دنیای اقتصاد- گروه ترجمه: ۲۰ شهر اول جهان در بازار خانه‌‌های لوکس، براساس مناطقی که ابرثروتمندان برای سکونت در سال ۲۰۱۴ انتخاب کردند، معرفی شد. موسسه تحقیقات جهانی «نایت فرانک» که همه ساله، شهرهای لوکس دنیا را از بین ۱۰۰ شهر منتخب و معروف، رده‌بندی می‌کند، در سال ۲۰۱۵ نیز رتبه ۲۰ شهر اول را با معیار «بیشترین رشد سالانه قیمت املاک در ۲۰۱۴» اعلام کرد. نتایج این تحقیق نشان می‌دهد: سال گذشته میلادی، تجمع ابرثروتمندان در ۲۰ شهر دنیا برای سکونت اول یا اقامت تفریحی -خانه دوم- باعث شد قیمت خانه‌های لوکس در این شهرها بین ۴ تا ۹ برابر میانگین رشد جهانی قیمت این نوع املاک، افزایش یابد. در این رتبه‌بندی، ۵ شهر اول دارای بیشترین شتاب رشد قیمت هستند طوری که در نیویورک به عنوان لوکس‌ترین شهر، قیمت املاک مسکونی لوکس در سال ۲۰۱۴ معادل ۸/ ۱۸ درصد افزایش یافته، در حالی که متوسط قیمت جهانی خانه‌های لوکس در این سال تنها ۲درصد رشد کرده است. نکته بدیع گزارش موسسه انگلیسی «نایت فرانک»، سقوط شدید رتبه «دبی» است. قیمت خانه‌های لوکس در امیرنشین دبی طی ۲ سال گذشته به قدری کاهش یافته که رتبه این شهر در بازار خانه‌های لوکس به لحاظ انتخاب ابرثروتمندان برای سکونت، از پله هفتم در سال ۲۰۱۳ به رده شصتم نزول کرده است. تحقیقات نایت فرانک، اوضاع شهرهای آمریکا در بازار خانه‌های لوکس را به لحاظ رشد قیمت، بهتر از اروپا عنوان می‌کند ضمن اینکه در سال گذشته رشد قیمت لوکس‌ها در جهان به مراتب بیشتر از تورم مسکن در غالب کشورها بوده است.

شتاب قیمت ۵ شهر اول

طی یک سال گذشته تغییرات قیمت املاک، به ویژه املاک مسکونی لوکس در نقاط مختلف جهان روند‌های متفاوتی را نشان داده است. موسسه تحقیقاتی «نایت فرانک» در بخشی از مطالعه‌ای جامع که از مراکز ثروت جهان به عمل آورده، به معرفی شهرهایی پرداخته است که در آنها افزایش قیمت خانه‌های لوکس بیشترین شتاب را طی یک سال گذشته نشان داده است. در این گزارش با عنوان «گزارش ثروت ۲۰۱۵» از ۱۰۰ شهر منتخب مورد بررسی در این مطالعه که خرید و فروش املاک لوکس میلیارد دلاری در آنها رونق دارد، ۲۰ شهر به‌عنوان شهرهای دارای پرشتاب‌ترین بازار املاک لوکس معرفی شده‌اند که در صدر آنها به ترتیب نیویورک با ۸/ ۱۸ درصد تغییر سالانه قیمت، آسپن با ۰/ ۱۶ درصد، بالی با ۰/ ۱۵ درصد، استانبول با ۰/ ۱۵ درصد و ابوظبی با ۷/ ۱۴ درصد در رتبه‌های اول تا پنجم قرار گرفته‌اند. بر اساس شاخص قیمت‌های املاک لوکس نایت فرانک، ارزش املاک مسکونی لوکس در سرتاسر جهان طی سال گذشته به طور میانگین تنها کمی بیش از ۲ درصد رشد کرده است در حالی که این رشد در سال ۲۰۱۳ در حدود ۳ درصد بوده است. حتی در ۴۰ شهر از ۱۰۰ شهر مورد بررسی، تغییرات قیمت، صفر یا منفی بوده است. آن‌ دسته از ثروتمندانی که خانه مسکونی لوکس خود را در سال ۲۰۱۴ در آمریکا خریداری کرده‌اند احتمالا اکنون پشیمان نیستند چون این بازار به‌خاطر تقاضای جهانی و داخلی رشد خوبی را نشان داده است، اما شهرهای اروپایی برای این سرمایه‌گذاری چندان خوب نبوده‌اند و به‌طور میانگین قیمت املاک مسکونی لوکس در آنها ۴/ ۰ درصد افت کرده است. البته استثنائاتی هم وجود دارد. به عنوان مثال تصمیم غیرمنتظره دولت سوئیس مبنی بر آزادسازی نرخ برابری پول این کشور در برابر یورو در ماه ژانویه موجب شد که قیمت املاک برای خریداران خارجی یک شبه تا ۲۰ درصد افزایش یابد.

