گروه خبر: یک روز پس از استعفای برخی نمایندگان استان فارس در اعتراض به انتصاب استاندار جدید استان فارس از سوی وزارت کشور، عبدالرضا رحمانی‌فضلی رسما اعلام کرد که محمدعلی افشانی را به‌عنوان استاندار فارس به هیات دولت معرفی کرده است. این همان گزینه وزارت کشور برای استانداری فارس است که به گفته ضرغام صادقی نماینده شیراز، برخی نمایندگان این استان را بر آن داشته تا یکشنبه در حرکتی اعتراضی به‌صورت جمعی استعفا دهند.

براساس آنچه خبرگزاری مهر از اظهارات وزیر کشور در حاشیه هفتاد و پنجمین نشست جلسه شورای اجتماعی کشور خبر داده است، عبدالرضا رحمانی‌فضلی معرفی استاندار به دولت را وظیفه وزیر کشور خوانده و در عین حال برداشتن تعامل با نمایندگان تاکید کرده است. وزیر کشور روز گذشته در جمع خبرنگاران گفت که نمایندگان مجلس پنج نفر را به وزارت کشور معرفی کردند که ما این پنج نفر را صاحب صلاحیت تشخیص ندادیم. به گفته رحمانی‌فضلی اینکه وزارت کشور با مجلس تعامل داشته باشد، به معنی آن نیست که نمایندگان نظر خود را درباره معرفی استاندار تحمیل کنند. محمدحسین مقیمی معاون سیاسی وزیر کشور نیز انتخاب افشانی را براساس معیارها و ضوابط مشخص به عنوان یک فرد واجد شرایط خواند و تاکید کرد: «وزارت کشور دقیقا مطابق قانون و براساس وظیفه عمل کرده است.»


هرچند برخی نمایندگان استان فارس روز یکشنبه وزیر کشور را تهدید به استیضاح کردند اما رحمانی‌فضلی در این باره گفت که مجلس اختیار قانونی در این زمینه دارد و اگر خواست استیضاح کند، ما نمی‌توانیم فرار کنیم. عصر یکشنبه محمد‌رضا رضایی‌کوچی، رئیس مجمع نمایندگان استان فارس و نماینده جهرم به خبرگزاری صدا و سیما گفته بود که طرح استیضاح وزیر کشور نیز تقدیم هیات رئیسه مجلس شده است.


استعفای جمعی

اگرچه ضرغام صادقی، عضو هیات‌رئیسه مجلس و نماینده شیراز روز یکشنبه از تقدیم این استعفای جمعی به هیات‌رئیسه مجلس خبر داده بود اما دیروز عبدالرضا مصری، سخنگوی هیات رئیسه مجلس در گفت‌وگو با «ایلنا» گفت که استعفای نمایندگان فارس هنوز به هیات رئیسه ارائه نشده است. از سوی دیگر احمدرضا دستغیب یکی از نمایندگان شیراز در گفت‌و‌گو با «ایلنا» اعلام کرده که نمایندگان فارس استعفا نداده‌اند و خروج آنها از جلسه علنی یکشنبه برای دیدار با علی لاریجانی رئیس مجلس بوده است.


احمدرضا دستغیب در گفت‌و‌گو با خبرنگار پارلمانی «ایلنا» در مورد انتشار خبراستعفای دسته‌جمعی نمایندگان استان فارس، تصریح کرد: تاکنون استعفایی به هیات رئیسه واصل نشده است. در همین حال در خبری دیگر یکی از نمایندگان مستعفی شیراز اعلام کرد: «دوباره به مجلس برمی‌گردیم.» جعفر قادری به خبرگزاری فارس گفت: «نمایندگان به مجلس برمی‌گردند و در این خصوص مشکلی نیست، ما استعفای‌مان را تحویل هیات رئیسه مجلس دادیم و تصمیم‌گیری موافقت یا مخالفت با آن با هیات رئیسه است.»


اگرچه این نماینده شیراز در مجلس از احتمال برگزاری جلسه مشترکی با وزارت کشور خبر داده است اما اظهارات متفاوت نمایندگان استان فارس نشان می‌دهد هدف از این استعفای جمعی ایجاد فشار بر وزارت کشور در انتخاب استاندار فارس بوده است. علاوه بر آنکه علی مطهری عصر یکشنبه در واکنش به این اقدام شیرازی‌های مجلس از وزیر کشور خواسته بود در مقابل این استعفاها کوتاه نیاید، دیروز نیز سید مرتضی دستغیب رئیس شورای هماهنگی اصلاحات استان فارس در اظهارنظری به «ایلنا» گفت: «کاش نمایندگانی که نسبت به سابقه استاندار فارس دلواپس هستند در دولت قبل هم نسبت به تصمیم‌های اشتباه حساس بودند و ایستادگی می‌کردند.» سیدمحمدعلی افشانی که وزیر کشور نام او را رسما به‌عنوان گزینه این وزارتخانه برای استانداری فارس اعلام کرد، پیش از این معاون عمرانی وزیر آموزش و پرورش در دولت اصلاحات و معاون عمرانی اسبق استانداری خوزستان بوده است. افشانی هشتم خردادماه سال 84 نشان دولتی «درجه دوم سازندگی» را از رئیس دولت اصلاحات دریافت کرد. این همان سابقه‌ای است که حسینعلی امیری سخنگوی وزارت کشور در اظهارات روز یکشنبه خود به آن اشاره کرده بود. خبرگزاری فارس نیز افشانی را از فعالان اصلاح‌طلب استان کهکیلویه و بویراحمد و عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی معرفی کرده است.