بعضی‌ها نمی‌دانستند تحریم چیست عکس: ایسنا
گروه خبر: رئیس‌جمهوری تاکید کرد رفع تحریم‌های ظالمانه به معنی تسلیم شدن در برابر حرف ناحق دیگران نیست .حسن روحانی که روز گذشته در مراسم گرامیداشت هفته محیط زیست و دهمین دوره اعطای جایزه ملی محیط زیست، حضور یافته بود، گفت: هنگامی که می‌گوییم تحریم‌های ظالمانه باید از بین برود، برخی با شنیدن این حرف چشم‌هایشان زیاد نچرخد. تحریم ظالمانه باید از بین برود تا سرمایه بیاید. اشتغال، مشکل بیکاری و مسائل دیگر حل و بانک‌ها احیا شود.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر ریاست‌جمهوری، وی اضافه کرد: «کسانی که تحریم را بر ملت ایران تحمیل کردند، ظلم بزرگی انجام دادند، اما عده‌ای بودند که نمی‌دانستند این تحریم چیست و نمی‌دانستند همچون تبی است که تبدیل به مریضی شدید می‌شود.»

روحانی گفت: «اکنون باید برای رفع مشکلات قدم به قدم پیش رفت که این کار به معنای آن نیست که در برابر حرف ناحق دیگران تسلیم شویم؛ بلکه باید در برابر مشکل حرکت و تلاش کنیم و قدم جلو بگذاریم. مهم نیست این که دیگران چه می‌گویند؛ این گونه سخنان در دنیا بسیار زیاد است. باید به خدا اتکا داشته باشیم. وظیفه ملی و دینی را مدنظر قرار دهیم تا نصرت خدا شامل حال ما شود و مسائل حل شود.»

همچنین به گزارش خبرگزاری مهر، او تاکید کرد: «تلاش برای رفع تحریم‌ها، حرکت در مسیر استقلال و ایستادگی است.»

محیط زیست و نهی از منکر

رئیس‌جمهوری، محیط زیست را جزو مسائل بسیار مهم کشور دانست و با تاکید بر اینکه حفظ و حراست از محیط زیست نیازمند تلاش همگانی است، گفت: «توصیه به حفظ آب، خاک و هوا، جزو موارد امر به معروف و آلوده کردن طبیعت نیز منکر است.»

وی با اشاره به فلسفه امر به‌ معروف و نهی از منکر، گفت: نباید امر‌ به معروف و نهی از منکر را تنها در چند حکم الهی خلاصه کرد؛ زیرا معروف یعنی همه شایسته‌ها و منکر یعنی همه زشتی‌ها و بنابراین کسی که آب، هوا و خاک را آلوده می‌کند، امر منکر انجام می‌دهد و نهی از منکر یکی از مواردش در حفظ محیط زیست است. روحانی ادامه داد: هر کار زشت و منکری را با کمی وسعت دید می‌توان به گناه و معصیت ارتباط داد همان‌طور که در ماه رمضان نسبت به گناهان اخلاقی، توبه کرده و عمل صالح انجام می‌دهیم، باید نسبت به صدماتی که به طبیعت نیز می‌زنیم توبه کرده و با بازگشت به مسیر صحیح، نسبت به احیای محیط زیست اقدام کنیم.

کاهش آلودگی هوا

رئیس شورای‌عالی محیط زیست، وظیفه دولت در نظارت برای مقابله با برخی از عوامل مخل محیط زیست، نظیر عرضه سوخت سالم و خودرو استاندارد را خاطر نشان کرد و گفت: دولت تدبیر و امید در این زمینه گام‌های خوبی برداشته است. امروز بنزین تولید شده در مجتمع‌های پتروشیمی کنار گذاشته شده و بنزین یورو۴ در کلان‌شهرها عرضه می‌شود که تاثیر خوبی در کاهش آلودگی هوا داشته است. روحانی افزود: مشکلات مربوط به آلودگی هوا در کلان‌شهرها زیاد است، اما باید مسیری که آغاز شده ادامه یابد. اگر سوخت و خودرو استاندارد شد، شهروندان نسبت به سلامت وسیله نقلیه خود حساسیت داشته باشند و اقدامات نظارتی در حوزه معاینه فنی و اسقاط خودروهای فرسوده انجام شود، می‌توان امیدوار بود که چرخه مبارزه با آلودگی هوا تکمیل شده است.

