گروه خبر: دبیر شورای نگهبان به درخواست‌ها مبنی بر شفاف بودن صندوق‌های رای از یکسو و الکترونیکی شدن انتخابات آتی پاسخ منفی داد. آیت‌الله احمد جنتی، پنج‌شنبه شب در آستانه 26 تیر (سالروز تاسیس شورای نگهبان) در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما با اشاره به برخی اظهارنظرها درباره شیشه‌ای شدن صندوق‌های اخذ آرا گفت: گفته‌اند صندوق‌ها باید شیشه‌ای باشد که به‌نظر ما حق هم همین است؛ اما مشکلی که وجود دارد اینکه اگر صندوق‌ها شفاف باشد نباید آرایی که به داخل آنها ریخته می‌شود، خوانده شود. پیش از این حسن روحانی رئیس‌جمهوری خواستار شیشه‌ای شدن صندوق‌های رای در انتخابات پیش‌رو شده بود.

از همین رو دبیر شورای نگهبان، پنج‌شنبه شب در پاسخ به این درخواست گفت: شیشه‌ای بودن صندوق انتخابات برخلاف محرمانه و محفوظ بودن آرای مردم است بنابراین صندوق‌های اخذ آرا نمی‌تواند شیشه‌ای باشد؛ چون آرای مردم محرمانه است؛ بنابراین باید در این زمینه بررسی بیشتری انجام شود.


وی در مورد الکترونیکی شدن انتخابات تصریح کرد: آنچه از جانب شورای نگهبان در این جلسه مطرح شد این بود که به‌نظر ما مقدمات برگزاری الکترونیکی انتخابات مجلس فراهم نیست.

دبیر شورای نگهبان افزود: باید طوری انتخابات به‌صورت الکترونیکی برگزار شود که امنیت آن محفوظ باشد و آرای مردم سالم به صندوق‌ها ریخته شود و سالم بیرون بیاید و نظارت کاملی بر همه مراحل انتخابات وجود داشته باشد.


به گزارش «ایرنا» جنتی همچنین وارد کردن برخی فشارها را دارای اغراض خاص عنوان کرد و گفت: برخی اوقات فشارهایی به این شورا وارد می‌شود؛ اما در کار ما اثر نمی‌گذارد.


آیت‌الله جنتی با بیان اینکه عمده وظیفه شورای نگهبان پاسداری از احکام اسلام و قانون اساسی است، افزود: مشکل اصلی برخی از افراد، مساله انتخابات است؛ زیرا عده‌ای در انتخابات خواسته‌هایی داشتند که مواضع قانونی شورای نگهبان اجازه نداد خواسته‌های آنها تامین شود و آنها برانگیخته و ناراضی می‌شوند و چون نمی‌توانند صریحا این علت را در مخالفت با شورای نگهبان مطرح کنند مخالفت خود را با این شورا به زبان‌های دیگری بیان می‌کنند.


دبیر شورای نگهبان با تاکید بر اینکه شورای نگهبان تحت‌تاثیر فشارها قرار نمی‌گیرد، افزود: بیشترین فشارها در دوره ششم مجلس شورای اسلامی به این شورا وارد شد.