عصر ایران: نامزدهای جمهوری‌خواه انتخابات آتی ریاست‌جمهوری آمریکا در یک نشست حزبی در ایالت «آیووا» بار دیگر با حمله به سیاست‌های اوباما در قبال مساله داعش و توافق هسته‌ای با ایران، وعده دادند در صورت پیروزی در انتخابات ریاست‌جمهوری رویکرد سرسختانه‌ای در قبال تهدیدات دشمنان آمریکا در پیش خواهند گرفت.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، نامزدهای جمهوری‌خواه انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۱۶ در این گردهمایی که با حضور ۱۳۰۰‌چهره و هوادار حزب جمهوری‌خواه شنبه شب در شهر «دموین» آیووا برگزار شد، اوباما را به غفلت از مبارزه با داعش در عراق متهم کردند و خارج کردن نیروهای آمریکا از عراق را مسبب ایجاد داعش و بحران کنونی در منطقه دانستند. ریک سنتروم سناتور سابق جمهوری‌خواه و یکی از نامزدهای احتمالی حزب جمهوری‌خواه در انتخابات آتی، در سخنرانی خود با ادعای اینکه ایران یکی از چهار کشور اصلی حامی تروریسم در جهان است، تهدید کرد در صورت پیروزی در انتخابات با بمباران ایران، این کشور را به قرن هفتم بازخواهد گرداند. جب بوش برادر کوچک جورج دبلیو بوش رئیس‌جمهور سابق و یکی از دیگر نامزدهای حزب جمهوری‌خواه به جای دولت اوباما از کماندوهای آمریکایی در حمله به سوریه و کشتن ابوسیاف یکی از رهبران ارشد داعش تجلیل کرد و در عین حال دولت اوباما را به نداشتن استراتژی برای مقابله با داعش در منطقه متهم کرد. لیندسی گراهام سناتور ایالت کارولینای جنوبی و یکی از نامزدهای حزب جمهوری‌خواه نیز مسائل کنونی در عراق را به گردن اوباما انداخت و گفت: «من اوباما را متهم می‌کنم نه جورج بوش را. بوش در زمان خود بهترین تصمیم ممکن را گرفت، این اوباما بود که با خروج نیروهای آمریکایی از عراق مرتکب اشتباه شد و داعش فرصت حضور پیدا کرد.» ریک پری‌فرماندار سابق تگزاس نیز همسو با هم حزبی‌های خود اوباما را متهم به نداشتن استراتژی برای مقابله با داعش و مسبب بحران کنونی در عراق دانست و گفت تهدید داعش با عملیات اخیر در تگزاس علیه یک نمایشگاه کاریکاتور به داخل خاک آمریکا نیز نفوذ کرده است.

نامزدهای جمهوری‌خواه همچنین به هیلاری کلینتون تنها نامزد اعلام شده از حزب دموکرات حمله کردند و او را شریک اشتباه‌های اوباما در سیاست خارجی دانستند. جمهوری‌خواهان در صحبت‌های خود به طعنه و کنایه مطالبی علیه گذشته کلینتون گفتند و اعلام کردند او باید به سوال‌ها و ابهامات زیادی درباره کارنامه خود در گذشته پاسخ دهد. خانم کارلی فیورینا کار آفرین سابق و نامزد حزب جمهوری‌خواه در این باره گفت کلینتون باید سوال‌های زیادی را درباره عملکرد خود پاسخ دهد. همچنین رند پاول به طعنه در این زمینه گفت آیا کلینتون تا حالا به سوالی پاسخ داده است؟ جب بوش نیز در این زمینه به طعنه و شوخی گفت او خود حدود ۹۰۰ - ۸۰۰ سوال در این باره گرفته است تا به کلینتون تحویل دهد. اسکات واکر فرماندار جمهوری‌خواه ایالت ویسکانسین نیز که اخیرا به تل آویو سفر کرده و با نتانیاهو دیدار داشته است در سخنرانی خود با حمله به سیاست خارجی اوباما گفت: «در سیاست خارجی اوباما خط قرمزها روی شن کشیده می‌شود تا برای دیگران عبور از آنها ممکن شود.»