انتخاب رئیس جدید مجلس خبرگان

دنیای اقتصاد: در شرایطی که یک سال تا انتخابات دوره بعدی مجلس خبرگان رهبری باقی مانده است، دیروز، آیت‌الله محمد یزدی در رقابت با آیت‌الله هاشمی رفسنجانی به ریاست این مجلس رسید و جانشین مرحوم آیت‌الله محمد‌رضا مهدوی‌کنی شد که اواخر مهر درگذشت. براساس گزارش‌ها، انتخابات ریاست مجلس خبرگان، روز گذشته در دو دور برگزار شد و در دور دوم آیت‌الله محمد یزدی در رقابت با آیت‌الله هاشمی رفسنجانی توانست بر کرسی ریاست مجلس خبرگان رهبری تکیه زند.

در رقابت با آیت‌الله هاشمی رفسنجانی

محمد یزدی، رئیس مجلس خبرگان رهبری شد

گروه خبر- نیلوفر منصوریان: سر انجام پس از شش ماه تکلیف ریاست مجلس خبرگان رهبری روشن شد و آیت‌الله محمد یزدی عنوان چهارمین رئیس مجلس خبرگان رهبری را از آن خود کرد. اکنون، این روحانی متولداصفهان و ۸۳ ساله، وارث کرسی‌ای شده است که پیش از او آیت‌الله مهدوی‌کنی به مدت چهار سال به آن تکیه زده بود.

هفدهمین اجلاس خبرگان رهبری که قرار است به مدت دو روز برگزار شود، با سخنان آیت‌الله هاشمی شاهرودی و با دستور تعیین ریاست این مجلس دیروز آغاز به کار کرد. رای‌گیری برای انتخاب رئیس و اعضای هیات‌رئیسه مجلس خبرگان رهبری هر دو سال یک بار برگزار می‌شود و طی آن رئیس و اعضای هیات‌رئیسه این مجلس با رای اعضا انتخاب می‌شوند، اما این بار به دلیل در گذشت آیت‌الله مهدوی‌کنی رئیس پیشین مجلس خبرگان رهبری، آیت‌الله یزدی برای مدت یک سال تا برگزاری انتخابات مجلس خبرگان رهبری که اسفند سال آینده برگزار می‌شود، ریاست مجلس را برعهده خواهد داشت.

او در حالی روز گذشته بر کرسی ریاست مجلس خبرگان رهبری تکیه زد که برای کسب این کرسی با آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در رقابت بود. رقابتی که سال‌ها پیش نیز یک بار دیگر میان آنها درگرفته بود، با این تفاوت که در آن رقابت هاشمی رفسنجانی پیروز میدان بود.

اسفند ۸۷ بود که آیت‌الله هاشمی رفسنجانی با کسب ۵۱ رای در مقابل ۲۶ رای آیت‌الله محمد یزدی، پس از مرحوم آیت‌الله مشکینی به ریاست مجلس خبرگان رهبری رسید. حالا با گذشت شش سال از آن روز این بار محمد یزدی با ۴۷ رای در مقابل ۲۴ رای هاشمی رفسنجانی به ریاست مهم‌ترین نهاد ناظر بر عملکرد رهبری رسید. آیت‌الله هاشمی رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام و آیت‌الله محمد یزدی دبیر مجمع مدرسین حوزه علمیه قم دیروز در شرایطی وارد رقابت با یکدیگر شدند که تا پیش از این تمام گمانه‌ها از رقابت میان دو هاشمی یعنی هاشمی رفسنجانی و هاشمی شاهرودی حکایت می‌کرد.

هر چند در آخرین روزها نام بسیاری از چهره‌ها از جمله آیت‌الله یزدی و آیت‌الله جنتی و حتی آیت‌الله مصباح یزدی به‌عنوان کاندیداهای احتمالی مطرح شده بود، اما کمتر گمان می‌رفت سرانجام نام آیت‌الله یزدی از گلدان‌های رای بیرون بیاید.

براساس گزارش‌ها، انتخابات ریاست مجلس خبرگان، روز گذشته در ۲ دور برگزار شد که در دور اول، محمد یزدی، محمد مومن و هاشمی رفسنجانی کاندیدا شدند. آیت‌الله هاشمی شاهرودی اگر چه کاندیدا شده بود نهایتا، از کاندیداتوری انصراف داد. به گفته آیت‌الله کعبی دلیل انصراف هاشمی شاهرودی این بود که تعدد کاندیداها را صلاح نمی‌دانستند. او همچنین دیروز در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم تاکید کرد که بر‌خلاف آنچه برخی شایع کرده‌اند، وی به‌نفع هاشمی انصراف نداده ‌است. به گزارش «ایسنا»، در دور نخست، محمد یزدی و هاشمی رفسنجانی با کسب اکثریت نسبی آرا به دور دوم انتخابات راه یافتند و آیت‌الله مومن از کسب اکثریت نسبی بازماند. براساس گزارش‌ها آیت‌الله مومن در دور دوم به آیت‌الله یزدی رای داده است.

