گروه دیپلماسی: در واکنش به اظهارنظر اخیر اشتون کارتر، وزیر دفاع ایالات متحده آمریکا مبنی بر اینکه « توافق هسته‌ای نهایی با ایران شامل بازرسی از تاسیسات هسته‌ای این کشور خواهد بود»، عباس عراقچی، عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران گفت که تهران بازدید «ناظران خارجی» از مراکز نظامی و همچنین «نظارت» بر موشک‌های بالستیک خود را نخواهد پذیرفت. در همین حال رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران و معاون این ستاد نیز تاکید کردند که ایران اجازه بازدید از مراکز نظامی خود را نخواهد داد. اشتون کارتر، وزیر دفاع آمریکا، روز جمعه گذشته در مصاحبه‌ای با شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان مدعی شد که هرگونه توافق اتمی با جمهوری اسلامی باید شامل نظارت بر تاسیسات نظامی ایران نیز باشد. این نکته‌ای است که مقامات عالی‌رتبه جمهوری اسلامی بارها با آن مخالفت کرده‌اند. در همین زمینه، به گزارش خبرگزاری تسنیم، عباس عراقچی، عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده اتمی ایران، روز شنبه، ۲۲ فروردین درباره احتمال بازدید «ناظرین خارجی» از مراکز نظامی ایران بر اساس بیانیه لوزان گفت که «قطعا هیچ نظارت و دسترسی را در این زمینه نخواهیم پذیرفت.» او اضافه کرد: «موشک‌های ما چه بالستیک و چه غیره نیز تحت نظر و نظارت طرف‌های‌مان نخواهد بود.» در همین حال به گزارش خبرگزاری فارس، حسن فیروزآبادی، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران، روز جمعه درباره مطرح شدن موضوع بازدید از مراکز نظامی ایران در مذاکرات اتمی با گروه ۱+۵ گفت: «نیروهای مسلح کسی را در خود راه نمی‌دهد.» فیروزآبادی افزود: «متاسفانه یکی از روزنامه‌های کشور به نقل از یک روزنامه فاسق خارجی این مطلب را منتشر کرده بود، ولی مگر نیروهای مسلح کسی را در خودشان راه می‌دهند که این کار صورت بگیرد؟»

همچنین مسعود جزایری، معاون ستاد کل نیروهای مسلح ایران، روز جمعه تاکید کرد «خط قرمز ایران» در مذاکرات اتمی با گروه ۱+۵ بازدید از مراکز نظامی است و «این اجازه به هیچ‌‌وجه داده نخواهد شد». به گزارش خبرگزاری فارس، او همچنین سخنان مجدد وزیر دفاع آمریکا درباره «بازدید از مراکز نظامی ایران» را نشانه «شعور پایین وی و غرض‌ورزی» آمریکایی‌ها دانست. بر اساس گزارش‌ها، اشتون کارتر، وزیر دفاع آمریکا، در مصاحبه با سی‌ان‌ان تاکید کرده است که هر گونه توافق هسته‌‌ای احتمالی با ایران باید شامل مفادی برای بازرسی‌ (از تاسیسات هسته‌ای ایران) باشد. او همچنین به این سوال که آیا واشنگتن خواستار دسترسی به تاسیسات نظامی ایران است نیز پاسخ داده است: «بستگی دارد منظور شما از تاسیسات نظامی چه باشد، ولی مطمئنا بله.» به گزارش «ایسنا»، وزیر دفاع آمریکا در پاسخ به این سوال که آیا هنوز استفاده از گزینه نظامی علیه ایران روی میز قرار دارد، گفت: «چارچوب به دست آمده با ایران برای حصول یک توافق هسته‌ای نهایی موجب حذف گزینه نظامی نشده است اما این گزینه هم اکنون مورد استفاده نیست.»پیش از این مقامات دولت ایران بارها تاکید کرده‌اند که برنامه موشکی ایران قابل مذاکره نیست.

تاکید کاخ سفید بر لغو مرحله‌‌ای تحریم‌ها

معاون مشاور امنیت ملی کاخ سفید پس از انتشار بیانات مقام معظم رهبری گفت که آمریکا تاکید دارد لغو تحریم‌ها به‌صورت مرحله‌ای خواهد بود و شورای امنیت سازمان ملل نیز قصد دارد با تصویب یک قطعنامه جدید تحریم‌های پیشین سازمان ملل را لغو و تدابیری در آن تعیین کند که امکان بازگرداندن تحریم‌ها در صورت عدم پایبندی ایران به توافق را فراهم می‌کند. به گزارش «ایسنا»، به نقل از پایگاه خبری هیل، بن رودز تاکید کرد اگر ایران این شرایط را قبول نکند هیچ توافقی حاصل نخواهد شد. این در شرایطی است که مقام معظم رهبری روز پنج‌شنبه در واکنش به فکت‌شیت منتشر شده از سوی وزارت امور خارجه آمریکا، این کشور را به دروغگویی متهم کردند و گفتند که آمریکا به‌ویژه در بخش‌های مربوط به لغو تحریم‌ها و نظارت بر تاسیسات هسته‌ای ایران نظر خود را ارائه کرده است. معاون مشاور امنیت ملی کاخ سفید گفت: «واضح است که ایرانی‌ها می‌خواهند بر بخش‌های خاصی از تفاهم حاصل شده تاکید کنند و آن را به مردمشان ارائه دهند.»

حمایت‌های رهبری بسیار راهگشا بود

همزمان علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران که در مذاکرات اخیر هسته‌ای ایران با آمریکا حضور داشت در سخنانی به حمایت‌های مقام معظم رهبری برای تیم مذاکره‌کننده اشاره کرد و گفت که این حمایت‌ها بسیار راهگشا بوده و تذکراتی که در سخنان اخیرشان به مسوولان و تیم مذاکره‌کننده دادند باید سرلوحه کار قرار گیرد. به گزارش «ایسنا»، علی‌اکبر صالحی عصر روز جمعه با حضور در جلسه شورای عالی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: «فعلا نتیجه این مذاکرات رسیدن به یک فهم مشترک است و همین طور که رهبر معظم انقلاب فرمودند اگر تقدیر بر این باشد طی چند ماه آینده به یک توافق جامع که عزت ملت ایران حفظ شود، خواهیم رسید.»