گروه خبر: سفر رئیس مجلس شورای اسلامی به نیویورک برای حضور در چهارمین اجلاس روسای پارلمان‌های جهان، دیروز پایان یافت و علی لاریجانی و هیات همراه صبح دیروز، این شهر را به مقصد تهران ترک کردند. در این میان رئیس مجلس در حاشیه اجلاس روسای پارلمان‌های جهان از سویی با روسای مجالس برخی کشورها دیدار کرد و از سوی دیگر در جمع‌های مختلفی چون گروهی از مدیران و خبرنگاران رسانه‌های آمریکا و نیز جامعه یهودیان ضد‌صهیونیست آمریکا حضور یافت. علی لاریجانی در حاشیه اجلاس روسای پارلمان‌های جهان و در دیدار با گروهی از مدیران و خبرنگاران رسانه‌های آمریکا گفت: بر اساس متن توافق اگر ۱+۵ به تعهدات خود عمل نکند، ایران نیز الزامی به اجرای تعهدات خود نمی‌بیند.

به گزارش خبرگزاری خانه ملت، رئیس مجلس در روز پایانی سفر خود به نیویورک درباره بررسی توافق هسته‌ای در مجلس گفت: بر اساس قانون اساسی این توافق‌نامه در مجلس مورد بررسی قرار می‌گیرد و به همین منظور کمیسیون ویژه‌ای برای رسیدگی به آن در مجلس تشکیل شده که قرار است این توافق را بررسی کند و در نهایت در مورد آن در مجلس تصمیم‌گیری خواهد شد.او با بیان اینکه برداشت شخصی من این است که آمریکایی‌ها در این مذاکرات زورگویی کرده‌اند، از زمانبندی طولانی برای رفع تحریم‌ها و برخی موارد دیگر به‌عنوان نمونه‌ای از این زورگویی‌ها اشاره کرد و گفت: اما خوشبختانه جمهوری اسلامی توانست برخی حقوق خود را در این توافق‌نامه بگنجاند و در مجموع این مذاکرات مثبت بود.

لاریجانی با بیان اینکه‌ البته در مجلس در مورد این توافق‌نامه اختلاف‌نظر وجود دارد، تاکید کرد: اینجانب شخصا این سند را با وجود اشکالات آن قابل‌قبول می‌دانم.لاریجانی زمان طرح گزارش برجام در صحن مجلس را سه یا چهار هفته آینده عنوان کرد. در همین حال علیرضا زاکانی، رئیس کمیسیون ویژه بررسی برجام در مجلس، شامگاه پنج‌شنبه در گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دو از ارائه گزارش کمیسیون متبوعش درباره برجام به صحن علنی در دهه اول مهرماه خبر داد.

توافق هسته‌ای آزمونی برای آمریکا

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه دیدار خود با مدیران رسانه‌های آمریکا در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری که این توافق را زمینه‌ساز ارتباط ایران و آمریکا می‌دانست، تاکید کرد: چنانچه رهبری معظم انقلاب تاکید کردند، توافق هسته‌ای آزمونی برای آمریکاست و ما بر اساس میزان پایبندی آمریکا به تعهداتش و رفتار آینده این کشور در مورد سایر موارد تصمیم‌گیری خواهیم کرد .لاریجانی در مورد بازدید آژانس از مراکز نظامی ایران نیز گفت: آژانس توسط توافق می‌تواند نظارت داشته باشد، اما طبیعی است که هیچ کشوری امکان بازدید و افشای اطلاعات محرمانه نظامی خود را نمی‌دهد و این خلاف امنیت ملی است.

اعتراض به برخی رفتارهای عربستان

رئیس مجلس در ادامه این دیدار درباره رابطه ایران و عربستان نیز گفت: عربستانی‌ها برادران ما هستند و عربستان کشوری اسلامی و همسایه است، اما ما به برخی رفتارهای آنها اعتراض داریم. او با بیان اینکه چه دلیلی دارد که اشغال یمن و کشتار مردم بی‌دفاع این کشور با بهانه واهی احتمال ایجاد مشکل و تهدید از سوی یمن برای عربستان انجام شود، گفت:‌ سعودی‌ها باید توجه کنند که ناامنی در منطقه ثبات کل خاورمیانه را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد و حمایت از تروریست‌ها آسایش کل جهان را از بین می‌برد .در این نشست مدیران و خبرنگاران رسانه‌های واشنگتن‌پست، نیویورک‌تایمز، وال‌استریت‌ژورنال، آسوشیتدپرس، بلومبرگ، ایتارتاس، المانیتور، گاردین، ‌هافینگتون‌پست، فرانس‌پرس، النهار، رویترز، یو‌اس‌ای‌تودی، فرانکفورترآلگماینه، جوش‌دیلی فوروارد و سی‌بی‌اس حضور داشتند.

تعهد ایران منوط به اجرای تعهدات آمریکا

از سوی دیگر رئیس مجلس در مصاحبه با رادیو ملی آمریکا، با بیان اینکه اجرای توافق هسته‌ای نمونه و معیاری برای سنجش تعهد آمریکا است، تاکید کرد: تحقق تعهد ایران در توافق هسته‌ای منوط به اجرای تعهدات آمریکا است. به گزارش خبرگزاری خانه‌ملت، علی لاریجانی ادامه داد: اگر آمریکا به تعهداتش عمل نکند، ما هم تصمیم خود را در این مورد خواهیم گرفت. با کسانی که بخواهند سند توافق هسته‌ای را تخریب کنند، می‌دانیم چگونه برخورد کنیم.وی با بیان اینکه در مجلس نظرات مختلفی درباره توافق هسته‌ای وجود دارد، افزود: برخی ایرادهای مهمی به سند توافق دارند که مهم‌ترین آنها محدود کردن فعالیت هسته‌ای ایران، زمان طولانی رفع تحریم‌ها و نظارت‌های ویژه است. اکنون نمی‌توان نظر قاطع درباره رای مجلس داد. من روی هم رفته موافق سند هسته‌ای هستم و معتقدم از این سند می‌توان برای گام‌های بعدی استفاده کرد.

احتمال مبادله زندانیان ایران و آمریکا

رئیس مجلس همچنین در پاسخ به سوالی درباره‌‌ آزادی جیسون رضائیان، خبرنگار آمریکایی روزنامه واشنگتن‌پست در ایران تاکید کرد: حتما راه‌حلی برای این موضوع وجود دارد؛ همانگونه که تعدادی از زندانیان ایرانی در آمریکا زندانی هستند.به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از خبرگزاری خانه ملت لاریجانی در پاسخ به خبرنگار این شبکه که پرسید آیا احتمال دارد اتفاقی مشابه با تبادل زندانیان میان آمریکا و کوبا در دسامبر سال گذشته، برای زندانیان ایران و آمریکا هم اتفاق بیفتد، گفت: آن هم یک راه است. رئیس مجلس با بیان اینکه این راه‌حل‌ها را باید سیاستمداران از طریق مبادله زندانیان پیدا کنند، تاکید کرد: مرجع رسیدگی به پرونده متهمان و زندانیان در ایران قوه‌قضائیه است.