در دور دوم انتخابات نیز آیات محمد یزدی و اکبر هاشمی رفسنجانی دو کاندیدای ریاست مجلس خبرگان رهبری بودند که در جریان رای‌گیری، نهایتا آیت‌الله محمد یزدی با کسب ۴۷ رای (اکثریت آرا) رئیس مجلس خبرگان رهبری شد و آیت‌الله هاشمی رفسنجانی نیز با ۲۴ رای از کسب اکثریت آرا باز ماند. او در حالی از رسیدن به ریاست مجلس خبرگان رهبری بازماند که در گفت‌وگویی با روزنامه شرق نامه تعدادی از اعضای مجلس خبرگان را که در آن درخواست کاندیداتوری او را کرده بودند تایید کرد و در بخش دیگری از سخنانش گفته بود: «برای مقاطع حساس حتما لازم نیست رئیس باشم، کافی است عضو خبرگان باشم. انسان در خبرگان می‌تواند صحبت کند و نظرش را بدهد و اگر بخواهم، تاثیرگذار هم خواهم بود.»

سوابق آیت‌الله یزدی

آیت‌الله محمد یزدی رئیس جدید مجلس خبرگان رهبری متولد ۱۳۱۰ است. وی پیش از انتخاب به‌عنوان رئیس مجلس خبرگان رهبری، نایب رئیس دوم و ریاست دبیرخانه این مجلس را برعهده داشت.

آیت‌الله یزدی همچنین عضو شورای نگهبان در دوره‌های دوم، چهارم، پنجم و ششم بوده است.

رئیس دفتر حضرت امام (ره) در قم، عضو مجلس خبرگان قانون اساسی، عضو هیات‌رئیسه مجلس خبرگان رهبری، نماینده مجلس شورای اسلامی، رئیس قوه‌قضائیه، رئیس دادگاه انقلاب اسلامی قم و باختران، عضو موسس و دبیر جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، عضو جامعه روحانیت مبارز تهران، امام جمعه موقت تهران، عضو هیات امنای حوزه علمیه شهید شاه‌آبادی و عضو هیات امنای دانشگاه فاطمیه قم از دیگر مسوولیت‌های آیت‌الله یزدی بوده است.

در صحنه سیاسی ایران آیت‌الله یزدی از سیاستمداران برجسته در جناح راست است که با داشتن سمت دبیرکلی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، همراه آیت‌الله مهدوی‌کنی که دبیرکل جامعه روحانیت مبارز بود از زعمای اصولگرایان به حساب می‌آیند. به گزارش «ایسنا»، بعد از انتخابات سال ۹۲ او کمی از نو اصولگرایان مکدر شد و تا حدودی خود را از صحنه سیاسی کنار کشید و سکوت پیشه کرد، اما پس از فوت آیت‌الله مهدوی‌کنی دوباره نام آیت‌الله‌یزدی به‌عنوان یکی از بزرگان جناح راست بر سر زبان‌ها افتاد و با محوریت جامعه مدرسین حوزه علمیه قم توانست دوباره در رأس جناح راست قرار گیرد. حضوراو با ویلچر در مراسم ختم آیت‌الله مهدوی‌کنی نشان از بیماری او داشت و شاید از همین رو کمتر کسی فکر می‌کرد که او برای ریاست مجلس خبرگان رهبری کاندیدا شود. او پس از آیت‌الله مشکینی، آیت‌الله هاشمی رفسنجانی و آیت‌الله مهدوی‌کنی چهارمین رئیس مجلس خبرگان رهبری به شمار می‌رود. به گفته آیت‌الله رجبی عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم، انتخاب آیت‌الله یزدی این پیام را دارد که جریان اصولگرایی که متکی بر ارزش‌های اصیل انقلاب است بحمدالله در مجلس خبرگان رهبری زنده و پویا است.

شکست سکوت

آیت‌الله محمد یزدی هر چند مدتها بود که سکوت پیشه کرده بود، اما در چند ماه اخیر بارها در مخالفت با برنامه‌های دولت سخن گفته است. مهم‌ترین سخنان او در نقد دولت شاید هشدار او به وزیر ارشاد دولت یازدهم و حسن روحانی رئیس‌جمهوری باشد.

