تجمع اعتراضی مردم در تهران و مشهد

گروه خبر: موضوع تعرض دو مامور سعودی به دو نوجوان ایرانی و اعتراض‌ها به آن، حالا به این مرحله رسیده است که علاوه‌بر واکنش‌های مقامات سیاسی ایران، افکار عمومی ایرانی‌ها نیز وارد اعتراضات شده است. برخی از ایرانی‌ها حالا تنها انتشار مطالب اعتراضی خود در فضای مجازی را کافی نمی‌دانند و به بیان اعتراضات خود مقابل سفارت عربستان در ریاض روی آورده‌اند. «ایسنا» در این‌باره از تجمع دیروز صبح گروه زیادی از مردم تهران در مقابل سفارت عربستان سعودی خبر داده است. این خبرگزاری توضیح داده است که تجمع‌کنندگان مقابل سفارت عربستان خواستار رسیدگی به بی‌حرمتی نسبت به دو نوجوان ایرانی شدند. بر اساس آنچه «ایسنا» از این تجمع گزارش داده است تجمع‌کنندگان که اغلب از قشر جوان بودند پلاکاردهایی در دست داشتند و خواستار تعطیلی سفارت عربستان در ایران بودند. آنان همچنین فریاد می‌زدند حج عمره باید لغو شود. اگرچه این گروه از مردم در اعتراض به تعرض دو مامور سعودی به دو نوجوان ایرانی در مقابل سفارت عربستان تجمع کرده بودند، اما وزارت کشور اعلام کرد که این تجمع غیرقانونی بوده است. حسینعلی امیری، قائم‌مقام وزیرکشور در توضیح غیرقانونی بودن این تجمع به سپرده شدن صدورمجوز برای تجمع‌ها به استانداری‌ها خبر داد. «ایرنا» به نقل از این مقام مسوول در وزارت کشور نوشت: «با توجه به مسوولیت استانداری‌ها، وزارت کشور هیچ مجوزی را برای تجمع مقابل سفارت عربستان صادر نکرده و نخواهد کرد.» این همان موضوعی است که استانداری تهران نیز بر آن تاکید کرده است. محمدرضا یوسفی، مدیرکل امور سیاسی و انتخابات استانداری تهران با تاکید بر اینکه مجوزی برای برگزاری تجمع روز شنبه مقابل سفارت عربستان سعودی صادر نشده است،گفت: «تاکنون درخواستی نیز برای برگزاری این تجمع به استانداری تهران ارائه نشده است.» او اعلام کرد که برگزاری تجمع مستلزم صدور مجوزهای قانونی از سوی نهادهای مسوول و مراجع قانونی است.

تجمع مشهدی‌ها در مقابل کنسولگری عربستان

از سوی دیگر خبرگزاری فارس از تجمع عصر دیروز مردم مشهد در مقابل کنسولگری عربستان خبر داد. تجمع‌کنندگان با دادن شعارهایی علیه سعودی‌ها، خواستار لغو عمره مفرده تا پایان یافتن اقدامات خصم‌آمیز عربستان سعودی شدند.

