شمار سناتورهای حامی توافق به ۳۰ نفر رسید عکس: آسوشیتدپرس

گروه دیپلماسی: به دنبال اعلام حمایت یک سناتور دموکرات دیگر از توافق اتمی ایران، شمار سناتورهای حامی توافق به ۳۰ نفر رسید و باراک اوباما، رئیس‌جمهوری ایالات‌متحده، تنها به رای مثبت «۴ سناتور» دیگر احتیاج دارد تا توافق و وتوی احتمالی او پابرجا بماند. همزمان رئیس‌جمهوری آمریکا در یک گفت‌وگوی آنلاین اینترنتی با گروه‌های یهودی آمریکا از مخالفان توافق هسته‌ای خواست تا بر احساسات خود غلبه کنند و پیش از انتقاد از این توافق نسبت به آن آگاهی کامل داشته باشند. سخنگوی کاخ سفید هم به دنبال اعلام حمایت «تام کارپر» ابراز اطمینان کرد که کاخ سفید از حمایت لازم در کنگره با هدف حفظ حق رئیس‌جمهوری برای وتوی قطعنامه رد توافق هسته‌ای با ایران برخوردار است.


به نظر می‌رسد با حمایت سناتور تام کارپر، سی امین دموکرات از توافق، اکنون اوباما برای حفظ توافق هسته‌ای راه دشواری در پیش رو نداشته باشد.


سناتور تام کارپر از ایالت دنور روز جمعه در این باره در توئیتر خود نوشت: «من از توافق اتمی با ایران حمایت می‌کنم، زیرا این توافق برای آمریکا خوب است، به نفع شرکا و هم‌پیمانان ماست و برای جهان نیز اتفاق خوبی است.» به گزارش خبرگزاری رویترز این سناتور عضو حزب دموکرات در گفت‌وگو با خبرنگاران در دفاع از تصمیم خود گفت: «این توافق خوبی برای آمریکا و دیگر متحدان ما از جمله اسرائیل است. این توافق از تحمیل جنگ دیگری به مردم آمریکا جلوگیری خواهد کرد.»


این در شرایطی است که کاخ سفید روز جمعه ابراز اطمینان کرد که از حمایت لازم در کنگره برای حفظ حق رئیس‌جمهوری برای وتوی قطعنامه رد توافق هسته‌ای با ایران برخوردار است. به گزارش رویترز از واشنگتن، جاش ارنست، سخنگوی کاخ سفید در نشست خبری با اشاره به حمایت 30سناتور ازتوافق هسته‌ای گفت: «شاهد شکل‌گیری نیرو و تحرکی در حمایت از موضع کاخ سفید در کنگره هستیم.»


دموکرات‌ها در سنای آمریکا به ۴۱ رای نیاز دارند تا توافق اتمی با ایران را به تصویب برسانند. اگر تعداد سناتورهای حامی به ۴۱ نفر برسد، باراک اوباما دیگر نیازی به استفاده از حق وتوی رئیس‌جمهوری برای اجرایی کردن توافق ندارد. اگر کنگره‌ آمریکا به این توافق رای مثبت ندهد و رئیس‌جمهوری آمریکا از حق وتو استفاده کند، در چنین حالتی اوباما به رای مثبت ۳۴ سناتور نیاز دارد تا وتوی او پابرجا بماند و توافق اجرایی شود. کنگره‌ تا تاریخ ۱۷ سپتامبر مهلت دارد توافق اتمی ایران را به بحث و بررسی بگذارد و درباره آن رای‌گیری کند.


در مجلس سنا جمهوری‌خواهان مخالف به رای منفی دست‌کم ۶۰ سناتور نیاز دارند تا مانع از تصویب این توافق شوند. جمهوری‌خواهان اکثر کرسی‌های مجلس سنا را در اختیار دارند. در مجلس نمایندگان آمریکا جمهوری‌خواهان برای این‌که بتوانند توافق را رد کنند دست‌کم به رأی منفی یا مخالف ۴۰ نماینده‌ عضو حزب دموکرات هم نیاز دارند. کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند توافق اتمی ایران بدون مشکل در مجلس نمایندگان تصویب شود و مانع اصلی احتمالی در مجلس سنا خواهد بود. سامانتا پاور، نماینده‌ ایالات متحده‌آمریکا در سازمان ملل متحد نیز روز پنج‌شنبه هشدار داد که اگر کنگره آمریکا این توافق را رد کند، آمریکا در جهان «منزوی» خواهد شد و از دامنه‌ نفوذش نیز کاسته می‌شود.


