گروه خبر: نمایندگان مجلس شورای اسلامی، دیروز در اولین جلسه علنی این هفته پارلمان با بررسی طرح نحوه فعالیت احزاب و گروه‌های سیاسی، ماده 13 این طرح را به تصویب رساندند. این بدان معناست که مجلسی‌ها حقوق و امتیازات احزاب دارای پروانه فعالیت در چارچوب قوانین و مقررات نظام جمهوری اسلامی ایران را مشخص کردند.

براساس این مصوبه مجلس، احزاب دارای پروانه، اجازه فعالیت در چارچوب قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران، اجازه فعالیت سیاسی، انجام فریضه امر به معروف و نهی از منکر در جهت اجرای اصل ۸ قانون اساسی در چارچوب مقررات این قانون، اظهارنظر آزاد و علنی در مسائل کشور در راستای وظایف قانونی احزاب، معرفی و حمایت از نامزدهای انتخاباتی در تمام انتخابات و ائتلاف با دیگر احزاب را دارند. به گزارش «ایسنا» در تبصره بند «ث» این ماده آمده است که احزاب می‌توانند در زمان انتخابات یا غیر از آن با دیگر احزاب دارای پروانه فعالیت در مورد نامزد یا نامزدهای انتخاباتی یا موارد دیگر ائتلاف کنند. در صورت ائتلاف، کلیه مسوولیت‌های آن را پذیرا باشند و مراتب را به اطلاع کمیسیون ماده ۱۰ برسانند. از سوی دیگر و بر اساس تبصره‌ای دیگر از این بند، احزاب اجازه دایر کردن شعب و دفاتر در استان‌ها و شهرستان‌ها را دارند؛ بنابر این مصوبه، احزاب می‌توانند در چارچوب اساسنامه خود نسبت به تشکیل شعب و دفاتر خود در استان‌ها و شهرستان‌ها اقدام نمایند و موضوع را به اطلاع استانداری و فرمانداری ذی‌ربط برسانند. همچنین تاسیس هر گونه دفتر یا شعبه خارج از کشور ممنوع است.

مجوز تاسیس روزنامه، نشریه و پایگاه اطلاع‌رسانی در فضای مجازی نیز از مواردی است که بر اساس مصوبه دیروز مجلسی‌ها به احزاب دارای پروانه داده شده است. بر اساس تبصره این بند، احزاب واجد شرایط مندرج در این قانون و متقاضی نشریه الکترونیکی یا مکتوب می‌توانند درخواست خود را به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای صدور مجوز ارسال کنند. از سوی دیگر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز موظف است پس از دریافت تقاضا حداکثر ظرف مدت سه ماه نسبت به صدور مجوز نشریه الکترونیکی یا مکتوب برای احزاب مربوطه اقدام کند. در صورت عدم صدور مجوز در مدت مقرر احزاب می‌توانند به دیوان عدالت اداری شکایت کنند. احزاب دارای مجوز همچنین می‌توانند از کمک‌ها و یارانه‌های موضوع این قانون برخوردار شوند. علاوه‌بر این احزاب دارای پروانه، اجازه برگزاری راهپیمایی‌ها و تشکیل اجتماعات حسب مورد با اطلاع و صدور مجوز وزارت کشور و استانداری با رعایت اصل ۲۷ قانون اساسی را دارند. بر اساس آنچه در تبصره یک این بند، آمده است، دبیران کل احزاب موظفند حداقل ۷۲ ساعت قبل از برگزاری اجتماعات و راهپیمایی‌ها مراتب را به اطلاع مسوولان ذی‌ربط برسانند. همچنین احزاب حق حضور و دفاع در کمیسیون احزاب موضوع این قانون قبل از ارجاع پرونده تخلف حزب به مراجع قضایی را دارند. همچنین نمایندگان مجلس شورای اسلامی در ادامه بررسی این طرح، ماده ۱۴ این طرح را برای بررسی بیشتر به کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور ارجاع دادند. در ماده ۱۴ طرح مذکور آمده بود منابع مالی احزاب باید از طرق قانونی و مشروع تامین و به شکل قانونی و مشروع هزینه شود.

حق استفاده احزاب از شبکه‌های صداوسیما حذف شد

از سوی دیگر نمایندگان مجلس بندی از طرح نحوه فعالیت احزاب و گروه‌های سیاسی را حذف کردند که براساس آن استفاده از شبکه‌های صدا و سیما برای اعلام مواضع و برنامه‌ها یکی از حقوق و امتیازات احزاب در نظر گرفته شده بود. به گزارش خبرگزاری تسنیم، نمایندگان مجلس در جلسه علنی صبح دیروز و در جریان بررسی ماده ۱۳ طرح نحوه فعالیت احزاب و گروه‌های سیاسی، بند «ح» این ماده را حذف کردند. در این بند از ماده ۱۳، استفاده متناسب و بدون تبعیض از شبکه‌های صداوسیما حسب مورد برای اعلام مواضع و برنامه‌های خود و پخش اخبار احزاب با رعایت قانون خط مشی کلی و اصول برنامه‌های سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران از جمله حقوق و امتیازات احزاب به شمار رفته بود. در تبصره این بند نیز آمده بود که سازمان صداوسیما موظف است زمینه اجرای مفاد بند فوق را فراهم کرده و اخبار مربوط به احزاب سیاسی را به اطلاع عموم برساند. این بند اما با مخالفت نمایندگان روبه‌رو شد و مجلسی‌ها با پیشنهاد حذف این بند موافقت کردند.

الزام احزاب به ثبت درآمدها و هزینه‌های خود

همچنین نمایندگان مجلس در جریان بررسی طرح نحوه فعالیت احزاب و گروه‌های سیاسی ماده ۱۵ این طرح را نیز به تصویب رساندند؛ بر اساس این مصوبه مجلس، عدم ثبت درآمدها و منابع تامین آن و مصارف و هزینه‌های احزاب، به‌عنوان تخلف محسوب می‌شود. در این باره مقرر شده است: عدم ثبت درآمدها و منابع تامین آن و مصارف و هزینه‌ها همچنین عدم ارائه دفاتر مالی به کمیسیون احزاب و عدم مطابقت درآمدها و هزینه‌ها با قوانین و مقررات کشور موجب اعمال مفاد بندهای ماده ۱۹ این قانون می‌شود.