گروه دیپلماسی: پس از انتشار بیانیه مشترک سوئیس میان ایران و ۶ قدرت جهانی، بر نگرانی‌های رژیم صهیونیستی افزوده شده و اختلافات میان باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا و بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر این رژیم نیز آشکارتر از گذشته شده است. با وجودی که اوباما اخیرا در مصاحبه با توماس فریدمن، ستون نویس روزنامه نیویورک تایمز به اسرائیل اطمینان خاطر داده بود که هیچ فرمولی، موثرتر از ابتکار عمل و چارچوب دیپلماتیکی که در سوئیس بیان شد برای تضمین امنیت اسرائیل وجود ندارد، اما روز گذشته درخواست بنیامین نتانیاهو مبنی بر اینکه هر توافقی با ایران با به رسمیت شناخته شدن اسرائیل از سوی این کشور همراه شود، را رد کرده است. بنیامین نتانیاهو از همان ابتدا تفاهم سوئیس را تهدیدی برای موجودیت اسرائیل خوانده و گفت هر گونه توافقی برای مهار برنامه اتمی ایران باید با به رسمیت شناخته شدن این رژیم از سوی ایران همراه باشد. اما اوباما گفت که چنین شرطی یک سوء برداشت جدی است. به گزارش «ایلنا» به نقل از پایگاه خبری کنگره آمریکا، رئیس‌جمهوری این کشور در مصاحبه با «ان‌پی‌آر نیوز» گفت در صورتی که به نظر و دیدگاه مقام‌های اسرائیل درباره مذاکرات هسته‌ای ایران توجه کنیم، نمی‌توانیم به توافقی جامع دست‌ پیدا کنیم. اوباما گفت: «اینکه شرط دستیابی به توافق هسته‌ای با ایران را به رسمیت شناختن اسرائیل عنوان کنیم، مانند آن است گه بگوییم توافقی را در زمینه هسته‌ای با ایران امضا نمی‌کنیم مگر آنکه نظام این کشور تغییر کند.» از طرف دیگر، یووال اشتاینیتس، وزیر امور استراتژیک و اطلاعاتی اسرائیل تاکید کرده است که دولت این رژیم در ماه‌های آینده از طریق رایزنی‌های دیپلماتیک با قدرت‌های بزرگ تلاش خواهد کرد مفاد توافق نهایی با ایران را قوی‌تر و محدودکننده‌تر کند. اسرائیل تفاهم سیاسی لوزان را یک تفاهم بد و خطرناک توصیف می‌کند.

توضیحات اوباما برای سلطان قابوس

رئیس‌جمهوری آمریکا روز دوشنبه همچنین سعی کرد درباره آثار توافق اتمی با ایران به سلطان‌نشین عمان اطمینان دهد. به گزارش «ایسنا» به نقل از پایگاه خبری شبکه العالم، کاخ سفید با صدور بیانیه‌ای تاکید کرد باراک اوباما در تماسی تلفنی به سلطان قابوس گفت که ماه‌های منتهی به ضرب‌الاجل پایان ماه ژوئن صرف نهایی کردن جزئیات فنی برای تضمین ماهیت صلح آمیز برنامه هسته‌ای ایران خواهد شد. در بیانیه کاخ سفید که رویترز آن را منتشر کرد، اضافه شده است: «اوباما همچنین بر تعهد آمریکا نسبت به همکاری با عمان و دیگر شرکای منطقه‌ای تاکید کرد.»

