سیدحسین موسویان، عضو پیشین تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران در اجتماعی شامل بیش از ۵ هزار نفر از مردم آمریکا حضور یافت و درباره تروریسم، توافق هسته‌ای و رابطه ایران و آمریکا سخنرانی کرد. به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، سید حسین موسویان در اجتماع ۵‌هزار نفری مردم ایالت نیویورک با اشاره به اتهامات تروریستی به ایران گفت: «تلخ‌ترین حادثه تروریستی برای شما آمریکایی‌ها، حادثه حمله به برج‌های دوقلو در نیویورک در ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ بود. آیا یک ایرانی در جمع جنایتکاران عاملین این حادثه بود؟ یا اینکه تمام عاملین شهروند کشورهای متحد آمریکا در منطقه همچون عربستان بودند. امروز اجماع جهانی وجود دارد که تهدید اول امنیت جهانی، تروریسم تکفیری است. گروه‌های تروریستی داعش، القاعده، بوکوحرام و جبهه النصره اعضای خود را از شهروندان کشورهای متحد آمریکا در خاورمیانه، آفریقا، اروپا، آمریکا و چین به استخدام در آورده‌اند اما ایرانی‌ها نه تنها به این گروه‌ها نپیوسته‌اند بلکه در خط مقدم مبارزه عملی با این گروه‌های تروریستی قرار دارند.


در این اجتماع عظیم که مردم ایالت نیویورک و بسیاری از ایالت‌های دیگر آمریکا حضور یافته بودند، موسویان به تشریح توافق هسته‌ای پرداخت و گفت: «جامعه جهانی یکپارچه و تمام قد از این توافق دفاع می‌کند و صرفا نتانیاهو و برخی از اعضای کنگره آمریکا در مقابل این توافق ایستاده‌اند ضمن اینکه برخی از کشورهای عربی متخاصم ایران هم پشت پرده کارشکنی می‌کنند.»


به گفته موسویان، مردم آمریکا باید بدانند در مورد بحران هسته‌ای ایران، باراک اوباما سه انتخاب بیشتر نداشت.


اول: توافق مسالمت‌آمیز از طریق دیپلماسی

دوم: تحریم و فشار

سوم: حمله نظامی به ایران


در مورد سناریوی حمله نظامی، جهان از آمریکا حمایت نمی‌کرد. آمریکا هم دو جنگ در عراق و افغانستان را تجربه کرده بود با هزاران میلیارد دلار خسارت به ملت آمریکا و با از دست دادن بیش از ۷-۶ هزار آمریکایی مجبور به ترک جنگ شد؛ ضمن اینکه بی‌ثباتی و تروریسم را هم در منطقه توسعه داد. بنابراین حمله نظامی به ایران مغایر منافع ملی آمریکا بود.


اوباما به خوبی می‌دانست که عواقب حمله نظامی به ایران 10 برابر عواقب حمله به عراق و افغانستان خواهد بود زیرا ایران کشوری بزرگ و قدرتمند با تاریخ و تمدنی عظیم است. به این خاطر اوباما مایل به استفاده از این گزینه نبود. اما رئیس‌جمهوری آمریکا گزینه تحریم و فشار حداکثری را تجربه کرد. سخت‌ترین تحریم‌های تاریخ در سطح دوجانبه، چندجانبه و بین‌المللی را به امید تعطیل کردن برنامه هسته‌ای ایران علیه این کشور اعمال کرد. اما ایرانی‌ها در مقابل این گزینه، برنامه هسته‌ای خود را توسعه دادند تا به آمریکا بفهمانند که ایران تسلیم زور و فشار نخواهد شد. قبل از تحریم ایران چند صد سانتریفیوژ داشت و بعد از تحریم 22 هزار، قبل از تحریم ایران زیر سطح 5درصد غنی‌سازی می‌کرد و بعد از تحریم سطح غنی‌سازی را به 20درصد افزایش داد. تا اینکه در سال 2012 ناگهان آمریکا چشمانش را باز کرد و دید که ایران تا نقطه گریز سه ماه بیشتر فاصله ندارد. اینجا بود که آمریکا متوجه شد گزینه تحریم نتیجه معکوس داشته است و بنابراین دیپلماسی را انتخاب کرد. موسویان همچنین با اشاره به روابط 170 ساله ایران و آمریکا گفت: «دو کشور حدود 100 سال (از 1850 تا 1950) روابطی شیرین، دوستانه و استراتژیک و حدود 60 سال روابطی تلخ و خصمانه داشته‌اند. ایران و آمریکا در شرایط فعلی دارای تضادها و منافع مشترک مهم هستند، اما قادرند که روابط را بهبود بخشند.» وی افزود: بعد از 35 سال خصومت متقابل، دو کشور مذاکرات مستقیم در مورد یکی از مهم‌ترین اختلافات یعنی موضوع هسته‌ای را آغاز کردند و با دو سال مذاکره به راه حلی منصفانه و مرضی‌الطرفین رسیدند. این خود نشانه مهمی است که دو کشور ظرفیت و توانایی حل سایر اختلافات از طریق مذاکره را دارند بنابراین مهم است که مذاکرات دو کشور هم در مورد اختلافات و هم در مورد زمینه‌های منافع مشترک ادامه یابد. وی گفت: مبارزه با تروریسم تکفیری نمونه آشکاری است که ایران و آمریکا دارای منافع مشترک هستند. به همین دلیل در عمل آمریکا نقش محوری در حملات هوایی و ایران نقش محوری در حملات زمینی را بر عهده دارند.