توصیه اوباما به مخالفان برجام

از سوی دیگر باراک اوباما که برای جلب حمایت از توافق و همچنین توجیه مخالفان تاکنون سخنرانی‌هایی داشته است، جمعه شب نیز در یک گفت‌وگوی آنلاین اینترنتی با گروه‌های یهودی آمریکا اختلافات میان واشنگتن و تل‌آویو بر سر توافق هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ را به اختلاف خانوادگی تشبیه کرد و گفت که این مناقشه پس از اجرای این توافق تسکین خواهد یافت.


رئیس‌جمهوری آمریکا از مخالفان توافق هسته‌ای خواست تا بر احساسات خود غلبه کنند و پیش از انتقاد از این توافق نسبت به آن آگاهی کامل داشته باشند.


به گزارش «ایسنا» به نوشته روزنامه گاردین باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا در این کنفرانس ویدئویی که توسط فدراسیون یهودیان شمال آمریکا در کاخ سفید برگزار شد، تاکید کرد: «همانند تمام خانواده‌ها، گاهی اوقات اختلاف نظرهایی وجود دارد و در برخی موارد مردم از اختلافات یک خانواده بیش از اختلافات با مردم عام که هم خانواده نیستند ناراحت می‌شوند. » او ابراز امیدواری کرد که پس از اجرای توافق هسته‌ای، اختلاف میان این دو متحد قدیمی یعنی آمریکا و رژیم صهیونیستی به سرعت حل شود. او تاکید کرد که همه باید در زمان بحث درباره توافق هسته‌ای این نکته را در ذهن داشته باشند که ما همگی حامی اسرائیل هستیم و باید اطمینان یابیم که به این طرز تفکر خدشه وارد نمی‌کنیم.


مخالفان جنگ طلب هستند

اوباما در ادامه به‌طور تلویحی مخالفان توافق هسته‌ای را «جنگ‌طلب» خواند و گفت که اگر کنگره آمریکا ماه آینده به توافق رأی منفی بدهد گزینه نظامی علیه تهران محتمل خواهد بود. در این صورت ما واقعا گزینه‌های متعددی نخواهیم داشت. ما به نوعی کورکورانه پرواز خواهیم کرد. نتیجه‌گیری منطقی این است که هر رئیس‌جمهوری، من یا رئیس‌جمهوری بعدی، برای اینکه از دست نیافتن ایران به سلاح هسته‌ای اطمینان یابد، باید بگویم که اقدام نظامی را مطرح خواهد کرد چون گزینه‌های زیادی برای ما باقی نمانده است. او افزود: «این بدین معنی نیست که مخالفان توافق هسته‌ای خواهان جنگ هستند، بلکه تحلیل هوشمندانه از این حقیقت است که چه گزینه‌هایی پیش روی ما قرار دارد.»


این در شرایطی است که جاش ارنست، سخنگوی کاخ سفید روز پنج‌شنبه مخالفان توافق هسته‌ای شامل دونالد ترامپ، کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری سال آینده آمریکا را جنگ‌طلب دانست و تاکید کرد که این توصیف اغراق شده نیست و اگر کنگره توافق هسته‌ای را رد کند احتمالا به اقدام نظامی علیه ایران منجر خواهد شد.


