اعلام لغو تحریم‌های ظالمانه در پایان مذاکرات هسته‌ای عکس: President.ir

گروه خبر: حسن روحانی، رئیس‌جمهوری در واکنش به تصویب طرح لزوم بررسی توافق نهایی هسته‌ای با ایران در کمیته سنا، گفت: اینکه سنای آمریکا و مزدوران این کشور چه می‌گویند، مجلس نمایندگان آمریکا چه می‌خواهد، به ملت و دولت ما ارتباطی ندارد؛ ما در برابر تعامل، در برابر حسن نیت و در برابر احترام، احترام می‌خواهیم. همه بدانند در این توافق، اگر پایان تحریم نباشد؛ توافقی نخواهد بود. کمیته روابط خارجی سنا عصر سه‌شنبه ۲۵ فروردین به اتفاق آرا به طرحی رای داد که در صورت تصویب نهایی در کنگره و امضای رئیس‌جمهوری آمریکا، به کنگره این اختیار را می‌دهد تا درباره توافق نهایی با ایران اعمال نظر کند.

رئیس‌جمهوری در سفر به گیلان و در واکنش به طرح سنای آمریکا اعلام کرد

طرف ما در مذاکرات سنا نیست، 1+5 است

حسن روحانی نیز دیروز در پانزدهمین سفر داخلی‌اش به گیلان با اشاره به این مصوبه گفت: به شما اعلام می‌کنیم که طرف ما، سنای آمریکا و مجلس نمایندگان این کشور نیست؛ بلکه طرف ما یک مجموعه به نام گروه ۱+۵ است. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، روحانی در جمع مردم گیلان به ادامه مذاکره از هفته آینده اشاره کرد و گفت: موضوع اصلی ما در ادامه این مذاکرات با طرف مقابل، مساله تحریم‌ها خواهد بود؛ همان ظلم غیرانسانی که نسبت به ملت ایران شده است. روحانی تاکید کرد: ۱+۵ بداند پایان این توافق اگر پایان تحریم‌های اقتصادی نباشد، توافقی نخواهد بود. باید پایان این مذاکرات که از زمان امضای توافق آغاز می‌شود، اعلام لغو تحریم‌های ظالمانه اقتصادی علیه ملت ایران باشد.

توافق نهایی به نفع همه

رئیس‌جمهوری با تاکید بر اینکه توافق نهایی به نفع همه خواهد بود، گفت: ما این راه را ادامه می‌دهیم و ملت ایران پیروز این صحنه خواهد بود.

روحانی با بیان اینکه در اینجا اعلام می‌کنم دولت و ملت به اصول خود پایبند و وفادار است، اضافه کرد: مسیر ما، مسیر اعتدال، تعامل، گفت‌وگو، منطق و به کرسی نشاندن حق مسلم ملت بزرگ ایران خواهد بود. ما این راه را ادامه خواهیم داد و ان‌شاء‌الله با حمایت مردم و با کمک شما مردم پیروز خواهیم شد. روحانی خطاب به کشورهای غربی با یادآوری اینکه شما فکر می‌کنید این تنها مردم ایران هستند که مشتاق پایان تحریم‌ها هستند، در حالی که شرکت‌های شما بیشتر مشتاقند، ادامه داد: شما خودتان می‌دانید تمام شرکت‌های اروپایی و حتی آمریکایی، شرقی و غربی و دولت‌های شرق و غرب در انتظار توافق نهایی هستند، چون این توافق به نفع جهان و همه ملت‌ها خواهد بود. رئیس‌جمهوری تصریح کرد: دولت به حول و قوه الهی این راه را تا پایان و رسیدن به مقصد نهایی، با هدایت مقام معظم رهبری و با حمایت شما، با وقار، اطمینان، عزت و با توجه به حقوق ملت ایران ادامه خواهد داد.

باید از منافع فردی، حزبی و جناحی گذشت

روحانی که روز گذشته با استقبال پر شور مردم وارد گیلان شد، در ادامه با اشاره به اینکه امسال سال همدلی، وحدت و اتحاد و اعتماد میان دولت و ملت است، افزود: دولت با همه توان، تلاش و کوشش می‌کند تا خداوند و دل مردم از این نظام و دولت بیش از پیش راضی باشد. روحانی تصریح کرد: امسال باید از منافع فردی، حزبی و جناحی گذشت و همگان باید به منافع و عزت ملی بیندیشند تا در سایه این وحدت و اتحاد راه توسعه کشور را به پیش ببریم.