لغو مرحله به مرحله‌ تحریم‌ها علیه ایران

از سوی دیگر بر خلاف بیانیه مطبوعاتی مشترک ایران و ۱+۵ مبنی بر لغو کامل تحریم‌ها همزمان با روز اول اجرای توافق جامع، سخنگوی کاخ سفید مدعی شد: «لغو تحریم‌ها علیه ایران در صورت توافق هسته‌ای به‌صورت مرحله به مرحله خواهد بود.» به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، جاش ارنست، سخنگوی کاخ سفید در کنفرانس خبری روز دوشنبه خود با بیان اینکه هنوز درباره‌ زمان‌بندی لغو تحریم‌ها تصمیمی گرفته نشده است، گفت: «رفع تحریم‌ها علیه ایران در صورت دستیابی به توافق هسته‌ای به‌صورت مرحله‌ای خواهد بود.» کاخ سفید اعلام کرده که آمریکا و سایر اعضای گروه ۱+۵ بر سر جزئیات نحوه رفع تحریم‌های اتمی هنوز با ایران به توافق نرسیده‌اند و یک مقام آمریکایی هم گفته است که برخلاف گزارش‌‌ها، دو کشور در مورد متن تفاهم لوزان با هم اختلافی ندارند. سخنگوی کاخ سفید تاکید کرد که دیدگاه دولت این است که عاقلانه نیست تحریم‌ها به سادگی در روز اول برداشته شوند. به گفته این مقام آمریکایی، زمان‌بندی لغو تحریم‌ها باید در رایزنی‌های آینده مورد بررسی و بحث قرار گیرد. همچنین ارنست ادامه داد: «جزئیات مربوط به زمان‌بندی لغو تحریم‌ها هنوز حل نشده است و آمریکا بر این مساله اصرار دارد که لغو تحریم‌ها منوط به پایبندی ایران به تعهداتش طبق این توافق هسته‌ای باشد.» محمدجواد ظریف وزیر خارجه ایران پیش از این گفته بود آنچه آمریکا درباره چگونگی لغو تحریم‌ها گفته است خلاف نتیجه‌ به دست آمده در مذاکرات است. ظریف تفاوت روایت خودش از روایت آمریکایی‌ها را ناشی از فشار داخلی بر دولت آمریکا دانسته و گفته بود آمریکا برای قانع کردن منتقدانش ناچار بوده متنی را منتشر کند که در آن تعهداتی به ایران نسبت داده شده که درست نیست. سخنگوی کاخ سفید همچنین در پاسخ به تلاش‌های جمهوری‌خواهان کنگره برای تصویب طرحی که در آن حق وتوی رئیس‌جمهوری آمریکا گرفته می‌شود گفت که کاخ سفید با هرگونه رای موافق کنگره مخالف است.

جزئیات تفاهم لوزان از زبان مونیز

همزمان ارنست مونیز، وزیر انرژی آمریکا نیز دوشنبه در نشست خبری کاخ سفید، جزئیاتی از تفاهم هسته‌ای لوزان را به اطلاع رسانه‌ها رساند. وزیر انرژی آمریکا ضمن دفاع از این تفاهم گفت: «این چارچوب سیاسی اگر به یک توافق نهایی منجر شود تمام راه‌های ایران برای دستیابی به ظرفیت تولید سلاح هسته‌ای را از بین خواهد برد.» وزیر انرژی آمریکا توافق هسته‌ای با ایران را یک توافق دائمی توصیف کرد که در مراحل ابتدایی قرار دارد. به گزارش «ایسنا» به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، وزیر انرژی آمریکا که در مذاکرات لوزان در کنار تیم مذاکره‌کننده‌ هسته‌ای این کشور قرار داشت، در ادامه بیان کرد: «این تفاهم همچنین زمان گریز هسته‌ای را افزایش می‌دهد و در صورت اقدام ایران برای دستیابی به تسلیحات هسته‌ای به ما یک سال زمان برای پاسخگویی می‌دهد.» به گفته مونیز، این تفاهم بر اساس اعتماد بنا نشده بلکه بر مبنای مجموعه‌ای از بازرسی‌های دقیق و اعمال محدودیت بر برنامه‌ هسته‌ای ایران بنا شده است که در صورت تلاش تهران برای نقض این توافق به جامعه‌ جهانی هشدار می‌دهد. وزیر انرژی آمریکا در ادامه در واکنش به گزارش‌هایی مبنی بر انتشار سندهای متفاوت از سوی ایران و آمریکا درخصوص بیانیه‌ لوزان تاکید کرد که دو کشور در این باره اختلافی ندارند. او ادامه داد: «ما درباره‌ یک تفاهم‌نامه صحبت می‌کنیم اما فقط روی بخش‌های مختلف آن تاکید‌های متفاوت داریم.» وزیر انرژی آمریکا در پایان تاکید کرد که اگر ایران از طریق اجرای تفاهم لوزان بتواند اعتماد جامعه‌ بین‌الملل را درخصوص ماهیت صلح‌آمیز برنامه‌ هسته‌ای‌اش جلب کند محدودیت‌ها علیه فعالیت‌های هسته‌ای این کشور به‌صورت مرحله‌ای رفع خواهند شد.

تناقضی میان ایران و آمریکا نیست

در عین حال ماری هارف، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا نیز درخصوص تناقض در بیانات مقامات ایران و آمریکا درباره نتایج مذاکرات اخیر در لوزان گفت: «هیچ تفاوتی میان اظهارات ما و وزیر امور خارجه ایران درباره بیانیه لوزان وجود ندارد.» هارف در ادامه درباره چگونگی روند اجرای پروتکل الحاقی که ایران در لوزان پذیرفت آن را به‌صورت داوطلبانه اجرا کند، گفت: «ایران ابتدا قرار است آن را به‌صورت موقت اجرا کند و سپس آن را به تصویب مجلس می‌رساند.»