زینب موسوی: سرانجام کشمکش‌ها به پایان رسید و طرح «استیضاح وزیر آموزش و پرورش» دیروز، توسط هیات‌رئیسه مجلس اعلام وصول شد؛ موضوعی که محمدرضا باهنر در اعلام وصول آن تاکید کرد این طرح استیضاح، به دلیل فشار برخی نمایندگان پذیرفته شده است. موضوع استیضاح علی‌اصغر فانی، وزیر آموزش و پرورش دولت روحانی مدتی است که از سوی برخی نمایندگان مطرح و اعلام وصول نشدن آن، در قالب تذکرات و نطق‌ها به هیات‌رئیسه تذکر داده می‌شد. این استیضاح دیروز در شرایطی اعلام وصول شد که علی لاریجانی رئیس مجلس، در آخرین روزهای اردیبهشت‌ نمایندگان را ملزم کرد تا با تعامل بیشتر، برای پیدا کردن راهکاری برای بهبود شرایط و رفع مشکلات حوزه آموزش و پرورش اقدام کنند.

اگرچه وزیر آموزش و پرورش بارها با تذکر مجلسی‌ها به دلیل آنچه بی‌توجهی به وضعیت معیشت فرهنگیان خوانده می‌شود روبه‌رو شده، اما الزام لاریجانی به تعامل نمایندگان با وزیر و برگزاری جلساتی با حضور فانی و نمایندگان خواهان استیضاح نشان داد که او و هیات‌رئیسه مجلس رغبتی به استیضاح فانی ندارند. در همین حال پادرمیانی او در جریان ارائه شدن طرح استیضاح وزیر آموزش و پرورش حکایت از آن داشت که او خود یکی از اصلی‌ترین مخالفان اعلام وصول طرح استیضاح است.


دلایل استیضاح


آنچه استیضاح‌کنندگان را بر آن داشته تا این استیضاح را بیش از هر موضوع دیگری در مجلس پیگیری کنند مسائلی است که در ۱۰ بند مطرح شده است. منتقدان به وزیر آموزش و پرورش که پیش از این بیشترین تاکید خود را بر وضعیت بد معیشتی فرهنگیان معطوف داشتند، حالا در طرح استیضاح علاوه‌بر ناتوانی فانی در رفع این مشکلات، موضوعات دیگری را نیز مطرح کرده‌اند. به باور استیضاح‌کنندگان وزیر کنونی آموزش و پرورش در مسائلی چون جلب رضایت جامعه مهم آموزش و پرورش و نیز در افزایش فضای آموزشی در مناطق محروم ناتوان ظاهر شده است.

آنان با تاکید بر ناتوانی فانی در جلب نظر دولت برای تامین معیشت فرهنگیان شاغل و بازنشسته و اعطای سایر امتیازات مشابه سایر ارگان‌ها و دستگاه‌ها به فرهنگیان، او را در حذف تفاوت‌ها در حقوق و مزایای فرهنگیان نسبت به سایر دستگاه‌ها و ارگان‌ها نیز ناتوان یافته‌اند. نمایندگان خواهان استیضاح همچنین نداشتن برنامه مدون و موثر عملیاتی برای استانداردسازی و ارتقای بهره وری برنامه‌های آموزش و پرورش و کیفیت‌بخشی به محتوای آموزش را از دیگر دلایل خود برای استیضاح فانی مطرح کرده‌اند.


ناتوانی استیضاح در رفع مشکل


اگرچه استیضاح‌کنندگان وزیر را در حل مشکلات این وزارتخانه که در طرح استیضاح نیز آمده است ناتوان دیده‌اند، اما برخی نمایندگان دیگر بر این باورند که مشکلات این وزارتخانه با جابه‌جایی یا برکناری وزیر قابل حل نیست. قاسم احمدی لاشکی، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» با تاکید بر این موضوع گفت: «در اینکه امروز فرهنگیان در رنج هستند و در اینکه نمی‌توانند حق خود را بگیرند شکی نیست، ولی اینکه صرف جابه‌جا کردن افراد در یک وزارتخانه از جمله استیضاح وزیر مشکلات وزارت آموزش و پرورش حل نمی‌شود.» به باور او مشکل فرهنگیان در شرایطی قابل حل است که دولت و مجلس دست به دست هم دهند و برای آن راه‌حل پیدا کنند. احمدی تاکید کرد که حل مشکلات این وزارتخانه تنها به وزیر منتهی نمی‌شود چراکه مشکلات فرهنگیان و نظام آموزشی بسیار زیاد است. عضو کمیسیون آموزش مجلس رفع مشکلات مذکور را با ارائه طرح‌ها و لوایح مناسب امکان‌پذیر دانست و تاکید کرد: «اگر مجلسی‌ها می‌خواهند مشکلات آموزش و پرورش و فرهنگیان حل شود طرح‌های موجود درباره نظام آموزش و پرورش را به تصویب برسانند.»از سوی دیگر مسعود پزشکیان، دیگر نماینده مجلس نیز با همین عقیده در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» با بیان اینکه «گنه کرد در بلخ آهنگری به شوشتر زدند گردن مسگری» گفته است: «مشکلات کنونی آموزش و پرورش، زاییده قوانین، ساختار و روند طولانی فعالیت‌هایی است که در مجلس و خارج از آن انجام می‌شود و تنها وزیر قادر به تغییر روند نیست؛ در این باره مجلس تعداد نیروی انسانی را بیش از حد به وزارتخانه تحمیل کرده است. مجلس بودجه را در نهایت مصوب می‌کند که آموزش و پرورش چقدر خرج کند؛ بنابراین نمی‌توان تنها از وزیر انتظار حل مشکلات را داشت.»

به هر روی علی اصغر فانی، بایدچهارشنبه آتی به پارلمان برود و در جلسه استیضاح خود، به دفاع از عملکردش در وزارت آموزش و پرورش بپردازد. ۶۴ نماینده مجلس طرح استیضاح او را امضا کرده‌اند.