سال رونق اقتصادی

روحانی در ادامه سخنان خود با اشاره به اینکه امسال در سایه همدلی و همزبانی، باید به رونق اقتصادی برسیم، خاطرنشان کرد: این دولت در طول ۲۰ ماه گذشته، به هر قولی که به مردم داده، عمل کرده است و مردم هم همیشه حامی و یار دولت بوده‌اند.

هدف ما سلطه تشیع بر تسنن نیست

بخش دیگری از سخنان روحانی به حوادث یمن اختصاص داشت. او در این‌باره با طرح این سوال که چرا با هواپیماهای اهدایی آمریکا بر سر مظلومان یمن بمب می‌ریزید؟ ادامه داد: چرا زیربناهای یک کشور ضعیف را تخریب می‌کنید؟ چرا کارخانه‌ها را از بین‌می‌برید؟ چرا زنان و کودکان را از بین می‌برید و دیروز با دلار و امروز با بمب دنبال سلطه بر منطقه هستید؟ رئیس‌جمهوری تاکید کرد: هم دیروز اشتباه کردید و هم امروز اشتباه می‌کنید. راه حل مشکلات منطقه، احترام به مردم و حقوق آنان است. روحانی با اشاره به اینکه «هدف نهایی ما سلطه ایران بر منطقه نیست، اشتباه نکنید»، گفت: هدف ما سلطه تشیع بر تسنن نیست، اشتباه نکنید، هدف ما آن است که ملت‌های منطقه سربلند باشند. برای ما بین شیعه، سنی، ترک، عرب، فارس و بلوچ هیچ تفاوتی وجود ندارد. روحانی همچنین دیروز در دیدار با علما، ایثارگران و نخبگان گیلان با تاکید بر اهمیت نقد و انتقاد دلسوزانه در تقویت نظام گفت: منتقد دلسوز عین حامی دلسوز است؛ چراکه منتقدی که دلسوزانه حرف بزند و نکته‌ای را بیان کند، در مسیر تقویت نظام گام برمی‌دارد. روحانی با اشاره به اینکه «البته نقد با به‌دنبال هوچی‌گری بودن متفاوت است»، اظهار کرد: نقد دلسوزانه به نفع کشور و نظام است و در سالی که از سوی مقام معظم رهبری به سال همدلی و همزبانی نامگذاری شده، باید از منافع شخصی و جناحی به‌خاطر منافع ملی و منافع کشور گذشت. رئیس‌جمهوری در جلسه توسعه و سرمایه‌گذاران استان گیلان در رشت هم تصریح کرد: کارآفرینان بدانند که رشد اقتصادی در کشور با شتاب ادامه خواهد یافت. رئیس‌جمهوری، به اهمیت کاهش نرخ سود بانکی اشاره کرد و افزود: شورای پول و اعتبار، تعدیل نرخ سود بانکی را دنبال خواهد کرد. وی تاکید کرد: اقتصاد کشور باید قدم به قدم به بخش خصوصی واگذار شود و دولت مصمم به برداشتن مقررات زاید در مسیر فعالیت‌های اقتصادی در کشور است.

وعده‌های روحانی در پانزدهمین سفر داخلی‌اش به گیلان

اتمام راه‌آهن قزوین به رشت تا سال ۹۵

ساخت ۱۱ سد لاستیکی که چهار مورد در سال ۹۴ و هفت مورد در سال ۹۵ در گیلان اجرایی و عملیاتی می‌شود، در دستور کار است.

طبق برنامه تا پنج سال آینده،۵۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی یکپارچه‌سازی و تسطیح خواهد شد.

پروژه ۱۱ کیلومتری آزادراه رشت-قزوین که بیش از ۹۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد را تا پایان این دولت، اجرایی خواهیم کرد.

برای طرح‌هایی که نیمه‌تمام است و سرمایه درگردش می‌خواهد، قول می‌دهیم کمک کنیم. با بانک‌ها و با بانک مرکزی صحبت کردیم تا نیاز طرح‌های صنعتی و سرمایه در گردش واحدها تامین شود. مجموعا ۳ هزار میلیارد تومان برای این برنامه مدنظر قرار گرفته است.