تورم لوکس ۷/ ۲ برابر خانه‌های معمولی

کیت اورت آلن، رئیس بخش تحقیقات نایت فرانک می‌گوید: «به‌رغم ثابت ماندن شاخص قیمت‌ها در سال جاری، بازارهای مربوط به املاک مسکونی لوکس، همچنان عملکرد بهتری را نشان می‌دهند. اکنون میانگین قیمت یک خانه لوکس ۳۸ درصد بالاتر از کمترین رکورد خود در فصل دوم سال ۲۰۰۹ است. میانگین قیمت املاک عادی در جهان طی همین مدت تنها ۱۴ درصد رشد کرده است.»

چرا دبی سقوط کرد؟

در گزارش جدید موسسه نایت فرانک آمده است که رشد املاک لوکس ابوظبی طی سال گذشته تا اندازه‌ای بوده است که جایگاه این شیخ‌نشین به رتبه پنجم جدول شهرهای دارای املاک مسکونی لوکس ارتقا یافته است. در پایتخت امارات قیمت املاک مسکونی لوکس طی سال گذشته به‌طور متوسط ۷/ ۱۴ درصد افزایش یافته است و جایگاه این شیخ‌نشین را بعد از شهرهای نیویورک، آسپن، بالی و استانبول در صدر جدول قرار داده است. این رتبه نسبت به رتبه سال پیش از آن کمی بهبود نشان می‌دهد چون ابوظبی در سال ۲۰۱۳ با افزایش ۱۵ درصدی در قیمت املاک لوکس خود توانسته بود در جایگاه هشتم قرار گیرد، اما داستان دبی بسیار متفاوت است. رتبه این شهر در رتبه‌بندی تغییرات قیمت خانه‌های لوکس جهان طی یک سال گذشته از رتبه هفتم به رتبه شصتم تنزل یافته است. جوزف موریس، رئیس بخش بازارهای سرمایه بخش خاورمیانه موسسه نایت فرانک می‌گوید: «سال گذشته سالی پرآشوب برای منطقه خلیج فارس بود. پس از آغاز سالی بسیار مثبت، ناآرامی‌های سیاسی و اقتصادی خاورمیانه و سقوط قیمت نفت ضربه سنگینی را به اعتماد بازارهای سرمایه منطقه وارد کرد.» اما داده‌هایی که موسسه آمریکایی تحقیقات مسکن «جونز لانگ لاسال» منتشر کرده نشان می‌دهد که میانگین قیمت آپارتمان در حوزه‌های سرمایه‌گذاری از جمله املاک لوکس در پایتخت امارات طی سال گذشته تا ۱۸ درصد افزایش یافته است و قیمت ویلاها نیز افزایشی ۲۵ درصدی را شاهد بوده است. بر اساس گزارش موسسه نایت فرانک، در حدود ۴۸۳۰۰ نفر از ثروتمندان که دارایی آنها بیش از یک میلیون دلار است، در سال ۲۰۱۳ در امارات متحده عربی زندگی می‌کرده‌اند. این موسسه اعلام کرده است که طی سال‌های ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۳، در حدود ۱۰۱۰۰ نفر از این افراد به امارات نقل مکان کرده‌اند و این موجب شده است که امارات متحده عربی در این رتبه‌بندی جهانی جایگاه هفتم را به خود اختصاص دهد. در سال ۲۰۱۳ انگلستان در صدر شهرهایی بود که ثروتمندان آن را برای سکونت انتخاب کرده بودند. رتبه‌های بعدی به ترتیب متعلق به سنگاپور، ایالات متحده، استرالیا، هنگ‌کنگ و کانادا بود.

20 شهر لوکس‌نشین جهان