ظریف: شورای امنیت حق غنی‌سازی را هفته‌آینده به رسمیت می‌شناسد عکس: ایرنا
گروه دیپلماسی: سه‌شنبه شب پس از نزدیک به 20 روز رایزنی‌ فشرده در هتل کوبورگ وین و در شرایطی که ایران و گروه 1+5 توانستند به توافقی برای حل مناقشه 13 ساله هسته‌ای ایران دست پیدا کنند، تیم مذاکره‌کننده ایرانی به ریاست محمدجواد ظریف از محل مذاکرات راهی پایتخت شد. البته این بار مستقیم از وین به تهران نیامدند؛ بلکه تیم هسته‌ای در مسیر به مشهد مقدس رفت و مذاکره‌کنندگان پس از عبور از مسیر دشوار دیپلماسی به پابوسی امام رضا(ع) مشرف شدند.

استقبال جهانی از توافق هسته‌ای ایران و 1+5


پس از آن هواپیمای حامل تیم هسته‌ای صبح روز گذشته در فرودگاه مهرآباد به زمین نشست. در بدو ورود به تهران وزیر امور خارجه گفت: «هفته آینده شورای امنیت با قطعنامه‌ای برنامه غنی‌سازی هسته‌ای ایران را به رسمیت می‌شناسد.» همزمان یک دیپلمات شورای امنیت سازمان ملل نیز روز گذشته اعلام کرد که قرار بوده است آمریکا صبح روز گذشته پیش‌نویس قطعنامه مربوط به لغو تحریم‌های هسته‌ای شورای امنیت در مورد ایران را در میان اعضای این شورا توزیع کند. به هر ترتیب وزیر امور خارجه پس از ورود به تهران با بیان اینکه مذاکرات بسیار دشواری را پشت سرگذاشتیم، یادآور شد: «مذاکره ذاتا یعنی داد‌و‌ستد؛ یعنی گفت‌و‌گو و تلاش برای رسیدن به یک مفاهیم مشترک و به یک نکات مشترک که در این زمینه توفیق‌های خوبی نصیب ما شد به‌خصوص در حوزه هسته‌ای و رفع تحریم‌ها.» به گزارش «ایرنا»، وی افزود: کلیه تحریم‌های اقتصادی، مالی و بانکی همان‌طور که رهبر معظم انقلاب فرمودند در ابتدای توافق لغو خواهد شد. وزیر امور خارجه روز گذشته هنگام ورود به تهران در پاویون فرودگاه مهرآباد با خانواده‌های معظم شهدای هسته‌ای نیز دیدار کرد. در همین حال همزمان با توافق هسته‌ای، اتحادیه اروپا روز سه‌شنبه ۲۳ تیرماه تحریم‌های ایران را به مدت ۶ ماه دیگر تعلیق کرد.


به وظایف خود عمل می‌کنیم

از سوی دیگر محمدجواد ظریف در گفت‌وگو با شبکه «سی‌بی‌اس‌نیوز» گفت: «همه کشورها اسرار نظامی دارند که می‌خواهند حفظ شود، ما از این موضوع مطمئن بودیم و بر این اساس توافق کردیم. سازوکارها و روندهای بین‌المللی وجود دارد و ایران پذیرفته که براساس سازوکار بین‌المللی مورد موافقت برای شفافیت همکاری کند و ما به وظایف و تعهدات خود عمل می‌کنیم؛ همانطور که همواره این کار را کردیم.» به گزارش «ایرنا» وی همچنین با رد نگرانی برخی اعضای کنگره آمریکا مبنی‌بر استفاده تهران از منابع نقدی به دست آمده در پی توافق برای کمک به گروه‌های شبه نظامی در منطقه خاورمیانه گفت: ایران همواره به‌دنبال ثبات در منطقه خاورمیانه و تنها کشوری است که به‌صورت جدی با گروه تروریستی داعش مبارزه کرده است.


تجاری‌سازی صنعت هسته‌ای

همزمان علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی که به همراه وزیر امور خارجه در مذاکرات هسته‌ای وین حضور داشت، در بدو ورود به تهران با بیان اینکه صنعت هسته‌ای وارد فاز جدید تجاری‌سازی می‌شود، گفت: «توسعه صنعت هسته‌ای از این به بعد به‌گونه‌ای صورت می‌گیرد که در آن هزینه ـ فایده لحاظ شود و در این زمینه شاهد برداشتن قدم‌های بلندی خواهیم بود.