رئیس‌جمهوری آمریکا در ادامه این گفت‌وگو با تکیه بر ادعای بی‌اساس غرب و ‌آمریکا مبنی بر تلاش ایران برای دستیابی به ظرفیت تولید سلاح هسته‌ای گفت: «توافق هسته‌ای بهترین راه دیپلماتیک برای جلوگیری از دستیابی ایران به این تسلیحات است. این توافق تمام راه‌های ممکن ایران برای ساخت سلاح هسته‌ای را مسدود می‌کند و بازرسی‌هایی که طبق این توافق از ایران انجام می‌شود، شدیدتر از موارد مشابهی است که تاکنون در تاریخ مورد مذاکره قرار گرفته است.» به نوشته گاردین، باراک اوباما در بخش دیگری از این گفت‌وگو با بیان اینکه با رد توافق هسته‌ای گزینه دیگری به غیر از اقدام نظامی پیش روی ما نخواهد بود، تاکید کرد که اعمال تحریم‌های بیشتر علیه ایران تاثیرگذار نیست. به گفته اوباما، توافق هسته‌ای نگرانی‌های جامعه بین‌الملل درباره برنامه هسته‌ای ایران را برطرف می‌کند و با توجه به گسترش نیروهای داعش در منطقه و بحران سوریه این توافق موجب می‌شود رسیدگی به این موضوعات راحت‌تر باشد. مقامات آمریکایی بارها هشدار داده‌اند که اگر واشنگتن به‌طور یک جانبه توافق هسته‌ای را رد کند و از آن کنار بکشد این کار تنها موجب انزوای آمریکا و حتی لطمه به جایگاه دلار به‌عنوان یک ارز قدرتمند جهانی می‌شود. سامانتا پاور، نماینده آمریکا در سازمان ملل روز پنج‌شنبه گفت که مخالفت کنگره با توافق هسته‌ای موجب انزوای واشنگتن و تضعیف توانایی آمریکا برای پیگیری دیگر مسائل مربوط به عرصه سیاست خارجی می‌شود.


فیلی باستر، گزینه آخر دموکرات‌ها

همچنین حمید بعیدی نژاد، عضو تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای در صفحه اینستاگرام خود نوشت که موافقان هسته‌ای در مجلس آمریکا در صورتی که به حد نصاب نرسند برای سد کردن مخالفان این توافق از تاکتیک «فیلی باستر» استفاده می‌کنند.


به گزارش «ایرنا» بعیدی‌نژاد ضمن اشاره به سخنان هری رید، رهبر دموکرات‌های سنا که از احتمال استفاده از «فیلی باستر» (Filibuster) توسط دموکرات‌ها برای جلوگیری از رد توافق تاکید کرده بود به توضیح این روش پرداخت. عضو تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای نوشت: «فیلی باستر در نظام اجرایی قانون‌گذاری در آمریکا به تلاش سیستماتیک مخالفان اقلیت اطلاق می‌شود که با اتخاذ روش‌های متفاوتی مانع از این می‌شوند که مجلس وارد مرحله تصمیم‌گیری روی طرح اکثریت شود و در واقع با این روش امکان ورود مجلس به مرحله تصمیم‌گیری نهایی را مسدود می‌کنند.»


بعیدی‌نژاد افزود: «این اقدام که همان آبستراکسیون تلقی می‌شود، به‌طور سنتی از طریق روش‌های زیر صورت می‌گیرد: ١-طولانی کردن سخنرانی‌های نمایندگان فیلی باستر‌کننده به‌صورتی که زمان انجام رای‌گیری نهایی فرا نرسد، ٢-طرح پیشنهاد‌ها، اصلاحات و متمم‌های متعدد به پیش‌نویس مورد بحث، ٣-طرح کردن پیش‌نویس جدیدی با موضوعی جدید با استناد به اهمیت خاص موضوع آن و ٤-به تعویق انداختن جلسه نهایی تصمیم‌گیری.» مطابق آنچه مذاکره‌کننده ایرانی در صفحه اینستاگرام خود نوشته است، در سال‌های اخیر جمهوری‌خواهان نیز با استفاده از این روش‌ها مانع تصمیم‌گیری مجلس پیرامون انتصاب بسیاری از کاندیداها برای پست‌های حساس پیشنهادی دولت اوباما بوده‌اند. یکی از مهم‌ترین‌ فیلی باسترهای سال‌های اخیر در مجلس سنا به جلسه ششم ماه مارس ۲۰۱۳ مربوط می‌شود که طی آن یک سناتور جمهوری‌خواه در یک سخنرانی حدود ۱۳ ساعته و با طرح سوال از دولت اوباما مانع رای‌گیری درخصوص تایید انتصاب پیشنهادی دولت برای ریاست سازمان سیا شد.