او در ۲۰ بهمن‌ماه سال جاری در جلسه‌ای با توصیه به رئیس‌جمهوری از وی خواست در موضع‌گیری‌ها و سخنانی که ایراد می‌کند مواظب باشد تا خدای ناکرده برای کسب رضایت بخشی از مردم، از منویات مقام معظم رهبری و آرمانهای امام راحل، زاویه پیدا نکرده و اعتمادی که مردم به ایشان کرده‌اند با موضع‌گیری‌های خاص و بیان برخی مسائل، خدشه‌دار نگردد. به گزارش انتخاب، او همچنین به برخی وزرای دولت یازدهم هشدار داد. مهم‌ترین هشدار او به علی جنتی وزیر ارشاد بازمی‌گردد. آیت‌الله یزدی از وزیر ارشاد خواست تا به معاونت موسیقی‌اش تذکر بدهد که موسیقی در اسلام حرام است. او همچنین در مورد تک‌خوانی زنان نیز به او هشدار داد. او در عین حال به علی جنتی چنین زنهار داد: «آقای وزیر! مراقب باشید، رانت پدرتان را از بین نبرید، با رانت پدرتان به وزارت ارشاد رسیده‌اید.»

یزدی در سال ۸۸ نیز به سخنان هاشمی رفسنجانی در آخرین نماز جمعه سال ۸۸ واکنش نشان داد. یکی دیگر از مهم‌ترین سخنان یزدی، هشدار او درباره تجزیه جامعه مدرسین در سال ۹۲ است. او در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر با اشاره به اختلاف دیدگاهش درباره انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۹۲ با آیت‌الله محمد تقی مصباح یزدی، به جلسه‌ای که با او داشت اشاره کرد و گفت: بنده تا آنجا که توانسته‌ام سعی کردم از تجزیه جامعه مدرسین جلوگیری کنم و به یاری خداوند هم تاکنون تجزیه پیش نیامده است.

حاشیه‌های اجلاس خبرگان

هفدهمین اجلاس مجلس خبرگان رهبری، ساعت ۸ صبح دیروز با سخنرانی آیت‌الله هاشمی شاهرودی نایب‌رئیس اول مجلس خبرگان و رئیس موقت مجلس خبرگان رهبری در حالی که روی یکی از صندلی‌های هیات‌رئیسه عکس و گل به یاد بود آیت‌الله مهدوی‌کنی گذاشته شده بود، در محل مجلس قدیم شورای اسلامی آغاز شد. ابتدا اعضای هیات‌رئیسه دری‌نجف‌آبادی، یزدی، هاشمی شاهرودی و آیت‌الله خاتمی روی صندلی‌های‌های خود نشستند. دقایقی بعد حسن روحانی رئیس‌جمهوری که از اعضای مجلس خبرگان رهبری است، به همراه برادرش حسین فریدون وارد اجلاسیه شدند و روحانی که با استقبال برخی اعضا وارد جلسه خبرگان شد در کنار سید محمود علوی، وزیر اطلاعات دولت خود نشست. پس از رئیس‌جمهور، آیت‌الله هاشمی رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام وارد صحن مجلس خبرگان شد و وزیر اطلاعات جایش را به او داد تا در کنار روحانی بنشیند.

پس از آنها آیت‌الله مصباح یزدی وارد مجلس شد و به هنگام ورود به جلسه علنی با استقبال گرم یار دیرینه‌اش آیت‌الله جنتی مواجه‌شد؛ دبیر شورای نگهبان به احترام آیت‌الله مصباح برخاست و از وی خواست در مجاورت او بنشیند.

آیت‌الله خزعلی هم که دیروز با ولیچر به جلسه خبرگان آمده بود، مورد استقبال آیات جنتی و مصباح قرار گرفت. آیت‌الله آملی لاریجانی رئیس قوه‌قضائیه نیز از دیگر میهمانان هفدهمین اجلاسیه خبرگان بود.

البته هفدهمین اجلاس خبرگان رهبری دیروز یک میهمان ویژه هم داشت. محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه که گزارشی از روند مذاکرات هسته‌ای به نمایندگان مجلس خبرگان رهبری ارائه کرد. سردار جعفری فرمانده کل سپاه پاسداران نیز میهمان امروز اجلاس خبرگان خواهد بود.

انتخاب رئیس جدید مجلس خبرگان