با همه اعتراض‌های رسمی از سوی مقامات ایرانی و نیز اعتراض‌های غیررسمی از سوی مردم ایران، سومین پرواز کاروان حاجیان ایرانی به دلیل صادر نشدن روادید از سوی عربستان لغو شد. ناصر خدرنژاد، معاون سازمان حج و زیارت در گفت‌وگو با خبرگزاری نسیم لغو اعزام برخی زائران ایرانی را به دلیل عدم صدور ویزا از سوی کشور عربستان خوانده است. این در شرایطی است که حجت‌الاسلام سیدعلی قاضی عسکر، نماینده ولی فقیه در امور حج، با محکوم کردن اقدام ماموران متخلف فرودگاه جده عربستان اعلام کرد: «در صورتی که مقام‌های سعودی برخورد قاطعی با این موضوع نداشته باشند، استمرار سفرهای عمره مفرده به مصلحت کشور و مردم ایران نیست.»پیش از این و بلافاصله پس از تایید خبر تعرض دو مامور سعودی به دو نوجوان ایرانی از سوی یک مقام وزارت امور خارجه ایران، برخی از مراجع نسبت به انجام عمره مفرده در این شرایط، با عنوان «واجب نبود‌ن حج عمره به هر قیمتی» واکنش نشان د‌اد‌ه‌اند‌. عربستان از زمان رسانه‌ای شدن ماجرا و اعتراضات مقامات ایرانی، سفر دو هواپیمای حامل زائران ایرانی را لغو کرد؛ پرواز اصفهان- جده و شیراز -جده دو پروازی هستند که پیش از پرواز گلستانی‌ها به جده لغو شده است. به‌د‌نبال این موضوع، مرضیه افخم سخنگوی وزارت خارجه د‌رباره پیگیری‌های این وزارتخانه د‌ر رابطه با ممانعت عربستان از ارائه مجوز به هواپیمای ایرانی برای فرود‌ به جد‌ه گفت: پیگیری‌ها د‌ر د‌ست انجام است و به محض د‌ر اختیار گرفتن مستند‌ات و اطلاعات د‌قیق اطلاع‌رسانی می‌کنیم.

قول عربستان برای پیگیری ماجرا

به هر روی عربستان قول داده است ماجرا را پیگیری کند. در این باره حسن قشقاوی معاون وزیر خارجه ایران از ملاقات حسین صادقی، سفیر ایران در ریاض با عالی‌رتبه‌ترین مقام مسوول سعودی درباره موضوع دو مأمور مجرم عربستانی در روز چهارشنبه خبر داده و گفته است: «در این دیدار مسوول عالی‌رتبه سعودی در پاسخ به پیگیری‌های سفیر ایران درباره ماجرای فرودگاه جده گفت اتفاقی که افتاد مایه تاسف شدید ما و خجالت‌آور است. مرتکبین این عمل غیرانسانی و ناشایست هم‌اکنون در زندان به سر می‌برند و پرونده نزد مدعی‌العموم است.» به گفته قشقاوی این مقام مسوول سعودی در ادامه قول داد که جز به اشد مجازات آن‌ها هرگز رضایت نخواهیم داد و شما را در جریان موعد آن قرار خواهیم داد تا خانواده قربانیان از نزدیک شاهد آن باشند.

دستور رییس جمهوری به وزیر ارشاد

برای پیگیری حادثه تعرض به دو زائر ایرانی

رییس جمهوری در نامه ای به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به حادثه تعرض به دو نوجوان زائر ایرانی در فرودگاه جده تاکید کرد: سازمان حج و زیارت با همکاری وزارت امور خارجه، پیگیری های خود را ادامه داده و نسبت به مجازات مجرمین و تامین امنیت زائران اطمینان حاصل نماید و گزارش دقیق و جامعی برای تصمیم گیری ارائه کند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت ،متن نامه حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

جناب آقای دکتر علی جنتی

وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی

با توجه به حادثه تعرض به دو نوجوان زائر ایرانی در فرودگاه جده، اگرچه احترام به علائق مذهبی مردم و تامین امکانات زیارتی برای علاقمندان جزو سیاست ها و برنامه های دولت است، لیکن در صورتی که امنیت و کرامت زائران تامین نشود استحباب این امر در مقابل گناه بزرگ توهین به زائران و صدمه به عزت ملی رنگ می بازد و در شرایطی ممکن است به حرام تبدیل شود. از این رو ضروری است سازمان حج و زیارت با همکاری وزارت امور خارجه، پیگیری های خود را با مقامات سعودی به طور جدی ادامه داده و نسبت به مجازات در مورد مجرمین و تامین امنیت زائران اطمینان حاصل نماید و گزارش دقیق و جامعی جهت تصمیم گیری ارائه کند.

حسن روحانی

رییس جمهوری اسلامی ایران