صالحی در ژنو گفت: «به همین دلیل از آقای صالحی درخواست شد در این دور حضور یابد تا موضوعات شفاف، دقیق و ریز بررسی شود.» او همچنین علت حضور حسین فریدون، دستیار ویژه رئیس‌جمهور در مذاکرات را هماهنگی با حسن روحانی عنوان کرد.

ظریف خبر داد

مذاکرات در مرحله تصمیم‌‌گیری جدی در سطح عالی

گروه دیپلماسی: دور جدید گفت‌وگوهای فشرده و حساس هسته‎ای ایران با اعضای جدید شامل علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی و ارنست مونیز وزیر انرژی ایالات‌متحده در ژنو در حال پیگیری است. در شرایطی که طرفین دلیل حضور این افراد را «بحث‏‎های دقیق فنی» عنوان کرده‎اند، روز گذشته محمدجواد ظریف درخصوص حضور صالحی در مذاکرات گفت که به نظر مسوولان کشور مذاکرات به مرحله‎ای رسیده که نیاز به «تصمیم‌‌گیری جدی در سطح عالی» دارد. ظریف افزود: «به همین دلیل از آقای صالحی درخواست شد در این دور حضور یابد تا موضوعات شفاف، دقیق و ریز بررسی شود.»

همزمان، وزیر امور خارجه آمریکا که برای دیدار با همتای ایرانی‌اش عازم ژنو شده است پیش از این سفر تاکید کرده که اگر ایران شرایط لازم برای جلوگیری از دستیابی این کشور به سلاح اتمی را نپذیرد، آمریکا مذاکرات را ترک می‌کند. به گفته کری هنوز «اختلافات کلیدی» میان طرف‌های مذاکره‌کننده وجود دارد. وزیر امور خارجه آمریکا روز یکشنبه به محل مذاکرات رفت تا گفت‌وگوهای هسته‏ای در سطح وزرای خارجه ایران و آمریکا دنبال شود. دیدار ظریف و کری در شرایطی اتفاق می‎افتد که تنش‎ها بین اسرائیل و آمریکا بر سر سخنرانی بنیامین نتانیاهو در کنگره افزایش یافته است. جن ساکی، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا با اشاره به سفر دوروزه کری به ژنو، گفت که هدف از این سفر حصول پیشرفت در مذاکرات در آستانه ضرب‌الاجل ۳۱ مارس است. باوجود تلاش‎های طرفین برای حصول توافق، جان‌کری از وجود اختلافات کلیدی میان ایران و آمریکا سخن گفت. به گزارش «ایسنا» به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس کری تاکید کرد که باراک اوباما رئیس‌جمهور آمریکا هیچ تمایلی برای تمدید مذاکرات هسته‌ای پس از این ضرب‌الاجل تعیین شده ندارد. او در ادامه با تاکید بر اتحاد میان اعضای ۱+۵ بر سر برنامه هسته‏ای ایران گفت: «به‌طور قطع هیچ اختلاف نظری درباره آنچه ما معتقدیم ایران باید برای اثبات صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای‌اش انجام دهد وجود ندارد.» جان کری که با هدف دیدار با فیلیپ هاموند همتای بریتانیایی خود به لندن سفر کرده بود دستیابی به پیشرفت در این مذاکرات را ممکن دانست و گفت: «ما می‌توانیم در این دور از مذاکرات پیشرفت داشته باشیم. یک گروه ۱+۵ متحد ایده‌های خلاقانه را برای رسیدن به این هدف روی میز مذاکره قرار داده است.» در عین حال یک عضو تیم مذاکره‌کننده هسته‎ای ایران نیز اظهار نظر اخیر جان کری درباره مذاکرات با ایران را «عادی و طبیعی» دانست. به گزارش «واحد مرکزی خبر»، یکی از اعضای تیم مذاکره‌کننده ایران در پاسخ به این سوال که جان کری تهدید کرده اگر ایران شرط ما را نپذیرد، ما نشست را ترک می‏‎کنیم، گفت: «این‌گونه اظهارنظرها عادی و طبیعی است.»

توافق ناقص را نمی‎پذیریم

همزمان با سخنان وزیر امور خارجه ایالات‌متحده، همتای ایرانی او که در ژنو به سر می‎برد نیز با تاکید بر اینکه «توافق مبهم و ناقص» را نمی‎پذیریم گفت که «تا زمانی که درباره همه موارد توافق نشود هیچ توافقی صورت نمی‎پذیرد.» ظریف بر وجود برخی اختلاف‌نظرها میان طرفین اشاره کرد ولی در عین حال، مذاکرات دو روز گذشته در سطح معاونان وزرای خارجه ایران و ایالات‌متحده را خوب توصیف کرد و افزود: «در بحث تحریم‌ها و سایر موضوعات که باید به توافق رسید بحث‎های خوبی شده، البته روی موضوعات توافقی نشده است.» او در گفت‌وگو با واحد مرکزی خبر تاکید کرد که در صورت ادامه تحریم‌ها، به دست آمدن توافق هسته‌ای میان ایران و قدرت‌های جهانی بسیار مشکل است. ظریف در رابطه با حضور صالحی با بیان این موضوع که موضوعات هسته‌ای ابعاد مختلفی از جمله غنی‌سازی و رآکتور اراک را شامل می‌شود، ادامه داد: «مجموعه این بحث‎ها نیاز به اشراف کامل به برنامه هسته‏ای صلح‌آمیز کشور دارد که آقای صالحی به‌عنوان رئیس سازمان انرژی اتمی، فردی متخصص و علمی با سوابق هسته‎ای است که در این حوزه اشراف کامل دارد.» رئیس دستگاه دیپلماسی، درباره حضور حسین فریدون دستیار ویژه رئیس‌جمهور در این مذاکرات هم گفت که حضور او برای هماهنگی با ریاست‌جمهوری ضروری بود. از سوی دیگر، ناظران سیاسی حضور و دیدار صالحی و مونیز در مذاکرات هسته‎ای را نشانه‌ای بر نزدیک شدن به توافق ارزیابی کرده‌اند.