پاسخ کری به مخالفان توافق

جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا که ۱۸ روز پیاپی را در وین به مذاکره بر سر برنامه هسته‌ای اختصاص داده بود، نیز روز گذشته در مصاحبه با سی‌ان‌ان درباره مخالفت‌ها با توافق وین گفت: «افرادی هستند که متاسفانه با (انگیزه) سیاسی حتی بدون دانستن یا خواندن توافق و بدون دانستن همه مفاد آن تصمیم به مخالفت گرفتند.» جان کری با انتقاد از مخالفت‌ها با حصول توافق هسته‌ای با ایران و گروه ۱+۵ از مخالفان خواست تا یک جایگزین برای این توافق پیشنهاد دهند. به گزارش پایگاه خبری انتخاب او با اشاره به اینکه ایران طی این سال‌ها هیچ گاه از معاهده منع تکثیر هسته‌ای خارج نشد، گفت: «این کشور می‌توانست بگوید برید گم شوید، ما کار خود را انجام می‌دهیم، اما آنها از معاهده منع تکثیر تبعیت کردند و اکنون نیز می‌کنند.»


حمایت کلینتون از توافق

از سوی دیگر هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه سابق آمریکا و نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری آینده این کشور نیز در اظهارنظری در خصوص توافق به دست آمده گفت: «تلاش‌های فراوان توانست به دستیابی به موافقت‌نامه با ایران منجر شود.» او افزود این موافقتنامه گام مهمی برای جلوگیری از برنامه هسته‌ای ایران است. همچنین کلینتون تاکید کرد که در صورت پیروزی در انتخابات ریاست‌جمهوری، به عنوان رئیس‌جمهوری آمریکا این موافقتنامه را دنبال خواهد کرد.


راه دشوار اوباما

به‌دنبال اعلام توافق هسته‌ای میان ایران و گروه ۱+۵ و ارجاع آن به کنگره و مجلس ایران برای تصویب، هم‌اکنون دولت باراک اوباما راه دشواری را در پیش دارد. البته او با توجه به مخالفت‌های کنونی و آگاهی از موضع مخالفان و منتقدان، در نطق رسمی خود پس از توافق وین اعلام کرد که رأی منفی کنگره به توافقنامه را وتو می‌کند. اوباما تا روز یکشنبه فرصت دارد توافق نهایی با ایران را به‌صورت رسمی به کنگره اعلام کند. کنگره هم ۶۰ روز فرصت دارد جزئیات توافقنامه را بررسی کند. البته نمایندگان کنگره بخشی از این فرصت را - در ماه اوت - در تعطیلات به سر می‌برند و زمان نهایی برای بررسی توافقنامه کمتر از دو ماه است.


انتقاد آلمان از رژیم صهیونیستی

در همین ارتباط بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی ضمن انتقاد شدید از توافق حاصل شده میان ایران و گروه 1+5، سه‌شنبه شب به همراه «ایزاک هرزوگ» رهبر مخالفان علیه توافق هسته‌ای ورئیس اتحادیه صهیونیست سوگند خوردند که در برابر توافقنامه هسته‌ای امضا شده بین ایران و قدرت‌های جهانی متحد باشند. همچنین روز گذشته نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی وزیران خود را برای جلسه‌ای امنیتی به منظور بررسی توافق هسته‌ای فراخواند. در مقابل فرانک اشتاین مایر وزیر خارجه آلمان ضمن انتقاد از رژیم صهیونیستی به خاطر مخالفت با توافقنامه امضا شده میان ایران و 6 قدرت جهانی، تاکید کرد که این توافقنامه به تأمین امنیت خاورمیانه کمک خواهد کرد.

استقبال جهانی

پس از اعلام توافق میان ایران و گروه 1+5 برای حل مساله هسته‌ای، اغلب رهبران جهان از این مساله استقبال کرده و حصول توافق را به ایران تبریک گفتند. در این میان وزارت امور خارجه ترکیه، عبدالله گل رئیس‌جمهوری سابق ترکیه، حیدر العبادی، نخست‌وزیر عراق، امیر کویت، وزارت خارجه فیلیپین، اشرف غنی، رئیس‌جمهوری افغانستان، دولت پاکستان، اتحادیه اروپا، برخی مقام‌های بلندپایه امارات، دولت اسپانیا، وزارت امور خارجه هند و رئیس‌جمهوری آرژانتین در پیام‌هایی این دستاورد را به دولت و ملت ایران تبریک گفتند. همزمان فدریکا موگرینی، هماهنگ‌کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا این توافق را به نفع صلح و امنیت جهان، منطقه و ایران خواند.



تشکر روحانی، ظریف و تیم مذاکره‌کننده ایران از رهبر معظم انقلاب

گروه خبر: حسن روحانی، رئیس‌جمهوری با صدور پیام کوتاهی در صفحه شخصی خود در توئیتر از حمایت‌ها و هدایت‌های رهبر معظم انقلاب تشکر کرد. از سوی دیگر به گزارش ایسنا، محمدجواد ظریف و تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای نیز از حمایت‌های صمیمانه مقام‌معظم رهبری، ریاست‌جمهوری و مردم قدردانی کردند.