گروه خبر: 10 وزیر کابینه یازدهم، این هفته راهی بهارستان می‌شوند تا در جلسات مجلس شورای اسلامی حضور یابند و به سوالات نمایندگان پاسخ دهند. علاوه‌بر پاسخگویی دو وزیر در صحن علنی، سایر وزرا در جلسات کمیسیون‌های تخصصی حضور می‌یابند. مجلسی‌ها این هفته بررسی سوال نادر قاضی‌پور، نماینده ارومیه از حمید چیت چیان وزیر نیرو و سوال سیدناصر موسوی لارگانی نماینده فلاورجان از علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی را در دستور کار صحن علنی دارند.

به گزارش خبرگزاری‌های «ایسنا» و «تسنیم» وزرای نیرو، اقتصاد، امور خارجه، آموزش و پرورش، علوم، تعاون، کار و رفاه اجتماعی، نفت، دادگستری و جهاد کشاورزی نیز میهمان ۱۳ کمیسیون تخصصی و ۵ کمیسیون خاص بهارستان هستند تا پاسخگوی سوال نمایندگان باشند. آنچه در این میان مهم به‌نظر می‌رسد جلسه کمیسیون برنامه و بودجه با ولی‌الله سیف و علی طیب‌نیا درباره میزان دارایی‌های بلوکه‌شده جمهوری اسلامی ایران است. این خبری است که خبرگزاری تسنیم به نقل از اسماعیل جلیلی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه منتشر کرده است.


به گفته این نماینده مجلس، طی هفته‌های گذشته اظهارنظرهای متعددی در مورد میزان دارایی‌های بلوکه شده ایران در کشورهای خارجی شنیده شده و اعداد و ارقام متفاوتی از زبان مسوولان کشور و نمایندگان مطرح شد. بر این اساس برای اینکه موضوع شفاف‌سازی شود و اطلاعات واقعی را دریافت کنیم، از وزیر امور اقتصادی و دارایی و رئیس‌کل بانک مرکزی دعوت کردیم تا روز سه‌شنبه این هفته در کمیسیون حاضر شوند و آخرین وضعیت دارایی‌های بلوکه شده و اطلاعاتی را که در مورد آنها دارند، در اختیار نمایندگان و اعضای کمیسیون برنامه و بودجه قرار دهند. در این باره محمدرضا پورابراهیمی، نماینده عضو کمیسیون اقتصادی مجلس نیز میزان منابع بلوکه شده ایران را محور سوال از دو وزیر و رئیس بانک مرکزی در مجلس خواند. او در گفت‌وگو با «ایسنا» با بیان اینکه تحریم بانک مرکزی موجب مشکل در نقل و انتقالات ارز بین ایران و سایر کشورهای دنیا شده است، گفت: «این هفته وزیر اقتصاد، نفت و مدیرکل بانک مرکزی ایران را برای گزارش ریز منابع بلوک شده، به مجلس فرا می‌خوانیم.» از سوی دیگر علی طیب‌نیا، وزیر نیرو برای حضور در جلسه ای دیگر به کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی می‌رود تا به بررسی تشکیل جلسات شورای گفت‌وگو در مراکز استان‌ها بپردازد.


طیب‌نیا علاوه‌بر این باید در کمیسیون اقتصادی مجلس نیز پاسخگوی سوال ۱۱ نماینده مجلس باشد. از سوی دیگر علی ربیعی، وزیر کار این هفته در کمیسیون اجتماعی مجلس به سوالات ۷ نماینده پاسخ می‌دهد. مجلسی‌ها در اقدامی دیگر نشست مشترکی با وزیر نفت برگزار می‌کنند که هدف از آن هم‌اندیشی و بررسی فعالیت‌های عمرانی وزارت نفت است. از سوی دیگر کمیسیون کشاورزی میزبان محمود حجتی، وزیر جهاد کشاورزی است که برای پاسخ به سوال ۱۴ نماینده مجلس به بهارستان می‌رود. با این همه، کمیسیون آموزش و تحقیقات نیز میزبان محمدجواد ظریف وزیر خارجه و علی اکبرصالحی رئیس سازمان انرژی اتمی برای بررسی موضوع تحقیق و توسعه در صنعت هسته‌ای در توافق وین و قطعنامه شورای امنیت است. در خبری دیگر ابراهیم نکو، عضو هیات تحقیق و تفحص از صنعت بیمه کشور به خبرگزاری تسنیم از قرائت گزارش نهایی این تحقیق و تفحص در صحن علنی مجلس خبر داد.


او تاکید کرد: براساس مستندات بررسی شده، گزارش‌هایی مبنی‌بر تخلفات بیمه‌ها در موضوعاتی مانند اعمال نظارت‌های ضعیف بر صنعت بیمه محرز شده است که باید به آنها رسیدگی شود.