رسیدن به توافق نزدیک است

همزمان رئیس انجمن کنترل تسلیحات در واشنگتن به خبرگزاری فرانسه در سخنانی گفت که حضور وزیر انرژی ایالات‌‌متحده با اطلاعات تکنیکی و تخصصی‌ای که دارد می‌تواند نشان‌دهنده این باشد که رسیدن به توافق نزدیک است. او علی‌اکبر صالحی را نیز دارای نقش مشابهی دانسته که می‌تواند وسیله‌ای برای جلب توافق ایران باشد. جان کری اما تاکیدکرده که حضور وزیر انرژی آمریکا در مذاکرات نشان‌دهنده هیچ چیز خاصی نیست و او تنها برای مشارکت در بحث‌های تکنیکی و فنی در مذاکرات حضور دارد.

توافق‏های کوچک به نفع کشور نیست

ظریف در ادامه مصاحبه با واحد مرکزی خبر در ژنو گفت: «بعد از اینکه مقام معظم رهبری روی یک مرحله‌ای بودن توافق تاکید کردند، فرمایشات ایشان همواره فصل‌الخطاب و راهگشا بوده است و ما هیات مذاکره‌کننده بسیار خوشحالیم که این بار فرمایشات مقام معظم رهبری درست همان خطی بود که ما همواره دنبال آن بودیم و خودمان این تحلیل را داشتیم که توافق‎های کوچک، مقطعی و جداگانه به نفع کشور و سایر مذاکره‌کنندگان نیست.» او با بیان اینکه توافق‏های کلی، جا را برای تفسیرهای مختلف باز می‎کند و باید همه طرف‏ها نگران چنین توافقی باشند، افزود: «هر زمان که دیدگاه‎های طرف‎ها به هم نزدیک شد باید در یک زمان روی کاغذ آورده و متن نهایی شود و این سیاستی است که دنبال می‎کنیم.» ظریف تاکید کرد که ایران در برابر فشار و تحریم تسلیم نمی‌شود و تنها راه رسیدن به راه‌حل، مذاکره با ایران براساس مبانی‌ است که در توافق ژنو روی آن توافق شده است. به گفته وزیر خارجه ایران برخی جناح‎های داخلی آمریکا احساس می‎کنند که تحریم‌ها یک «سرمایه» برای آنان است، در صورتی‎که تحریم‌ها جز هزینه هیچ‌ چیز دیگری برای آنان نداشته است.ظریف افزود: «تا زمانی که این باور در ذهن مذاکره‌کنندگان تغییر نکند یا نتوانند در برابر فشارهای سیاسی گروه‎ها و افرادی که منافعشان در تنش است مقاومت کنند، رسیدن به توافق کاری بسیار مشکل خواهد بود.»

روحانی: ترکیب جدید تیم مذاکره کننده نشانه اراده قاطع ایران است

همزمان با حضور علی‌اکبر صالحی و حسین فریدون به‌عنوان اعضای جدید در گفت‌وگوهای هسته‎ای، رئیس شورای امنیت ملی از مذاکره‌کنندگان هسته‎ای ایران به‌عنوان «سربازان خط مقدم دیپلماسی» یاد کرد و گفت: «ترکیب جدید تیم مذاکره نشانه اراده قاطع ایران برای تعامل با دنیا است.» به گزارش «ایرنا»، حسن روحانی عصر یکشنبه در همایش اقتصاد مقاومتی در روابط منطقه‎ای که با حضور استانداران، سفرای ایران در منطقه و سفرای کشورهای منطقه در ایران برگزار شد، به مذاکرات هسته‎ای اشاره کرد و افزود: «من همین جا از زحمات شبانه‌روزی سربازان خط مقدم دیپلماسی سپاسگزاری و تشکر می‏‎کنم، ملت ما در برابر این مجاهدان خط مقدم، هم حمایت و هم به بیانی تشکر می‏‎کنند.» رئیس‌جمهوری تاکید کرد: «مذاکرات هسته‌ای در چارچوب منافع و عزت ملت ایران پیش می‎رود و می‎بینید که در این چارچوب قدم به قدم در حال پیش رفتن هستیم.» حسن روحانی با بیان این موضوع که ما باید با اکثریت قاطع قابل قبول، کشور را اداره کنیم، گفت: «همیشه یک اقلیت اندکی داریم، نباید نگران باشیم؛ به هر حال در این کشور دموکراسی و آزادی است و نظرات بیان می‌شود. نظرات همه هم یکسان نیست؛ بنا هم نیست در کشور ما همه چیز را با ۱۰۰ درصد افکار اداره کنیم.» او در خصوص نظرسنجی‎ها راجع به مذاکرات هسته‎ای نیز گفت: «از ابتدا تا الان هرچه نظرسنجی داشتیم حمایت مردم بالای ۸۰ درصد است و این مهم است که دولت در مسیری حرکت می‌کند که اکثریت قاطع مردم از این مسیر و راه حمایت می‎کنند.»