تصویب کلیات طرح هسته‌ای مجلس عکس: خانه ملت

گروه خبر: کمتر از ۱۰ روز مانده به پایان ضرب‌الاجل تعیین شده برای دستیابی به توافق جامع هسته‌ای میان ایران و ۱+۵، مجلسی‌ها کلیات طرح هسته‌ای خود را با ۱۹۹ رای موافق به تصویب رساندند؛ طرحی که چندی است برخی نمایندگان درباره در دستور کار قرار گرفتن آن از هیات‌رئیسه گلایه می‌کنند . در شرایطی که برخی طرح «الزام دولت به حفظ دستاوردها و حقوق هسته‌ای ملت ایران» را ناشی از تلاش نمایندگان منتقد مسیر فعلی مذاکرات برای تحت فشار گذاشتن تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای قلمداد کرده‌اند، اما در مقابل، گروهی دیگر از نمایندگان نیز آن را یک تلاش مثبت برای حمایت از تیم مذاکره‌کننده ایرانی در مذاکرات پیش‌رو می‌دانند. در این باره می‌توان به اظهارات دیروز علی مطهری در جمع خبرنگاران اشاره کرد؛ او دیروز در حاشیه جلسه علنی مجلس در گفت‌و‌گو با خبرنگاران طرح الزام دولت به حفظ دستاوردهای هسته‌ای را اقدامی مثبت ارزیابی کرد.

اگرچه برخی نمایندگان این طرح را تلاشی مثبت برای حمایت از تیم مذاکره‌کننده ایرانی می‌دانند، اما علی لاریجانی دیروز اعلام کرد که ملاحظات شورای‌عالی امنیت ملی در طرح هسته‌ای مذکور رعایت نشده است. رئیس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه تصویب طرح الزام دولت به حفظ دستاوردهای هسته‌ای باید با مشورت شورای‌عالی امنیت ملی انجام شود، گفت: «آنان ملاحظاتی دارند که ما آن را منتقل کردیم، اما متاسفانه برخی از آنها در طرح رعایت نشده است.»

علی لاریجانی این مطلب را در پاسخ به تذکر احمد توکلی نماینده تهران بیان کرد؛ براساس آنچه «ایرنا» از جلسه دیروز مجلس گزارش داده است احمد توکلی در تذکری با استناد به ماده ۱۴۶ آیین نامه داخلی مجلس با اشاره به اصلاحاتی که در این طرح انجام شد، گفت: «مردم منتظر هستند مجلس طرحی را که با ۹۲ درصد به اولویت آن رای داده بررسی کند، چرا تغییرش دادند؟»

لاریجانی در پاسخ به توکلی با بیان اینکه شورای‌عالی امنیت ملی یکسری چارچوب‌های مشخصی دارد که ما باید در این زمینه هماهنگی‌های لازم را داشته باشیم، گفت: «بحث فروش سیب زمینی در کشور نیست بلکه بحث مورد نظر یک موضوع مهم کشور است.» به گفته رئیس مجلس، در هیات رئیسه نیز در این زمینه بحث‌هایی انجام شد و بنا شد چارچوب‌های موردنظر رهبری حتما رعایت شود؛ بنابراین تصویب این طرح باید با مشورت شورای‌عالی امنیت ملی انجام شود.


نیازی به تصویب توافق در مجلس نیست

خبر انجام اصلاحاتی در طرح هسته‌ای مذکور دو روز پیش منتشر شد. حالا یک عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر توضیح داده که تغییر متن طرح هسته‌ای مجلس از سوی کمیسیون امنیت ملی به دستور علی لاریجانی انجام شده است.

حسینعلی حاجی دلیگانی، نماینده مردم شاهین‌شهر در این باره گفت: «در نگارش اولیه طرح، نتیجه مذاکرات و توافق نهایی باید به تصویب مجلس شورای اسلامی می‌رسید، اما به دستور لاریجانی، کمیسیون امنیت ملی گزارش طرح را تغییر داده و براساس گزارش جایگزین کمیسیون از طرح الزام دولت، دیگر نیازی نیست که توافق نهایی به تصویب مجلس برسد؛ بلکه در مقدمه طرح آورده شده، الزامات طرح به‌صورت شفاف از سوی تیم مذاکره‌کننده رعایت شود.» این نماینده مجلس البته این اقدام کمیسیون امنیت ملی و رئیس مجلس را خلاف ماده ۱۴۶ آیین‌نامه مجلس خوانده و تاکید کرده است: «نمایندگان برای گزارش اولیه که براساس آن توافق نهایی باید به تصویب مجلس می‌رسید، درخواست اولویت بررسی داده بودند نه برای گزارشی که به دستور لاریجانی هم‌اکنون تهیه شده است.»


توضیحات لاریجانی

هرچند حسینعلی حاجی‌دلیگانی اقدام لاریجانی در اصلاح طرح هسته‌ای مجلس را خلاف آیین‌نامه مجلس خوانده اما علی لاریجانی در توضیحاتی، این اصلاحات را «اصلاحات لازم در متن طرح» خواند و تاکید کرد که آن را به دلیل آنکه دست مذاکره‌کنندگان در چارچوب مورد تایید رهبری و شورای‌عالی امنیت ملی باز باشد، انجام داده است. در پایان جلسه علنی دیروز مجلس و همزمان با قرائت متن جدید طرح «الزام دولت به حفظ حقوق و دستاوردهای هسته‌ای ملت ایران» از سوی لاریجانی، عده‌ای از نمایندگان به او اعتراض کردند. اعتراض نمایندگان به دومین بند طرح بود، آنجا که دسترسی به کلیه اماکن نظامی، امنیتی و حساس غیرهسته‌ای، اسناد و دانشمندان ممنوع است و باید مصوبات شورای‌عالی امنیت ملی در این زمینه رعایت شود. مجلسی‌ها به اضافه شدن موضوع رعایت مصوبات شورای‌عالی امنیت ملی اعتراض کردند که لاریجانی درباره آن توضیح داد: «شورای‌عالی امنیت ملی زیر نظر مقام معظم رهبری است و ایشان هر تصمیمی که در ارتباط با آن شورا بگیرند، ما باید در مجلس اطاعت کنیم.»


۷ ناظر برای توافق‌نامه هسته‌ای

در همین حال یک عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس از انتخاب هفت نماینده برای نظارت بر توافق‌نامه هسته‌ای در طرح الزام دولت بر حفاظت از دستاورد‌های هسته‌ای خبر داده است. کمال علی‌پور روز گذشته در گفت‌و‌گو با خبرگزاری فارس با اشاره به تبصره طرح الزام دولت بر حفاظت از دستاورد‌های هسته‌ای گفت: هفت نماینده منتخب هر سه ماه گزارش خود را به صحن علنی ارائه می‌کنند.