انتقاد از بی‌توجهی به محیط زیست

رئیس‌جمهوری با بیان اینکه در سال ۹۳، ۲۵۰ هزار دستگاه خودرو فرسوده اسقاط شد، از بی‌توجهی به این موضوع در سال‌های قبل انتقاد کرد و گفت: باید به مسائل اجتماعی درست توجه شود و همه نسبت به حفظ محیط زیست احساس تکلیف کنند. روحانی تصمیم دولت برای بهره‌برداری بیشتر از منابع انرژی مشترک میان ایران و کشورهای همسایه را یادآور شد و با اشاره به توان کشور در تولید بیشتر گاز گفت: در حال حاضر بسیاری از مراکز صنعتی و نیروگاه‌های کشور به جای سوخت مازوت که آلودگی بسیاری تولید می‌کنند، از گاز استفاده می‌کنند.

احیای دریاچه‌های خشک شده

رئیس‌جمهوری در بخش دیگری از سخنان خود به تشکیل نخستین جلسه هیات وزیران در دولت یازدهم با موضوع احیای دریاچه ارومیه اشاره کرد و گفت: این جلسه علامت آن بود که دولت یازدهم دولت محیط زیست است و بر حفظ عرصه‌های طبیعی و گونه‌های حیات وحش کشور تاکید دارد؛ زیرا توسعه و سلامت بدون پیوست محیط زیستی پایدار نخواهد ماند. رئیس شورای‌عالی محیط زیست اظهار کرد: همان‌طور که کارشناسان محیط زیست می‌گویند، اگر یک‌سال بار روی دوش طبیعت گذاشته شود، برای جبران به ۵/ ۱ سال زمان نیاز است، احیای دریاچه ارومیه نیز در ظرف زمانی کوتاه محقق نمی‌شود و فرآیند جبران تخریب ۱۰ ساله در کمترین حالت به ۱۵ سال زمان نیاز دارد.

روحانی تاکید کرد: نمی‌توان از کنار موضوعاتی نظیر خشک شدن هامون، زاینده‌رود و سایر تالاب‌های کشور بی‌توجه عبور کرد.

بهشت آخرت وصل به بهشت دنیای ماست

رئیس‌جمهوری با بیان اینکه در توصیفاتی که در قرآن مجید از بهشت آمده نیز به وجود رودخانه و درختان سرسبز اشاره شده است، گفت: بهشت آخرت وصل به بهشت دنیای ماست. شاید با کمی مسامحه بتوان این‌گونه تعریف کرد که اگر کسی دنیای خود را جهنم کرد باید در آخرت نیز در انتظار جهنم باشد و اگر کسی دنیای خود را بهشت ساخت در آخرت نیز بهشت نصیبش خواهد شد.

رئیس شورای‌عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: بهشت و جهنم به افکار و رفتار ما نسبت به خود، انسان‌های دیگر و طبیعت ارتباط دارد؛ ما نمی‌توانیم جنگل‌ها را نابود کنیم و در انتظار هوای سالم و اکسیژن باشیم. نمی‌توانیم عرصه‌های جنگلی را از بین ببریم و فکر کنیم که دیگر سیل نخواهد آمد. خشکسالی‌ها باعث از بین رفتن سرسبزی زمین می‌شود.

هشدار در مورد تخریب محیط زیست

روحانی ضمن تاکید بر اینکه بهره‌برداری از منابع طبیعی باید توام با اعتدال و پرهیز از افراط و زیاده‌روی باشد از دو عامل افزایش جمعیت و ورود فناوری‌های نوین بدون محاسبه پیامدها و عوارض آن به‌عنوان عوامل مخرب محیط زیست یاد کرد و ضرورت برنامه‌ریزی و تدبیر برای جلوگیری از مشکلات و احترام به قانون طبیعت را خاطرنشان کرد.